علت سوزش کف پا در طب سنتی

در حالی که خستگی یا عفونت پوستی می‌تواند باعث سوزش موقت یا التهاب پا شود، سوزش کف پا اغلب نشانه آسیب عصبی (نوروپاتی محیطی) است. آسیب عصبی دلایل مختلفی دارد، از جمله دیابت، مصرف مزمن الکل، قرار گرفتن در معرض سموم خاص، کمبود ویتامین B یا عفونت HIV.

در اکثر افراد مبتلا به نوروپاتی، ابتدا اعصاب پا آسیب می‌بینند. این افراد اغلب دچار گزگز و بی‌حسی در پاها نیز می شوند. بسیاری از افراد از این مشکل شکایت دارند که پاهایشان بیش از حد به لمس حساس است (هیپرستزی) و ممکن است درجات مختلفی از درد سوزش را تجربه کنند. این درد می‌تواند از خفیف تا ناتوان کننده متغیر باشد. دیابت و سوء مصرف الکل تا حد زیادی شایع‌ترین علل نوروپاتی در پاها هستند. بسیاری از شرایط دیگر می‌توانند باعث نوروپاتی یا احساس سوزش در پا شوند:

سوزش کف پا بیشتر در دونده‌ها دیده می‌شود. افرادی که دارای اضافه وزن هستند و کسانی که کفش‌های نامناسب می‌پوشند نیز در معرض خطر درد و سوزش کف پا هستند. با برخاستن و حرکت پا، درد به طور معمول کاهش می‌یابد، اما ممکن است پس از مدت‌ها ایستادن این درد دوباره برگردد.

علائم سوزش کف پا

سوزش و ورم کف پا به طور معمول باعث ایجاد درد ضرباتی در پایین پا در نزدیکی پاشنه پا می‌شود. درد معمولاً در چند مرحله بعد از بیدار شدن، بدترین حالت خود را دارد اگرچه ایستادن طولانی مدت نیز می‌تواند باعث این درد شود. ولی درد معمولاً بعد از ورزش بیشتر است، نه در طی آن.

علل سوزش کف پا

دیابت

دیابت می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون و چربی‌هایی مانند تری گلیسیرید شود. با گذشت زمان، این‌ها می‌توانند به اعصاب دست و پا آسیب برسانند و باعث احساس سوزش مداوم یا گاه به گاه شوند. در صورت مشاهده اولین علائم، مانند سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی در انگشتان دست و پا، به پزشک خود اطلاع دهید تا مطمئن شوید که دیابت خود را به بهترین نحو مدیریت می‌کنید.

دیابت علت سوزش کف پا
دیابت می‌تواند به اعصاب دست و پا آسیب برسانند و باعث احساس سوزش مداوم یا گاه به گاه کف پا شود
نوروپاتی محیطی

این به معنای آسیب به اعصابی است که نخاع بدن را به بازوها، پاها، دست‌ها و پاها متصل می‌کند. دیابت شایع‌ترین علت است، اما بسیاری از موارد دیگر مانند داروهای سرطان (شیمی درمانی)، نارسایی کلیه، بیمار‌های خودایمنی (از جمله آرتریت روماتوئید)، مواد شیمیایی سمی، عفونت و مشکلات تغذیه نیز وجود دارد.

نوشیدن زیاد الکل

مصرف بیش از حد الکل می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد کند. نوشیدن بیش از حد الکل ممکن است به اعصاب متصل به پاهای شما آسیب برساند. همچنین می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامت اعصاب را کاهش دهد. یکی از این مشکلات یا هر دوی این مشکلات ممکن است باعث سوزن سوزن شدن پاهای شما برای ماه‌ها یا سال‌ها شود. اگر نوشیدن الکل را ترک کنید، به بهبود علائم و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک می‌کنید.

سندروم پای ورزشکار

پزشک ممکن است آن را تینه آ پدیس (tinea pedis) بنامد، تینه آ پدیس نوعی عفونت قارچی است که معمولا از بین انگشتان پا شروع می‌شود و در نواحی گرم و مرطوب بین انگشتان پا و پایین پا رشد می‌کند و ممکن است باعث گزش، خارش و سوزش شود. در کفش‌ها و جوراب‌های مرطوب و کف اتاق رختکن رشد می‌کند. برای درمان این مشکل کفش‌های خود را عوض کنید تا فرصت خشک شدن داشته باشند و در رختکن یا استخرهای عمومی دمپایی بپوشید. کرم‌ها، اسپری‌ها یا پودرهای ضد قارچ می‌توانند به کنترل عفونت کمک کنند.

کمبود ویتامین B12

اعصاب برای سالم ماندن به ویتامین B12 نیاز دارند. ممکن است نتوانید این ویتامین را به اندازه کافی از غذای خود دریافت کنید، به خصوص اگر گیاهخوار باشید. اگر سن شما بالا باشد یا جراحی کاهش وزن مانند بای پس معده انجام داده باشید، جذب ویتامین B12 سخت‌تر می‌شود. از طرفی اعتیاد به الکل ممکن است مانع از دریافت کافی B12، فولات، تیامین و سایر ویتامین‌های B شود.

