استانداردهای لوله بخاری

لوله بخاری محصولی است که از فرم دهی ورق‌های نازک آهنی تولید می‌شود و برای هدایت گازهای خروجی بخاری، آبگرمکن، پکیج و وسایل گرمایشی از این دست به خارج از خانه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب با روش تولید این محصول و استاندارهای لوله بخاری در خصوص سایز و نحوه کاربری بیشتر آشنا خواهید شد. از آنجایی که این محصول از ورق آهنی نازک تولید می‌شود قیمت آن بر پایه قیمت ورق آهنی محاسبه می‌گردد.

پس از تولید مذاب فولاد با ترکیب شیمیایی مورد نظر در کارخانه‌های فولادسازی، توسط روش ریخته‌گری پیوسته، به یکی از مقاطع میانی اسلب (تختال)، بیلت و بلوم تبدیل می‌شود. در مراحل بعدی تولید، این مقاطع میانی به کمک روش نورد به محصولاتی نظیر ورق فولادی یا تیرآهن و میلگرد فولادی تبدیل می‌شوند. ورق فولادی از نورد داغ اسلب فولادی تولید میگردد.

روش نورد گرم به این شکل است که اسلب پس از گذراندن مرحله پیش گرم که به منظور افزایش شکل پذیری آن انجام می‌شود، وارد خط نورد می‌گردد. در خطوط نورد توسط چند سری غلتک فولادی، فشار شدیدی به اسلب وارد می‌شود و طی هر مرحله، ضخامت اسلب کاهش پیدا می‌کند. پس از رسیدن به ابعاد مورد نظر، ورق گرم تولید می‌شود. معروف‌ترین نوع ورق گرم، ورق سیاه نام دارد که با روش تولید نورد گرم می‌توان به حداقل ضخامت ۲ میلی‌متر رسید. پیشرو صنعت نفت آسیا تامین کننده انواع ورق سیاه است و می‌توانید برای استعلام قیمت ورق سیاه به وبسایت آیرومارت، به نشانی iromart.com مراجعه کنید. اما برای تولید لوله بخاری از ضخامت‌های نازک‌تر ورق فولادی باید استفاده شود و همچنین به منظور افزایش خواص مقاومت به خوردگی از پوشش گالوانیزه روی این ورق‌ها استفاده می‌گردد.

جهت حصول به به ضخامت‌های زیر ۲ میلیمتر در ورق‌های فولادی از روش نورد سرد استفاده می‌شود. این روش برخلاف روش نورد داغ که در دمای حدود ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد انجام می‌شد، در دمای حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد صورت می‌گیرد. نورد در این دماها جلوی اکسیداسیون سطحی ورق فولادی را می‌گیرد و محصولی که تولید می‌شود سطحی صاف و براق دارد. معروف‌ترین نوع ورق سرد، ورق روغنی نام دارد که به دلیل براقیت سطحی و آغشتگی به روغن‌های روانکار مرحله نورد به این نام شناخته می‌شود. پیشرو صنعت نفت آسیا تامین کننده این محصول در بهترین کیفیت و از معتبرترین برندهاست.

استانداردهای لوله بخاری

روش تولید لوله بخاری

برای تولید لوله بخاری از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. این ورق با ایجاد یک لایه پوشش فلز روی بر سطح ورق‌های سرد نورد شده تولید می‌شود. معمولا از روش غوطه وری گرم برای گالوانیزه کردن استفاده می‌گردد. در این روش رول ورق روغنی باز شده و وارد یک وان از فلز روی مذاب می‌گردد و از سمت دیگر حمام مذاب خارج می‌شود. همزمان با خروج ورق از حمام مذاب توسط پمپ‌های هوای تعبیه شده، هوای خنک به سطح ورق دمیده شده و لایه فلز روی بر سطح ورق منجمد می‌گردد. به این ترتیب ورق گالوانیزه با پوشش محافظ تولید می‌شود. فلز روی به دلیل برخوردار بودن از پتانسیل شیمیایی پایین‌تر نسبت به آهن و فولاد، در مجاورت با این فلز در نقش فلز فدا شونده ایفای نقش می‌کند. یعنی در صورت فراهم شدن شرایط خوردگی برای فولاد، این لایه از فلز فدا شونده خورده می‌شود و جلوی خوردگی فولاد را می‌گیرد. به این ترتیب قابلیت مقاومت به خوردگی فولاد افزایش پیدا می‌کند. کیفیت ورق گالوانیزه فولادی به کیفیت لایه پوششی که روی آن اعمال شده است بسیار وابسته است.

