طرز تهیه شیرینی باقلوا

باقْلَوا گونه‌ای شیرینی است که در کشورهای ایران، ترکیه، کشورهای آسیای میانه و قفقاز، برخی کشورهای عربی، یونان، قبرس و برخی مناطق روسیه تهیه می‌شود. باقلوا شیرینی سنتی ترکان آسیای میانه نیز هست. باقلوا در ایران به شکل‌های مختلف همچون لوزی، مربعی و لوله‌ای و در انواع طعم‌های پسته ای، بادامی، نارگیلی وغیره با مواد اولیه نظیر: گلاب، شکر، هل، آرد، بکینگ پودر، زرده تخم مرغ، خاکه قند، شیر، روغن تهیه می‌شود. باقلواهای شهر غازی عِینتاب در ترکیه و باقلوای باکو (باکی پاخلاواسی) از مشهورترین باقلواها می‌باشند. در ایران این شیرینی در شهرهای قزوین، یزد و تبریز تهیه می‌شود. تهیه این شیرینی سنتی، کمی مشکل است. ولی مطمئناً اگر آن را در منزل تهیه کنید از طعم آن بیشتر لذت خواهید برد. برای تهیه باقلوا باید خمیری مشابه خمیر نان تهیه کنید که لواش باقلوا گفته می شود و یک مایه محتوی پودر پسته که در میان باقلوا قرار می گیرد و یک شربت که برای شیرین کردن، روی آن داده می شود.

مواد لازم برای تهیه مایه داخل باقلوا:
پودر پسته یا بادام: ۳۰۰ گرم
پودر قند: ۱۵۰ گرم
هل: نصف قاشق غذا خوری

طرز تهیه مایه داخل باقلوا:
پودر بادام یا پسته را با پودر قند و هل خوب مخلوط کرده و آن را نگه می داریم.

مواد لازم برای تهیه شربت باقلوا:
شکر: نیم کیلو
آب: دو لیوان
گلاب: نصف لیوان

طرز تهیه شربت باقلوا:
شکر را با آب مخلوط کرده روی آتش می گذاریم. زمانی که جوش آمد و کمی غلیظ شد، گلاب را اضافه می کنیم و پس از چند جوش، دیگر شربت را از روی اجاق برداشته و از صافی رد می کنیم و نگاه می داریم تا در زمان لازم از آن استفاده کنیم.

مواد لازم برای تهیه لواش باقلوا:
زرده تخم مرغ: ۲عدد
روغن مایع: ۳ قاشق سوپخوری
بکینگ پودر: نصف قاشق مرباخوری
شیر: یک استکان
کره: ۱۰۰ گرم
نمک: کمی
گلاب: کمی
آرد سفید: به مقدار کافی

طرز تهیه لواش باقلوا و طرز تهیه شیرینی:
بیکینگ پودر و نمک را در شیر حل کرده، روغن و زرده های تخم مرغ را مخلوط کرده، شیر را به آن می افزائیم وخوب مخلوط می کنیم. آرد را الک کرده و کم کم به مایع موجود اضافه می کنیم تا جایی که خمیرحاصله به دست نچسبد. خمیر را در کیسه نایلونی گذاشته و می گذاریم ۱ الی ۲ ساعت بماند. سپس ازخمیر گلوله ای به اندازه یک نارنگی برداشته، به وسیله وردنه آنرا کاملاً نازک می کنیم. جعبه ای فلزی (یا ظرفی که قابل استفاده در فر باشد) را انتخاب کرده و خمیر را کف آن پهن می کنیم. لواش دوم را به همین ترتیب پهن کرده و روی لایه اول لواش قرارمی دهیم، سپس مایع میان باقلوا که محتوی بادام یا پسته است را روی ۲ لایه خمیر پهن می کنیم و با دست کاملاً فشارمی دهیم سپس با دست کمی گلاب را روی لایه های مواد می پاشیم. مجدداً یک لواش دیگر را باز کرده، با وردنه خوب نازک می کنیم و روی موادمان قرار می دهیم، سپس کناره های اضافی خمیرهای لواش را با کارد جدا کرده و کل مواد را به صورت لوزی یا مربع برش می دهیم. کره را داغ کرده و روی شیرینی می ریزیم. پس ازآنکه کره کاملاً جذب شیرینی شد جعبه باقلوا را درقسمت پائینی فری که قبلا با حرارت ۳۵۰ درجه بمدت ۲۰ دقیقه گرم شده قرار می دهیم و سپس۱۰ الی ۱۵ دقیقه، شیرینی را در پنجره بالایی قرار می دهیم تا روی باقلوا طلایی رنگ شود. پس از خارج کردن باقلوا از فر، شربت تهیه شده را کم کم روی آن می ریزیم تا کاملاً جذب شیرینی شود و می گذاریم شیرینی سرد شود. اکنون باقلوای شما حاضر است. در صورت تمایل مجداً کمی شربت بتدریج روی باقلواها بریزید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.