چهار نکته کلیدی سرمایه‌گذاری برای ۲۰ تا ۳۰ ساله‌ها

برای افراد بین ۲۰ تا ۳۰ سال که معمولا تازه‌کار هستند، همین که پولی درآید که مخارج روزانه را پوشش دهد، کافی است. برخی کارشناسان هم می‌گویند در این دوره سنی نیازی نیست که آدم‌ها خود را برای دست و پا کردن سرمایه‌های آنچنانی به آب و آتش بزنند. از سوی دیگر اما عقل سلیم می‌گوید بهتر است هرچه زودتر به فکر جمع کردن سرمایه بود. در واقع بهترین کار برای کسانی که در این دوره سنی روزگار می‌گذرانند این است که برای پول‌های باقی‌مانده از حقوق ماهانه برنامه‌ریزی وجود داشته باشد. این واژه طلایی می‌تواند هم از خساست بیش از حد پیشگیری کند و هم ترمز ولخرجی‌های بی‌مورد را بکشد. در این زمان مهم‌ترین هنر سرمایه‌گذار تازه‌کار این است که با مدیریت درست و متعادل‌سازی منابع در دسترس، اوضاع سرمایه خود را بهتر کند. برای رسیدن به این هدف دانستن این چهار نکته کلیدی ضروری است:

سراغ وام و بدهی نروید
چمدان خود را بردارید و آن را از وام دور کنید. در این زمان که شما تازه از دانشگاه بیرون آمده‌اید یا به تازگی کار و شغل‌تان را کلید زده‌اید، در بهترین حالت تنها می‌توانید بخشی از حقوق ماهانه‌تان را پس‌انداز کنید، پس نمی‌شود به وام‌های با بازپرداخت بالا و سودهای آنچنانی فکر کرد. این کار جز دردسر و استرس چیزی برای شما نخواهد داشت.
به یاد داشته باشید وقتی چمدان‌تان را برای سفر در دنیای سرمایه‌گذاری می‌بندید کمترین جای ممکن را برای وام بگذارید. البته همه وام‌ها هم بد نیستند، به شرط اینکه مدیریت شده و از پس بازپرداخت آنها برآیید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر در بازپرداخت وام کارنامه بدی از خود به جای بگذارید و به اصطلاح بازاری‌ها اعتبار خود را از دست دهید، کارتان برای گرفتن وام‌های بزرگ‌تر در آینده سخت‌تر خواهد بود.

یک صندوق سرمایه‌گذاری اضطراری برای خودتان بسازید
برای هر کسی در هر سنی داشتن این صندوق ضروری است. حالا شخص هرچه جوان‌تر باشد اوضاعش بهتر است. برای شما که سن‌تان بین ۲۰ تا ۳۰ سال است توجه ویژه به میزان پولی که دارید و چرایی و چگونگی خرج کردن آن باید دغدغه‌ای مهم باشد. پرهیز از خرج‌های بی‌جا ازجمله کلیدی‌ترین نکاتی است که اگر از همان جوانی به آن عادت کردید، به سادگی می‌توانید وقتی پدر یا مادر شدید نیز این روند را ادامه دهید.
داشتن این صندوق روز مبادا به‌شدت به کمک‌تان خواهد آمد، البته به شرطی که به دارایی‌های آن دست نزنید یا اصلا فکر کنید آن را ندارید. مشکل خیلی از ۲۰ تا ۳۰ ساله‌ها این است که اغلب اولویت‌های‌شان کوتاه‌مدت یا میان‌مدت است. کار بسیار سختی است اما آینده‌نگرها از پسش به خوبی برمی‌آیند.

کتاب بخوانید و از دیگران بیاموزید
یکی دیگر از نکات مهم برای ۲۰ تا ۳۰ ساله‌ها داشتن سواد مالی است. یکی از نخستین گام‌ها در این راه بودجه‌بندی برای سرمایه‌گذاری است. اگر می‌خواهید در جایی سرمایه‌گذاری کنید، بکوشید با آگاهی مالی پیش بروید. لازمه این کار خواندن کتاب‌هایی معتبر درباره سرمایه‌گذاری یا گوش سپردن به توصیه‌ها و تجربه‌های باتجربه‌ها و آدم‌معروف‌های سرمایه‌گذاری است. مثلا اگر می خواهید خانه بخرید باید با اصول کار مسکن و آنچه دور و بر آن می‌گذرد تا حدی آشنا باشید. از جست‌وجو در اینترنت و بازدید از وب‌سایت‌های مرتبط با این موضوع گرفته تا گفت‌وگو با دلالان و فعالان بازار مسکن، لازمه‌های ورود به این بازار هستند.

نگاه بلندمدت داشته باشید
خاصیت جوانی لذت‌های زودگذر است اما سرمایه‌گذاری را زود شروع کردن باعث می‌شود فرصت کافی برای ترسیم اهداف بلندمدت داشته باشید. نکته مهمی که باید بدانید این است که در این سن کم هنوز در ابتدای راه سرمایه‌گذاری هستید و زمان زیادی دارید تا به دارایی‌های‌تان بیفزایید. این یعنی عجله نکنید و کارها را آسان بگیرید. برای کسانی که می‌خواهند با نگاهی کوتاه یا میان‌مدت به نتیجه برسند وارد شدن در دنیای سرمایه‌گذاری کار چندان معقولی به نظر نمی‌رسد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.