گذری بر جاده چالوس

جاده چالوس یکی از مهمترین جاده‌هاست که از میان شهر کرج شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل می‌شود. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند؛ این در حالیست که این جاده زیبا روستاهایی به زیبایی خود، که هر کدام بهشتی را در قلب خود پنهان کرده‌اند در خود جای داده است.

اولین روستا، روستای ولی‌آباد کندوان است، این روستا در۶۰ کیلومتری جاده چالوس بعد از سیاه بیشه و قبل از پیچ هزارچم قرار گرفته است، ازمکان‌های دیدنی این روستا می‌توان به پالون سر، کارچال، فشک دره، ونک نو، تاپی، چنارسر و امام‌زاده حسن(ع) اشاره کرد.

روستای گچسر
گچسر روستایی زیباست که در شمال شهرستان کرج و انتهای بخش آسارا قرار دارد. قدمت این روستا به دوره صفوی برمی‌گردد، گچسر را به دلیل این که دارای معادن غنی گچ است به این نام نامیده‌اند. آب و هوای گچسر در همه فصل‌های سال معتدل و خنک است. پل سنگی و کاخ رضا شاهی از دیدنی‌های این روستا به شمار می‌آید. در کنار تمام دیدنی‌ها و جاذبه‌های فراوان گچسر، پیست دیزین نیز بر زیبایی‌های این روستا افزوده است. کاخ روستای گچسر و کوره‌های گچ‌پزی از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا به شمار می‌آیند. یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا که در فصل بهار گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند باغ لاله‌هاست که در روستای گرماب گچسر قرار گرفته است. این باغ دارای بیش از ۳۰ واریته گل لاله و یک میلیون پیاز لاله است.

روستای شهرستانک
یکی دیگر از مکان‌های زیبا که در دل جاده چالوس قرار گرفته، روستای شهرستانک با عمارت ناصری است که به یکی از مقاصد گردشگری استان البرز تبدیل شده است. این روستا از توابع دهستان لورا در ۶۳۰ کیلومتری شمال‌غربی کرج و جاده‌چالوس قرار گرفته است و اقتصاد مردم آن عموما متکی به کشت غلات، گردو و میوه، پرورش زنبورعسل، تولید لبنیات، دامداری و جاجیم و شالبافی است.

روستای حسنکدر
حسنکدر روستایی است در حاشیه جاده کرج –چالوس که سرشار از جاذبه‌های کم نظیر طبیعی، مذهبی و تاریخی است که گردشگران کمتر از آن خبر دارند. آب و هوای دلپذیر و منظره‌های چشم‌نواز تنها بخشی از زیبایی‌های این روستا به شمار می‌آید. این روستا دارای ۱۵ چشمه است که آب آنها دارای خواص درمانی بسیاری است. علاوه بر این در این روستا می‌توان چشمه‌هایی را یافت که دارای آب گازدار با طعم تلخ و یا شیرین هستند. چاخان چشمه به عنوان معروف‌ترین چشمه این روستا دارای آبی است که هرگزخشک نشده است.

جاده چالوس

روستای مورود
این روستا در ۳۵ کیلومتری جاده چالوس واقع شده است .در مسیر این روستا آبشاری وجود دارد که به علت ارتفاع بالا و زیبایی فراوان گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. دراین روستا چشمه‌ای قرار گرفته که در تمامی فصول سال دارای آب است.

روستای خوزنکلا
خوزنکلا در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است .این روستا نزدیکترین روستا به سد امیرکبیر است که خروجی آب سد باعث شده این روستا به شکل شبه جزیره‌ای نمایان شود .این روستا دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌هایی با پوشش سبز و پرگل است.

روستای سیجان
روستای سیجان یکی از ۵۶ روستای جاده چالوس واقع در منطقه ارنگه است. پس از عبور از روستاهای سرزیارت و گوراب به این روستا می‌رسیم، این روستا با طبیعت بکر پذیرای گردشگران در تمامی فصول سال است.

این روستاها بهشت‌های پنهان در پیچ و خم‌های جاده چالوس هستند که از نظر امکانات با کمبودهایی مواجه هستند که رشد صنعت گردشگری در آنها نیازمند توجه مسوولان و متولیان امور گردشگری و امور روستایی استان البرز است.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.