مردم جهان از چه چیزهایی بیشتر می‌ترسند؟

فوبیا ترسی است غیرواقعی، شدید و طولانی مدت از یک جسم، شخص، حیوان یا موقعیت. فوبیا نوعی اختلال اضطراب است. شخصی که فوبیا دارد یا سعی می کند از چیزی که ترس ایجاد میکند اجتناب کند یا آن را با اضطراب و پریشانی فراوان تحمل می کند. بعضی از فوبیا ها بسیار خاص و محدود هستند.

علائم فوبیا عبارتند از:

• احساس بیش از اندازه، ناراحت کننده و مداوم ترس یا اضطراب که با جسم، فعالیت یا موقعیت خاصی بروز می کند.

• احساسات یا غیرمنطقی هستند یا نامتناسب با تهدیدات واقعی. برای مثال، اگرچه هر کسی ممکن است از یک سگ آزاد و تهدید کننده بترسد اما اکثر افراد از یک سگ آرام، ساکت و تحت کنترل فرار نمی کنند.

• اجتناب و دوری از جسم، فعالیت یا موقعیتی که فوبی را تشدید می کند. چون افرادی که فوبی دارند تشخیص می دهند که ترس آنها بیش از اندازه است، اغلب از علائمی که دارند خجالت می کشند. برای جلوگیری از شرم یا علائم اضطرابآنها از موارد تشدیدکننده فوبی دوری می کنند.

• علائم جسمی مرتبط با اضطراب. این علائم می تواند شامل لرزش، تپش قلب، عرق کردن، تنگی نفس، سرگیجه، تهوع یا علائم دیگری باشند که منعکس کننده پاسخ “جنگ یا گریز” بدن نسبت به خطر هستند. (چنین علائمی ممکن است به تشخیص اختلال وحشت منجر شود).

در ادامه، فهرستی شامل ۱۰ مورد از رایج ترین فوبیاهای دنیا را معرفی کرده‌ایم؛ فهرستی که موارد آن براساس میزان شیوع این فوبیاها مرتب شده است. با شمارش معکوس، در پایان به فوبیایی می‌رسیم که بیش از تمام موارد این فهرست، در میان مردم جهان شایع است و افراد بیشتری را درگیر کرده است. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید تا با ترس‌هایی عجیب، غیرمنطقی و گاهی خنده‌دار آشنا شوید.

۱. عنکبوت‌هراسی یا آراکنوفوبیا (Arachnophobia)

عنکبوت‌هراسی یا «آراکنوفوبیا» فوبیای شمارهٔ یک در فهرست ما از رایج ترین فوبیاهای دنیا است. این فوبیا ترس شدید و بیش‌ازحد از عنکبوت‌ها یا سایر تنندگان (عنکبوتیان) مانند عقرب‌ها است. عنکبوت‌هراسی یکی از رایج‌ترین فوبیاهای حیوانات در جهان به‌شمار می‌رود. معمولا علت این ترسْ تکاملی است، زیرا بعضی از گونه‌های عنکبوت‌ها مرگ‌بار هستند و این ترسْ واکنشی طبیعی در انسان برای زنده ماندن است. معمولا افراد مبتلا به آراکنوفوبیا تلاش زیادی می‌کنند تا مطمئن شوند محیط آنها خالی از عنکبوت است. این وسواس و تلاش آنها موجب می‌شود که زحمت و دردسر زیادی برای خود ایجاد کنند.

۲. ترس از مار یا اوفیدیوفوبیا (Ophidiophobia)

ترس از مار یا «اوفیدیوفوبیا» دومین حیوان‌هراسی یا زوفوبیایِ (zoophobia) رایج در جهان است که در فهرست ما، درست بعد از رایج‌ترین فوبیا قرار می‌گیرد. این فوبیا تقریبا در یک‌سوم بزرگ‌سالان وجود دارد. ترس از مار نیز مانند فوبیای شمارهٔ یک این فهرست، در تکامل ما ریشه دارد، چون ترس از مارهای سمّی برای بقای ما ضروری است. اوفیدیوفوبیای شدید می‌تواند بر زندگی فرد تأثیر نامطلوبی بگذارد، زیرا موجب می‌شود که از پیاده‌روی و چادر زدن در طبیعت و فعالیت‌های مشابه اجتناب کند. حتی ممکن است فرد از مارها و سایر خزندگان موجود در فروشگاه‌های حیوانات خانگی نیز بترسد.

