تعبیر خواب گردنبند – گلو بند

منوچهر مطیعی تهرانی گوید: اگر مردی در خواب ببیند گلو بند بسته است خوب نیست.
چیزهای زنانه در خواب برای مردان نشان از بی آبروئی و هتک حرمت و نفی احترام و شخصیت مردانه است مثل بزک کردن، دامن و کرست بستن و از جمله همین گلو بند داشتن. البته فرق است بین گلو بند زینتی زنان و زنجیر طلائیکه مردان همراه یک پلاک یا سکه منقش به اسم خدا و اولیا به گردن میبندند. با این توضیح گلو بند در خواب تعهد و دین است اعم از دین اخلاقی یا مالی. اگر در خواب ببینید که گلوبندی بر گردن دارید خواب شما میگوید مدیون خواهید شد یا مدیون هستید. چنانچه در خواب ببینید گلوبندی دارید و آن را باز میکنید و گردن لخت خود را مشاهده مینمائید نشان آن است که از زیر بار دین بیرون میآئید و وام خود را میگذارید یا تعهد خویش را انجام میدهید . سنگینی و کلفتی گلو بند از هر جنسیکه باشد نشان سبکی و سنگینی دین است. اگر گلوبند کلفت و سنگین باشد وام شما سنگین است و اگر نازک باشد اندک است.

محمدبن سیرین گوید: اگر دید گردن بند از مروارید داشت، دلیل که حق تعالی کلامِ خویش را روزی او کند و هر چند که گردن بند قیمتی بر گردن دید، دلیل که علم و دانش او بیشتر است. ابراهیم کرمانی گوید: اگر درخواب دید گردن بندی موافق در گردن داشت، دلیل شرف و بزرگی است و نیز گویند که امانتی به وی سپارند. اگر دید گردن بند او به جواهر مرصع بود، دلیل که جاه و دولت یابد. اگر دید گردن بند بسیار داشت، دلیل که در علوم کامل شود .

حضرت امام جعفر صادق فرماید: دیدن گردن بند بر شش وجه است. اول: حج اسلام. دوم: ولایت. سوم: خصومت. چهارم: امانت. پنجم: معالجت. ششم: کنیزک.