کمبود ویتامین B12 علت سوزش کف پا
اعصاب برای سالم ماندن به ویتامین B12 نیاز دارند و کمبود ویتامین B12 باعث سوزش کف پا می‌شود
نارسایی مزمن کلیه

نارسایی مزمن کلیه ممکن است به دلیل دیابت یا فشار خون بالا ایجاد شود. اگر کلیه‌ها به روش صحیح کار نکنند مایعات زائد در بدن جمع می‌شوند و به اعصاب (نوروپاتی اورمیک) از جمله اعصاب پاها آسیب می‌رساند و باعث احساس سوزش در پا می‌شود.

سندرم تونل تارسال

“تونل تارسال” یک مسیر باریک از جنس استخوان و بافت نرم است که در داخل مچ پا قرار دارد. تورم ناشی از آسیب، آرتریت، خار استخوان، قوس‌های افتاده یا سایر شرایط می‌تواند به عصب فشار وارد کند. سندروم تونل تارسال منجر به احساس سوزن سوزن، بی حسی و درد در کف پا می‌شود.

نوروپاتی فیبر کوچک

اغلب از پا شروع می‌شود و با احساس سوزش یا خارش در پا همراه است، ممکن است این درد در شب یا هنگام استراحت بدتر شود. گرما یا سرما گاهی اوقات می‌تواند باعث حمله شود، این شرایط گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین این دو را دشوار می‌کند. مشکلات قند خون، مانند دیابت، ممکن است باعث نوروپاتی فیبر کوچک شود، اما گاهی اوقات علت آن مشخص نیست. برخی از ژن‌ها احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهند.

کم کاری تیروئید

این بیماری زمانی رخ می‌دهد که تیروئید، غده پروانه‌ای شکل در گردن، هورمون کافی تولید نمی‌کند، به این معنی که بدن شما به این سرعت انرژی نمی‌سوزاند. ممکن است دچار خستگی، یبوست، حساسیت به سرما، فراموشکاری و کاهش علاقه به رابطه جنسی شوید. همچنین ممکن است پاهای شما سوزش داشته باشد. پزشکان معتقدند که این وضعیت ممکن است در درازمدت باعث جمع شدن مایعات زیادی در بدن شود که به اعصاب شما فشار می‌اورد.

آمیلوئیدوز

آمیلوئیدوز، بیماری است که در آن پروتئین غیر طبیعی ساخته شده در مغز استخوان در قسمت‌های مختلف بدن تجمع می‌یابد. ممکن است تا زمانی که این بیماری پیشرفته نباشد متوجه آن نشوید، بعد ممکن است با پوست ضخیم و کبود، خستگی و ضعف روبرو شوید و در اطراف چشم لکه‌های بنفش مشاهده کنید. تورم مچ پا و پاها می‌تواند به اعصاب فشار وارد کند و باعث گزگز و سوزش در پا شود. هیچ درمانی وجود ندارد، اما برخی روش‌ها می‌تواند علائم بیماری را کاهش دهد.

سندرم تونل تارسال
سندروم تونل تارسال منجر به احساس سوزن سوزن، بی‌حسی و سوزش در کف پا می‌شود
اریترومالژیا

پزشکان دقیقاً نمی‌دانند چه چیزی باعث آن می‌شود، اما ممکن است رگ‌های خونی شما به روش صحیح منبسط یا باریک نشود. پوست شما ممکن است قرمز، داغ و متورم شود، همراه با سوزش که اغلب در پاها احساس می‌شود. این حمله ممکن است چند دقیقه یا چند روز طول بکشد. فرو رفتن در آب یخ می‌تواند باعث تسکین این درد شود، اما ممکن است علائم را نیز تحریک کند.

اچ آی وی و ایدز

حدود یک سوم افراد مبتلا به HIV یا ایدز در نهایت به اعصاب خود آسیب می‌رسانند. علاوه بر اینکه خود ویروس می‌تواند به اعصاب شما آسیب برساند و داروهای مصرفی برای کنترل آن نیز می‌توانند آسیب برسانند. بیماری‌هایی که به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی به آن مبتلا می‌شوید، مانند تبخال، سل و برفک نیز ممکن است این کار را انجام دهند. ممکن است در انگشتان پا و کف پا دچار سفتی، گزگز، بی‌حسی و سوزش شوید. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا علت و بهترین درمان را پیدا کند.