۳. ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا (Acrophobia)

ترس از ارتفاع یا «آکروفوبیا» یکی از رایج ترین فوبیاهای دنیا است. این فوبیا ترسی غیرمنطقی از ارتفاع و سقوط است (حتی زمانی که فرد در ارتفاع زیادی قرار ندارد). آکروفوبیا موجب می‌شود که فردْ به‌شدت مضطرب یا وحشت‌زده شود و نتواند از جایی که از آن بالا رفته است، پایین بیاید. در مواردی از آکروفوبیا، حتی زمانی که فرد از صندلی بالا و پایین می‌رود نیز دچار حملهٔ پانیک می‌شود. تقریبا ۱۰ درصد مردم آمریکا به آکروفوبیا دچار هستند.

۴. آگورافوبیا (Agoraphobia) یا ترس از فضاهای باز یا شلوغ

تقریبا از هر ۱۰۰ آمریکایی، ۲ نفر به «آگورافوبیا» مبتلا است. این فوبیا مشکلات زیادی در زندگی فرد ایجاد می‌کند، زیرا موجب می‌شود که از رفتن به مرکزخرید، بازار، تئاتر و سایر مکان‌های شلوغ و همچنین زمین‌های باز اجتناب کند. این افراد صرفا با فکر کردن یا دیدن چنین فضاهایی (که حس می‌کنند فرار کردن از آنها دشوار است) دچار وحشت شدید می‌شوند. آگورافوبیا دور باطلی ایجاد می‌کند، زیرا فردِ مبتلا از ایجاد حملهٔ پانیک می‌ترسد و همین افکار او منجر به حملهٔ پانیک می‌شوند. محدود کردن فعالیت‌ها و دوری کردن و رفتار اجتنابی به بخشی از زندگی این افراد تبدیل می‌شود. بنابراین افسردگی یکی از نشانه‌های رایج این فوبیاست.

۵. سگ‌هراسی یا سینوفوبیا (Cynophobia)؛ از رایج ترین فوبیاهای دنیا

«سینوفوبیا» یا ترس شدید از سگ‌ها یکی از رایج‌ترین فوبیاهای حیوانات در سرتاسر جهان است. تقریبا ۳۶ درصد افراد مبتلا به این فوبیا سعی می‌کنند این ترس خود را درمان کنند و بیشتر آنها از گربه نیز می‌ترسند. ترس شدید از سگ‌ها مشکل‌سازتر از ترس از عنکبوت‌ها یا مارهاست، زیرا سگ‌ها بیشتر از این جانواران در مناطق مسکونی و محیط اطراف ما حضور دارند. زنان تقریبا ۷۵ درصد از افراد دچار سینوفوبیا را تشکیل می‌دهند؛ البته این ترس در مردان نیز وجود دارد. معمولا این ترس در کودکی شروع می‌شود، ولی بیماران زیادی نیز وجود دارند که این ترس آنها در دوران بزرگ‌سالی ایجاد شده است.

۶. تُندرهراسی یا استرافوبیا (Astraphobia)، ترس از تندر و رعدوبرق

طوفان و رعدوبرق پدیده‌ای طبیعی است که در بسیاری از بخش‌های جهان اتفاق می‌افتد. طوفان می‌تواند به‌شدت موجب ناتوانی و آزار افراد مبتلا به «استرافوبیا» شود. بیشتر افراد مبتلا به این فوبیا کودکان هستند؛ البته گاهی این فوبیا تا بزرگ‌سالی نیز ادامه پیدا می‌کند. حتی وحشی‌ترین و درنده‌ترین حیوانات نیز به‌شدت از تندر و آذرخش می‌ترسند و پنهان شدن واکنشِ دفاعی طبیعی آنهاست. نام دیگر استرافوبیا «برونتوفوبیا» (Brontophobia) است. این فوبیا تقریبا ۲ درصد مردم آمریکا را درگیر کرده است. خوشبختانه این فوبیا قابل‌درمان است و روش‌های درمانی فراوانی برای آن وجود دارد.

