چرا شکم‌تان کوچک نمی‌شود؟

استرس: نگاهی به خودتان درآینه بیندازید! حتما در کنار روزهای سختی که برای خودتان و دیگران به ارمغان می آورید، صاحب شکمی بزرگ هم هستید، تعجب نکنید، هورمون هایی که در لحظه های پر استرس و آشفته زندگی شما بالا و پایین میشوند، ظاهر شما را هم تحت تاثیر قرار میدهندو به کوچک یا بزرگ شدن شکمتان منجر میشوند.

محققان میگویند زندگی پر استرس و البته تحمل پایین شما در برابر فشارهای روانی روزمره به بیشتر شدن اندازه دور کمرتان میانجامد، از نظر آنها اگر شما فرد نا آرامی هستید که تنش ها را به سختی پشت سر میگذارندو یک فشار کوچک آرامشتان را مختل میکند باید انتظار این را داشته باشید که شکمتان بزرگ شود.

سطح هورمون کورتیزل که به هورمون استرس مشهور است را مقصر میدانند و میگویند با بیشتر شدن فشارهای روانی شما و ضعفتان برای مواجهه با آنها، این هورمون در خونتان بیشتر میشود و نظم توزیع چربی در بدنتان به هم میخورد، در چنین شرایطی سوخت و ساز بدنتان دچار مشکل میشود و دست به دست دادن همه این عوامل باعث میشود دور کمر لباس هایتان هر روز برایتان تنگ تر شوند.

پس نه تنها به خاطر کوچک شدن شکمتان، بلکه برای داشتن زندگی بهتر و طولانی تر اعصابتان را کنترل کنید و اگر از عهده این کار دشوار بر نمی آیید از یک روانشناس کمک بگیرید.

غذای کم چرب: حتما شنیده اید که مصرف بیش از اندازا غذاهای چرب یکی از دلایل چاقی به ویژه چاقی شکمی است اما احتمالا نشنیده اید که بیش از اندازه چربی نخوردن هم میتواند به چاق شدن شکم شما منجر شود! محققان میگویند کسانی که بیش از اندازه بر نخوردن چربی تاکید میکنند صاحب شکم هایی چاق و بزرگ میشوند.

از نظر آنها مصرف چربی های مفید هم برای سلامت لازم است و هم برای زیبایی افراد و کسانی که میخواهند تناسب اندامشان را حفظ کنند باید در رژیمشان چربی های غیر اشباع مثل آووکادو، روغن زیتون، دانه های روغنی، مغزها و… را جا دهند.

از طرف دیگر محققان میگویند چربی ها به جذب بسیاری از مواد غذایی مفیدکمک میکنند، برای مثال اگر سالادتان را بدون روغن زیتون یا روغن هسته انگور بخورید فایده زیادی نصیب بدنتان نمیشود پس صفر و یک نباشید و برای دور کردن غذاهای چرب از خودتان برای همیشه با چربی ها قهر نکنید.

خستگی: کم خوابی و خسته کردن خود را با فعال بودن و سحر خیزی اشتباه نگیرید، محققان میگویند آدم هایی که به اندازه کافی نمیخوابند ب احتمال زیاد دچار چاقی به ویژه چاقی شکمی میشوند، یافته های آنها حاکی از این است که در بدن افرادی که شب ها به اندازه کافی نمیخوابند سطح هورمون یعنی کورتیزول بالاتر است.

بالا بودن میزان این هورمون باعث میشود فرد به مصرف شکر میل بیشتری داشته باشد و سراغ ریزه خواری و گرفتن کالری های بیشتر هم برود، محققان میگویند کمتر از ۵ ساعت خوابیدن در شب شکم را بزرگ میکند اما اگر بین ۷ تا۹ ساعت در شبانه روز بخوابید میزان این هورمون در بدنتان به تعادل میرسد و تناسب اندامتان حفظ میشود.

گذشته از این محققان میگویند تنها خواب به اندازه نیست که تناسب اندام شما را حفظ میکند بلکه سحرخیز بودن هم در این مورد نقش دارد، پس شب زنده دار نباشید و به قیمت خوابیدن در میانه روز خوابتان را به کمتر از ۷ ساعت نرسانید.