معمولا برای تولید لوله بخاری از ورق گالوانیزه ۶ میلیمتر استفاده می‌گردد که در عین سبکی قابلیت شکل‌پذیری مناسبی هم دارد. برای تولید لوله بخاری از روش رولفرمینگ استفاده می‌شود. ورق گالوانیزه در دستگاه رولفرمینگ خم می‌شود تا مقطع دایره‌ای شکل پیدا کند. محل تماس دو لبه ورق با جوشکاری نقطه‌ای به هم متصل می‌شوند. این درز اتصال به دلیل مسائل ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که کوچکترین نشتی در لوله بخاری می‌تواند مرگ آفرین باشد. قطر معمول مورد استفاده برای لوله بخاری ۱۵ سانتی متر است. اما بسته به نوع کاربری قطرهای کمتر و بیشتر هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استاندارد نصب لوله بخاری در ساختمان

طبق استاندارد، محل اتصال لوله بخاری به دیوار و کانال خروجی حداقل باید در ارتفاع یک متری از کف خانه قرار گرفته باشد و وسیله گرمایشی باید به نحوی تعبیه شود که حداقل از ۴۵ سانتی‌متر لوله بخاری رابط بین وسیله گرمایشی و حفره خروجی استفاده شود. در انتخاب اندازه لوله بخاری و اتصالات آن باید نهایت دقت را به خرج داد چرا که کوچکترین خطایی در این زمینه می‌تواند منجربه بروز خسارات جانی بزرگ شود. در استانداردهای مربوط به نصب صحیح لوله بخاری باید این نکته را در نظر گرفت که شیب لوله‌ بخاری افقی در داخل ساختمان‌ها باید رو به بالا تنظیم شده باشد تا خروج گاز در درون لوله بخاری با سهولت صورت گیرد. استفاده از زانویی و وجود پیج و خم‌های فراوان در مسیر خروج دود نیز اصلا توصیه نمی‌شود. نحوه نصب دستگاه باید به شکلی باشد که حداقل پیچ و خم در مسیر مورد نیاز باشد. پیچ و خم زیاد در لوله بخاری و مسیر خروج دود می‌تواند با ایجاد اختلال در جریان خروج دود باعث برگشت دود به درون وسیله گرمایشی و نشت آن در فضای داخل ساختمان شود.

در بخش خروجی دود در سقف ساختمان باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که لوله خروجی باید حداقل یک متر از سقف بالاتر باشد و اگر دیوار یا مانع مرتفعی هم در مجاورت با آن قرار دارد، باید یک متر بالاتر از آن نصب شود. دلیل این موضوع لزوم برخورد نوک خروجی لوله بخاری با جریان هوای آزاد است که مکش در آن ایجاد می‌کند و به خروج بهتر دود مونوکسید کربن کمک می‌کند. همچنین در سر خروجی لوله بخاری باید از کلاهک استفاده شود تا تضمینی بر مسدود نشدن آن توسط عواملی مثل گرد و خاک یا آشیانه پرندگان باشد. معمول‌ترین نوع کلاهک مورد استفاده برای قسمت خروجی لوله بخاری کلاهک اچ است که هم جنس با لوله بخاری تولید می‌گردد و به دلیل تبدیل خروجی لوله از یک خروجی به چهار خروجی احتمال مسدود شدن دهانه را تقریبا به صفر می‌رساند و دهانه مکش مورد نیاز برای خروج دود را در هر شرایطی تامین می‌کند.

استاندارد نصب لوله بخاری

البته در مواقعی از کلاهک‌های بتنی برای تکمیل لوله بخاری استفاده می‌شود که طبق استاندارد توصیه شده تا به جای استفاده از این نوع کلاهک‌ها، از کلاهک‌های اچ گالوانیزه استفاده شود که دوام بالاتری دارند. به طور کلی با توجه به مسایل مربوط به ایمنی و حفاظت از جان انسان‌ها در این حوزه، لازم است تا استانداردها با سختگیری چک و تایید شوند. این استانداردها باید طی مراحل ساخت ساختمان توسط مهندسین ناظر به دقت بررسی شوند تا هیج گونه نقصی در سیستم خروجی دود سیستم گرمایشی منازل رخ ندهد.

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا که با برند تجاری آیرومارت در بازار آهن و فولاد کشور فعالیت می‌کند، تامین کننده مقاطع فولادی مختلف است. همانطور که در متن هم اشاره شد، با تامین انواع ورق‌های آهنی اعم از ورق سیاه، ورق روغنی و ورق گالوانیزه که ماده اولیه تولید هم لوله بخاری است، سعی دارد به پیشرفت صنایع خرد کشور کمک کند. تامین کالاها در این شرکت بر اساس اصول مهندسی و با در نظر گرفتن بالاترین سطح کیفیت مورد نیاز برای کاربردهای مختلف صورت می‌گیرد. جهت دریافت مشاوره در خرید انواع مقاطع فولادی، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.