۷. تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا (Claustrophobia)، ترس از فضاهای کوچک

«کلاستروفوبیا» نیز یکی از رایج ترین فوبیاهای دنیا است. تقریبا ۵ تا ۷ درصد جمعیت جهان به این فوبیا دچار هستند. این فوبیا معمولا با ترس از خفگی یا محدودیت مرتبط است. متخصصان و دانشمندان مطالعات فراوانی دربارۀ این فوبیا انجام داده‌اند، ولی متأسفانه تنها ۲ درصد افراد مبتلا به این فوبیا به‌دنبال درمان آن هستند. معمولا کلاستروفوبیا با کلیسروفوبیا (Cleithrophobia / ترس شدید از در دام افتادن و در جایی گیر افتادن) اشتباه گرفته می‌شود.

۸. آلودگی‌هراسی یا میسوفوبیا (Mysophobia)، ترس از میکروب‌ها

«میسوفوبیا» ترس بیش‌ازحد از میکروب‌ها و آلودگی‌هاست. این فوبیا معمولا با اختلال وسواس فکری و عملی (اختلال وسواس جبری، obsessive compulsive disorder) ارتباط نزدیکی دارد. بسیاری از افراد مبتلا به میسوفوبیا به اختلال وسواس جبری نیز دچار هستند که در نتیجهٔ آن ممکن است در حمام کردن یا شستن دست‌های‌شان زیاده‌روی کنند. این ترس ناسالم و بیمارگونه از میکروب‌ها موجب می‌شود که فرد از آلودگی موادغذایی یا تماس پیدا کردن با مایعات بدن افراد اطراف خود نیز بترسد. میسوفوبیا عوارض فراوانی دارد، زیرا این افراد تلاش می‌کنند که از موقعیت‌های اجتماعی دوری کنند. انزوا از نشانه‌های معمول این فوبیاست. این فوبیا می‌تواند موجب فوبیاهای دیگری مانند آگورافوبیا و انواع اختلالات اضطراب شود.

۹. اِروفوبیا (Aerophobia) یا ترس از پرواز

تقریبا ۶٫۵ درصد جمعیت جهان به «اروفوبیا» یا ترس از پرواز دچار هستند. این ترس معمولا با ترس‌های دیگری مرتبط است، ترس‌هایی مانند آگورافوبیا (Agoraphobia، ترس از ناتوانی در فرار [از مکان‌های باز]) و تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا (Claustrophobia، ترس از فضاهای کوچک و محدود). طبیعی است که این ترس بر زندگی کاری و شخصی فرد تأثیر می‌گذارد، زیرا مسافرت هوایی برای او غیرممکن است. در این افراد حتی فکر کردن به پرواز هم می‌تواند موجب پریشانی شدید شود و حالت‌هایی مانند حالت تهوع و حملهٔ پانیک را در آنها ایجاد کند.

۱۰. تریپوفوبیا (Trypophobia)، ترس از الگوهای نامنظم یا خوشه‌ای، سوراخ‌های کوچک یا حفره‌ها

انزجار زیست‌شناختی و ترس‌های آموخته‌شدهٔ فرهنگی دلایل اصلی «تریپوفوبیا» هستند. تریپوفوبیا ترسی شدید و غیرمنطقی از سوراخ‌ها و حفره‌هاست. این ترس برای افراد عادی، غیرمنطقی و عجیب به‌نظر می‌رسد. فرد مبتلا به این فوبیا صرفا با دیدن یا فکر کردن به سوراخ‌ها دچار وحشت‌زدگی یا حملات پانیک می‌شود. در نتیجه، این افراد از چیزهایی مانند مرجان، اسفنج، پوست، گوشت، شانهٔ عسل خشک‌شده و هر چیز دیگری که از سوراخ‌ها تشکیل شده باشد، دوری می‌کنند. برای این افراد، سوراخ‌ها ظاهری نفرت‌انگیز و ناخوشایند دارند و آنها برای دوری از این سوراخ‌ها هر کاری می‌کنند.

منبع: چطور

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.