کمبود پروتئین: مصرف به اندازه پروتئین بدنی زیبا و عضلانی را به شما هدیه میکند اما وقتی کمتر از نیاز بدنتان پروتئین میخورید به احتمال بیشتری اشتهای کاذب پیدا میکنید، پروتئین به شما کمک میکند اشتها را کنترل کنید و به وضعیت هورمون سر و سامان دهید.

محققان میگویند مصرف غذاهای پروتئینی باعث میشود زمان طولانی تری احساس سیری کنید و کمتر به خوردن میان وعده و هله هوله تمایل پیدا کنید پس سعی کنید در هر وعده غذایی تان ۳۰ تا ۳۵ گرم پروتئین بگنجانید تا شکمتان هر روز بزرگ تر نشود.

آب گازدار: شاید سودا یا آب گازدار نوشیدنی پر طرفداری باشد و از آنجا که شکر ندارد خیلی ها را به این خیال بیندازد که مصرفش مثل نوشابه پر ضرر نیست اما محققان میگویند نوشیدن مایعات گازدار نه تنها به دندانهای شما آسیب میزند بلکه شکمی بزرگ را هم به شما هدیه میکند.

محققان میگویند کسانی که در روز تنها یک لیوان سودا میخورند ۵ برابر بیشتر از کسانی که یک بار در هفته سراغ این نوشیدنی میروند استعداد چاق شدن را پیدا میکنند، از نظر آنها فرقی نمیکند سراغ سوداهای رژیمی بروند یا آنهایی که شیرین و طعم دار شده اند چرا که مصرف این نوشیدنی در هر حال شما را صاحب بدنی چاق و شکمی بزرگ میکند.

شام دیر وقت: وقتی که میخوابید بسیاری از فعالیت های بدنتان به حالت تعلیق در میاید که هضم غذا یکی از آن فعالیت هاست، اگر شما عادت دارید شامتان را تنها ۱-۳ ساعت قبل از خواب میل کنید احتمالا از چاقی شکمی هم رنج میبرید چرا که هم به خاطر درست هضم نشدن غذایتان چاق و دارای شکمی بزرگ شده اید و هم به خاطر نزدیک بودن زمان خواب و خوراکتان به هم به مشکلات مربوط به معده دچار شده اید و به همین دلیل ظاهر شکمتان برجسته به نظر میرسد.

کمبود فیبر: مصرف به اندازه فیبر میتواند سلامت دستگاه گوارشتان را تصمین و از این طریق شکمتان را هم کوچک کند، پژوهشگران معتقدند کسانی که هر روز ۱۰ گرم فیبر میخورند ( معادل ۲ سیب کوچک، ۱ فنجان نخود سبز یا ۲/۱ فنجان لوبیا چیتی) چربی های داخلی بدنشان ۴ درصد کمتر شده و صاحب شکمی تخت میشوند.

نیازی به گفتن ندارد بسیاری از سبزیهای برگ سبز مثل کاهو هویج سرشار از فیبر هستند و مصرف هر روزشان میتواند فعالیت دستگاه گوارش شما را تنظیم کند.

افسردگی: اگر بی دلیل شکمتان بزرگ شده است و حتی رعایت کردن نکات گفته شده هم گره ای از مشکل شما باز نکرده بهتر است مشکلتان را به جای متخصص گوارش با یک روانپزشک در میان بگذارید.

محققان میگویند اگر در دوره میانسالی به سر ببرید و به افسردگی دچار شوید صاحب شکمی بزرگ هم میشوید، بررسی های آنها نشان میدهد احتمال بزرگی شکم در یک دوره زمانی ۵ ساله در آنهایی که علائم افسردگی را نشان میدهد بیشتر است.

در این مورد هم مانند بی خوابی پای هورمون کورتیزول در میان است، کنترل نشدن سطح این هورمون که بالا رفتنش چربی های دور شکم و کمر را انباشته میکند، باعث میشود فرد بدون چاق شدن شکمش بزرگ شود.

هرگز دیر نیست، با هر سن و هر موقعیت زندگی باز هم میتوان با رعایت نکته های گفته شده به بدنی سالم و شکمی کوچک رسید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.