خواص ویتامین A در سلامتی بدن

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی و یک آنتی اکسیدان قوی است. ویتامین A در حفظ بینایی سالم، عملکرد عصبی، پوست سالم و … نقش مهمی ایفا می کند. ویتامین A مانند آنتی اکسیدان های دیگر از طریق مبارزه با رادیکال های آزاد در کاهش التهاب نقش مهمی دارد. برخی از بهترین منابع ویتامین A عبارتند از تخم مرغ، شیر، هویج، سبزیجات زرد یا نارنجی مانند اسکواش، اسفناج و سایر سبزیجاتی با برگ سبز. ویتامین A برای بدن ضروری است و دارای خواص بسیار زیادی است که در مطلب زیر به آن ها اشاره شده است:

خواص ویتامین A

تقویت ایمنی
ویتامین A ایمنی بدن را در مقابل عفونت افزایش می دهد. همچنین از غشاهای مخاطی محافظت می کند و فعالیت سلول های سفید خون را افزایش می دهد. این ویتامین نه تنها مانع از ورود میکروب ها به بدن می شود، بلکه به مبارزه با عفونت نیز کمک می کند.

بهبود بینایی
ویتامین A می تواند به بهبود بینایی کمک کند. همچنین چشم ها را قادر می سازد تا تغییرات نور را تنظیم کند، آنها را مرطوب نگه می دارد و دید شبانه را بهبود می بخشد. این ویتامین همچنین برای بسیاری از بیماری های چشمی مانند خشکی چشم، شب کوری، آب مروارید، دژنراسیون و گلوکوم مفید است.

مراقبت از پوست یکی از خواص ویتامین A
یکی از خواص ویتامین A حذف چین و چروک پوست و کاهش لکه ها و خطوط روی پوست است

مراقبت از پوست
ویتامین A بدن را از رادیکال های آزاد و سمومی که ممکن است به پوست آسیب برساند حفظ می کند. این ویتامین با حفظ رطوبت، پوست را نرم می کند، در نتیجه از خشکی، کراتینیزاسیون و دیگر بیماری های پوستی مانند پسوریازیس جلوگیری می کند.

تقویت استخوان
این ویتامین برای تقویت استخوان ها و دندان ها ضروری است. ویتامین A به تشکیل دنتین کمک می کند، به این شکل که درست زیر سطح دندان ها یک لایه مواد سخت ایجاد می کند.

جلوگیری از سنگهای ادراری
ویتامین A از طریق تشکیل کلسیم فسفات مانع شکل گیری قارچ های ادراری می شود. همچنین کمک می کند تا پوشش مصنوعی دستگاه ادراری حفظ شود، درنتیجه تشکیل سنگ ها را کاهش می دهد.

کاهش آکنه
ویتامین A به کاهش چربی های اضافه پوست کمک می کند، بنابراین خطر آکنه را کاهش می دهد. همچنین بافت محافظ پوست را تقویت می کند، درنتیجه باعث افزایش سلامتی و عمر بالای پوست می شود. ویتامین A برای نگهداری بافت های پوست و غشاهای مخاطی ضروری است. همچنین به علت ویژگی های آنتی اکسیدانی سموم اضافی را از بدن کم می کند و بدن را پاک می کند.

جلوگیری از سرطان
ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند انواع خاصی از سرطان را از بین ببرد.

جلوگیری از سرطان یکی از خواص ویتامین A
یکی از خواص ویتامین A تقویت استخوان ها و دندان هاست

تعمیرات بافت قدیمی
ویتامین A نقش مهمی در جایگزینی بافت های قدیمی و فرسوده با بافت های جدید دارد.

کاهش پیری
ویتامین A معروف به حذف چین و چروک پوست است و می تواند لکه ها و خطوط روی پوست را کاهش دهد. با افزایش کلی سلامت پوست روند پیری کاهش می یابد.

درمان سرخک
کمبود ویتامین A باعث ایجاد سرخک در کودکان می شود. مصرف غذاهای غنی از ویتامین A به کاهش تب و اسهال ناشی از سرخک کمک می کند.

منبع: Properties of Vitamin A

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] سلول‌ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. این رشد شامل مو هم می‌شود که سریع‌ترین رشد […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.