درماتیت تماسی

یک شوینده، صابون، پاک کننده، موم یا هر ماده شیمیایی می‌تواند پوست شما را تحریک کند. کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، گل‌فروشان، آرایشگران، ماشین‌کارها و نظافتچی‌ها بیشتر به آن مبتلا می‌شوند. ممکن است در عرض چند ساعت یک واکنش آلرژیک داشته باشید، یا ممکن است این واکنش در مدت زمان طولانی‌تری رخ دهد، زیرا یک ماده شیمیایی خطرناک لایه بالایی، چرب و محافظ پوست را از بین می‌برد.

دلایل شایع درد پا

از هر چهار آمریکایی سه نفر در طول زندگی خود با یک مشکل شایع پا مواجه می‌شوند. بنابراین شما تنها نیستید. این شرایط می‌تواند دردناک و شرم آور باشد. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق این بیماری‌ها ناشی از بی‌توجهی، عدم آگاهی و مراقبت‌های نامناسب است. تعداد بسیار کمی از افراد با شرایط نامناسب پا متولد می‌شوند. یادگیری شناخت و درمان مشکلات رایج پا، سلامتی و شادی پاها را حفظ می‌کند.

اچ آی وی و ایدز علت سوزش کف پا
حدود یک سوم افراد مبتلا به HIV یا ایدز در نهایت به اعصاب خود آسیب می‌رسانند

عوامل خطر سوزش کف پا

حتی اگر سوزش کف پا بدون دلیل مشخصی ایجاد شود، برخی از عوامل می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. آنها عبارتند از:

سن

ورم و سوزش کف پا بیشتر در سنین ۴۰ تا ۶۰ سال دیده می‌شود.

انواع خاصی از ورزش‌ها

فعالیت‌هایی که استرس زیادی به پاشنه و بافت متصل شده وارد می‌کنند – مانند دویدن در مسافت‌های طولانی، رقص باله و رقص هوازی – می‌توانند در بروز سوزش و ورم کف پا موثر باشند.

مکانیک پا

صافی کف پا، قوس بلند یا حتی الگوی غیر عادی راه رفتن می‌تواند بر نحوه توزیع وزن هنگام ایستادن تأثیر بگذارد و فشار بیشتری به قسمت کف پا وارد کند.

چاقی

مشاغلی که شما را برای مدت زیادی روی پاهایتان نگه می‌دارد مانند کارگران کارخانه‌ها، معلمان و سایر افرادی که بیشتر ساعات کار خود را صرف راه رفتن یا ایستادن بر روی سطوح سخت می‌کنند ممکن است به قسمت کف پای خود آسیب برسانند.

پزشکان از چه آزمایشاتی برای تشخیص سوزش کف پا استفاده می‌کنند؟

سوزش کف پا بر اساس سابقه بیماری و همچنین معاینه فیزیکی تشخیص داده می‌شود. سوزش کف پا حساسیت موضعی در امتداد کف پا و بیشتر در قوس داخلی پاشنه خواهد داشت. معمولاً هیچ آزمایش دیگری لازم نیست. آزمایش اشعه ایکس یا تشدید مغناطیسی در صورت وجود می‌تواند خار پاشنه مرتبط را نشان دهد و سایر دلایل درد پاشنه پا مانند شکستگی یا تومور را رد کند. تصویربرداری یا سونوگرافی نیز می‌تواند در تشخیص سوزش کف پا مفید و موثر باشد. در طول معاینه، پزشک مناطق حساس پای شما را بررسی می‌کند. محل درد پای شما می‌تواند به تعیین علت آن کمک کند. اکثر افرادی که مبتلا به سوزش مفصل کف پا هستند با درمان محافظه کارانه از جمله استراحت، ایجاد مایع در ناحیه دردناک و کشش در ناحیه درد طی چندین ماه بهبود می‌یابند. پزشک ممکن است برای اطمینان از اینکه مشکل دیگری مانند شکستگی باعث درد نمی‌شود ام ار ای را، به شما پیشنهاد کند.

بعضی اوقات با اشعه ایکس یک تکه استخوان از استخوان پاشنه بیرون زده (خار) می شود. در گذشته، این خارهای استخوانی اغلب مقصر درد و سوزش پاشنه پا بوده و با جراحی برداشته می شدند. اما بسیاری از افرادی که خار پاشنه استخوان دارند، درد و سوزش پاشنه ندارند.

پیش بینی سوزش کف پا چیست؟

سوزش کف پا عموماً با اقدامات محافظه کارانه‌ای که در بالا توضیح داده شد، برطرف می‌شود. با این حال در برخی موارد، این شرایط می‌تواند به التهاب پلانتار فاسیا تبدیل شود و زمانی اتفاق می‌افتد که فاسیای کف پا ملتهب شده و درد مبهمی در کف پاشنه پا احساس شود.

آیا می‌توان از سوزش کف پا پیشگیری کرد؟

سوزش کف پا فقط با درمان هر بیماری التهابی زمینه‌ای، پوشیدن کفش مناسب، اضافه کردن کفپوش مناسب در کفش و فعالیت‌های کشسانی قابل پیشگیری است.

منبع: reasons burning feet

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.