اشتباهات رایج در استفاده از کوله‌ پشتی

در فصل بازگشایی مدارس، بازار خرید لوازم مدرسه گرم می‌شود. یکی از این لوازم که اهمیت مضاعفی دارد کوله پشتی است. در هنگام خرید کیف و کوله پشتی مدرسه سبک و کارایی کیف را هم حتما در نظر بگیرید. برخی اشتباهات رایج در استفاده از کوله‌ پشتی در مطلب زیر بیان شده است:

۱) انداختن وزن کوله‌پشتی روی یک شانه
خیلی‌ها این اشتباه را مرتکب می‌شوند و نتیجه‌اش می‌شود این‌که بدنشان ناخودآگاه به یک طرف خم می‌شود و کم‌کم شانه‌شان‌ افتادگی پیدا می‌کند و کارشان به انحراف ستون‌ فقرات می‌کشد. کوله‌پشتی را باید روی هر دو شانه‌ انداخت و ترجیحا باید رفت سراغ کوله‌پشتی‌هایی که چندقسمتی و چندلایه باشد تا وزنش حسابی پخش شود.

۲) سنگین کردن کوله‌پشتی
وزن کوله‌پشتی‌ نباید از ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن آدم بالا بزند، یعنی مثلا اگر فرزند شما ۳۰ کیلوگرم وزن دارد، باید کوله‌ای پشتش بگذارد که حداکثر ۳ تا ۵/۴ کیلوگرم باشد. البته گاهی نمی‌شود تعداد کتاب و دفترها را کم کرد ولی بهتر است همیشه از بعضی لوازم و کتاب و دفترهای غیرضروری صرف‌نظر کرد. معلمان و مدیران هم می‌توانند گنجه‌هایی در مدرسه در نظر بگیرند تا دانش‌آموزان، کتاب‌های خود را در مدرسه جا بگذارند و هر روز آنها را حمل نکنند.

۳) نگه‌داشتن کوله‌پشتی روی شانه‌ها
به دانش‌آموزان توصیه می‌شود هر وقت که فرصتی دست داد،‌ کوله‌پشتی را از پشت خودشان بردارند و بگذارند زمین و مواقعی که ضرورت ندارد، کوله را با خودشان این طرف و آن طرف نبرند و آن را در کمد شخصی‌ خود در مدرسه یا در نیمکت بگذارند.

۴) بی‌توجهی به خطرات کوله‌پشتی
اگرچه استفاده از کوله‌پشتی نامناسب یا حمل نامناسب آن در هر سنی مشکل‌ساز است؛ ولی در سنین پایین‌ که استخوان‌ها در حال رشد و شکل‌‌گیری‌اند و تاندون‌ها انعطاف‌پذیرترند، این ناراحتی‌ها شدیدتر است. ضمن این‌که استفاده نادرست از کوله‌‌پشتی در سنین پایین‌تر ممکن است تبدیل به عادت ‌شود و تا بزرگسالی ادامه پیدا کند و به بدن آسیب برساند. اگر در دست یا کمرتان احساس هرگونه درد، بی‌حسی یا گزگز داشتید حتما از پزشک کمک بخواهید. اینها ممکن است علائم یک مشکل جدی باشد.

۵) استفاده از کوله‌پشتی‌های بلند
اگر کوله‌پشتی‌تان خیلی بلند باشد، پایین می‌آید و روی کمرتان می‌افتد و خطر بروز تدریجی کمردرد، گودی کمر و درد گردن تهدیدتان می‌کند. کوله‌پشتی باید بین دو کتف‌تان بیفتد تا ستون فقرات‌تان صاف بماند و مجبور نشوید برای حمل آن به جلو متمایل شوید یا شانه‌هایتان را عقب بدهید.

منبع: جام جم آنلاین

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.