فایده‌های ترک کافئین

کافئین به طور طبیعی در کاکائو، قهوه و به مقدار کمتر در چای موجود است. اگرچه این ماده در غلظت‌های کم آسیبی به بدن نمی‌رساند اما اگر به مقدار زیاد مصرف شود، می‌تواند موجب بی‌خوابی، تحریک پذیری، عصبانیت، بالا رفتن فشار خون و مشکلات دیگری از این دست شود.

به گزارش ایسنا به نقل از هلت می آپ، برای افرادی که به مصرف مواد خوراکی کافئین دار معتاد شدند، کاهش مصرف کافئین مزایای قابل توجهی دارد و به بهبود وضعیت سلامت جسمی و ذهنی آنها کمک می‌کند.

شش مزیت اصلی خودداری از مصرف مواد کافئین دار عبارتند از:

۱- مصرف زیاد و افراطی کافئین می‌تواند سیستم اعصاب مرکزی را تحریک کرده و در نتیجه موجب تسریع ضربان قلب، افزایش ادرار، حالت تهوع،‌ خستگی و افسردگی شود. بنابراین با خودداری از مصرف کافئین می‌توانید از بروز این مشکلات جدی پیشگیری کنید.

۲- کاهش مصرف کافئین در طول روز اقدام موثری برای کاهش اختلالات و آشفتگی‌های خواب است. به بیان دیگر افرادی که زیاد کافئین مصرف می‌کنند بیشتر دچار اختلال خواب می‌شوند و می‌توانند با ترک مصرف مواد کافئین دار خواب بهتری داشته باشند.

۳- یکی دیگر از پیامدهای مثبت قطع مصرف کافئین، کاهش اضطراب است. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که بیش از ۳۰۰ میلی گرم کافئین مصرف می‌کنند بیشتر دچار اضطراب می‌شوند. البته در این مورد باید مراقب بود که مقدار کافئین مصرفی به تدریج کاهش پیدا کند چون کاهش ناگهانی آن در افرادی که به کافئین اعتیاد دارند به نوبه خود عامل ایجاد اضطراب شدید است.

۴- به افرادی که فشار خون بالا دارند توصیه می‌شوند که کمتر کافئین مصرف کنند. بنابراین کاهش مصرف کافئین روشی موثر برای پایین آوردن فشار خون است.

۵- کاهش مصرف کافئین در پیشگیری از تحریک پذیری و عصبانیت موثر است.

۶- سایر مشکلات نظیر سردرگمی، ضربان نامنظم قلب، تکرار ادرار، آشفتگی‌های معده‌ای و سایر مشکلات ناشی از مسمومیت کافئینی با کاهش مصرف خوردنی‌های حاوی این ماده قابل پیشگیری هستند.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.