آشنایی با بهترین و بدترین غذاها برای پوست

سلامت مو به قسمت داخلی تا بیرونی سر بستگی دارد. درست مانند سیستم عصبی، سیستمی در بدن وجود دارد که سیستم پوششی نامیده می‌شود. سیستم پوششی شامل مو، پوست و ناخن‌هاست. بسیاری از افراد از محصولات متفاوتی برای سالم نگه‌داشتن مو استفاده می‌کنند. مراقبت درست از بدن و تغذیه مناسب برای سلامت موها ضروری است و عدم سلامت آن می‌تواند به دلیل تغذیه ناسالم باشد.

موهای ناسالم کدر، خشک و قطعا دارای موخوره هستند که به موها ظاهری نازیبا و حالت وزوزی می‌دهد. رژیم‌های غذایی‌ای که در آن از مقدار زیادی قند، نمک و چربی حیوانی استفاده شود برای موها مناسب نیستند. آنها حالت فشار و نامناسبی برای بدن ایجاد کرده که در نتیجه آن بدن به مقدار بیشتری مواد مغذی نیاز پیدا می‌کند. عادات غذایی نادرست ویتامین ب پوست را از بین می‌برد. ویتامین ب کارکردهای مختلفی برای انسان دارد. این ویتامین مانع ریزش مو شده و کمک به سالم ماندن ناخن‌ها می‌کند.

غذاهایی مانند نان و تخم‌مرغ دارای مقادیر فراوانی ویتامین ب و ث هستند. ویتامین ب و ث نقش مهمی در رشد موها، رنگ مناسب موها و جریان خون کافی آنها دارند. آنها به‌ویژه مانع صدمه‌دیدن موها می‌شوند. با وجود اینکه مصرف مولتی‌ویتامین برای موها بسیار خوب است، اما دریافت مواد مغذی مناسب از غذاها اهمیت بیشتری دارد. ویتامین آ نیز باعث سلامت پوست سر شده و برای پوست تاثیر شگفت‌انگیزی دارد. شما بهتر است از خوردن تنقلات و مصرف نوشیدنی‌های ناسالم بپرهیزید زیرا آنها مواد مغذی بدن را از بین می‌برند. برخی نوشیدنی‌ها مانند قهوه مقدار زیادی کافئین دارند که برای مو مضر هستند. حداقل در روز هشت لیوان آب بنوشید تا موهای سالمی داشته و بدنتان پاک شود. این کار به آبرسانی به بدنتان نیز کمک خواهد کرد و همچنین به موهای شما رطوبت بیشتری خواهد داد.

مو دارای ۹۸‌درصد پروتئین است. تارهای مو پروتئین مرده هستند. موها به محض اینکه از کف سر بلند می‌شوند می‌میرند. برای داشتن موهای سالم باید منبع پروتئین آنها را تامین کرد. گوشت، غلات و آجیل‌ها منابع سرشار از پروتئین هستند. یکی از مهم‌ترین نکات در این‌باره دوری از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و سیگار است زیرا آنها ویتامین‌های ب و ث را در بدن از بین می‌برند و روی پوست اثرات تخریبی دارند.

بهترین و بدترین غذاها برای پوست شما
یکی از رایج‌ترین سوالاتی که افراد بالای ۲۰‌سال از پزشکان خود می‌پرسند این است که برای جوان نگه داشتن و سفتی پوست از چه محصولات و کرم‌هایی باید استفاده کنند. حقیقت این است که کرم‌های ضدچروک در جوان ماندن پوست نقش مهمی دارند اما به خودی خود کافی نیستند. چرا؟ زیرا با بالارفتن سن و ورود به دهه ۳۰ سالگی، کلاژن (ماده‌ای که پوست را سفت و محکم نگه می‌دارد) و بافت ارتجاعی پوست (بافتی که پوست را نرم و انعطاف‌پذیر می‌کند) به تدریج از بین می‌روند. در نتیجه پوست نازک و چروک می‌شود. برای جلوگیری از این روند و ترمیم کلاژن و بافت ارتجاعی پوست، باید از یک‌سری نکات در رژیم غذایی پیروی کرد. در اینجا به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

پروتئین، دوست پوست!
کلاژن نوعی پروتئین است. بنابراین تمام مواد پروتئینی مانند مرغ، گوشت کم‌چرب و سویا پوست را سفت و انعطاف‌پذیر نگه می‌دارند.

رژیم‌های مکرر ممنوع!
افرادی که خود را گرسنه نگه می‌دارند، بدن‌شان را از ساخت کلاژن‌های جدید محروم می‌سازند، که این باعث می‌شود پوست سریع‌تر چروک شود.

شیرینی، به حد مجاز
مصرف بیش از حد قند به بافت‌های پوست آسیب می‌رساند و در ساخت کلاژن‌های جدید اختلال ایجاد می‌کند. این امر باعث نازک شدن و ضعیف شدن پوست می‌شود. اگر به شیرینی علاقه دارید سعی کنید در هنگام خوردن دسر تنها یک قاشق از آن را بخورید و از مصرف موادی که در آنها از شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) استفاده شده است (مانند انواع نوشابه، سس‌های سالاد و سریال‌های صبحانه) بپرهیزید.

سبزی، هرچه بیشتر بهتر!
تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که بیشتر از بقیه از سبزیجات استفاده می‌کنند، پوست‌شان (به خصوص در ناحیه دور چشم) کمتر چروک می‌شود. بنابراین هنگام خوردن مرغ، ماهی، توفو یا استیک؛ به جای مصرف برنج، سیب زمینی و پاستا در کنار آنها از اسفناج، کدو و لوبیای سبز استفاده کنید.

یک راه خوش‌مزه برای تامین پروتئین و سبزیجات مورد نیاز بدن، درست کردن اسموتی‌های خوش مزه با آنها است. کافی است تمامی مواد را به همراه یخ در مخلوط‌کن ریخته، با یکدیگر مخلوط کنید.

منبع: شرق

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.