نکاتی که موقع خرید کابینت باید به یاد داشته باشید

کابینت خوب و با دوام در قلب خانه نقش مهمی در زیبایی آشپزخانه و خانه ایفا می‌کند. شناخت دقیق اجزای تشکیل دهنده یک کابینت نقش بسیار مهمی در انتخاب یک کابینت خوب دارد.

اجزای اصلی تشکیل دهنده کابینت
صفحه کابینت: در حال حاضر پنج نوع صفحه کابینت در بازار ایران موجود است: صفحه کابینت MDF – 32 میل، روکش HPL – صفحه نئوپان، روکش HPL – صفحه MDF، روکش ملامینه – صفحه پلی وود (Poly Wood)، روکش HPL – صفحه سنگ مصنوعی تمام اکریلیک (Solid Surface)

در کابینت: در زمینه تولید در کابینت، می‌توان از دو محصول مرغوب ساخت کشور ترکیه نام برد که البته یک شرکت ایرانی نیز به تازگی اقدام به تولید این نوع درها کرده است. ضخامت این درها بر خلاف درهای معمولی، ۱۸ میل است که با روکش PVC دارای ۶ تیپ و تنوع رنگی بیش از ۲۰ رنگ است. نوع دیگری از درهای کابینت نیز اخیراً به بازار وارد شده که‌هایگلوس نام دارد. این درها همان مشخصات فوق را دارد ولی در رنگ‌آمیزی آن از رنگ‌های براق شبیه رنگ‌های تمام پلی‌استر (شیشه‌ای) استفاده شده که جذابیت خاصی در ترکیب کابینت ایجاد می‌کند.

بدنه کابینت: در زمینه بدنه کابینت باید به دو نکته کلی توجه داشت: جنس بدنه باید با روکش ملامینه باشد و دوم اینکه لبه بدنه با نوار پوشیده شده باشد. در بازار، کابینت‌ها اکثراً با بدنه نئوپان و روکش کاغذ و نوار اطویی ساخته می‌شود که در مجموع کیفیت مناسبی ندارد و استفاده از این نوع بدنه توصیه نمی‌شود. در واقع بهتر است جنس بدنه نیز از نوع MDF انتخاب شود.

مشخصات صفحه کابینت
صفحه کابینت بیشترین سطحی است که در تماس با آب قرار دارد؛ به همین دلیل اجزاء تشکیل دهنده آن باید از مقاومت بالایی در برابر آب برخوردار باشد؛ روکش‌های HPL که مقاومت بالایی در برابر آب و خراش به وسیله اشیاء نوک ‌تیز دارد، برای کابینت مناسب است. بر همین اساس معمولاً صفحات نئوپان که دارای مقاومت کم در مقابل آب و حرارت هستند پیشنهاد نمی‌شود، درباره صفحات MDF با روکش ملامینه هم باید گفت که این صفحات به دلیل روکش ملامینه دارای خش‌پذیری و فرسایش زودهنگام است و برای کابینت مناسب نیست؛ بنابراین بهترین پیشنهاد برای انتخاب صفحه کابینت، همان صفحات ۳۲ میل MDF با روکش HPL است که از لحاظ کیفیت و مقاومت در برابر آب و خراشیدگی به وسیله اشیاء نوک ‌تیز قابل اطمینان است. اخیراً محصول جدیدی تحت عنوان پلی‌وود به بازار کابینت عرضه شده که از چوب و پلاستیک ساخته شده و برخلاف صفحه کابینت، دوبل نبوده و به صورت یک لایه در ضخامت‌های ۳۲ ـ ۴۵ میلیمتر تولید می‌شود و از این نظر، نسبت به صفحه MDF با مشکل جدا شدن دوبل لایه‌ها مواجه نخواهد شد و در برابر رطوبت نیز دارای مقاومت و طول عمر بیشتری است. از مشخصات دیگر این محصول می‌توان به بدون درز بودن، نامحدود بودن در ابعاد، قابلیت تعمیر، مقاوم در برابر آتش، رطوبت و مواد شیمیایی، خاصیت آنتی‌باکتریال، وزن سبک، ضد لک و بهداشتی بودن اشاره کرد که به نظر می‌رسد محصولی کامل و ایده‌آل را تشکیل می‌دهد.

صفحه تمام اکرلیک سنگ مصنوعی، نوع دیگری از صفحات روی کابینت است که اخیرا به بازار آمده و به دلیل اینکه از مواد مصنوعی ساخته شده، دارای طرح و تنوع رنگی زیادی است. از مزایای قابل توجه این صفحات می‌توان، یکپارچه بودن و عدم وجود درز در سطح آن را نام برد. همچنین، شکل‌پذیری بسیار زیاد این محصول، ارائه طرح‌های متنوع از سوی طراحان را میسر کرده است.

نکاتی برای خرید کابینت:
کابینت با اشغال بخش عظیمی از دیوارها و کف، یکی از تأثیرگذارترین عوامل در دکوراسیون آشپزخانه محسوب می‌شود، بنابراین دقت در خرید و نصب آن بسیار با اهمیت است. نکات زیر اطلاعاتی درخصوص نوع رنگ، طرح، کاهش هزینه‌ها و چگونگی استفاده بهینه از فضای آشپزخانه را در هنگام خرید کابینت در اختیار شما قرار می‌‌دهد:

– در شرایطی که آشپزخانه شما فضای نورگیر کمی دارد یا اصلاً نورگیر ندارد، می‌توانید از سقف‌های کاذب استفاده کرده و با نور یک لامپ کم مصرف بزرگ، تمام نور آشپزخانه خود را تأمین کنید. البته استفاده از این سقف‌های کاذب زیبایی بیشتری را برای آشپزخانه شما همراه می‌آورد.

– اگر فضای منزل شما کوچک است و جایی برای قرار دادن میز نهار خوری ندارید، می‌توانید قسمتی یا تمام پیشخوان را به صورت میز بسازید تا هم آشپزخانه شما بزرگ‌تر جلوه کند و هم اینکه صاحب یک میز نهار خوری در فضای کوچک شده باشید. لازم به ذکر است که جنس این میز می‌تواند از شیشه یا چوب باشد.

– رنگ‌هایی که شما برای کابینت انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. همواره بیش از دو رنگ استفاده نکنید. بهره‌گیری از رنگ‌های مکمل کار شما را بسیار جذاب خواهد کرد. می‌توانید برای فضاهای کوچک و کم نور، از رنگ‌های روشن و گرم یا تلفیقی از رنگ سرد و گرم که رنگ گرم آن غالب‌تر باشدبه کار برید. از رنگ‌های بسیار تند مانند قرمز، آبی کاربنی و… استفاده نکنید زیرا رنگ‌هایی از این قبیل در مدت زمان کوتاهی چشم را خسته خواهد کرد و دیگر آن لذتی که در روزهای اول از دکوراسیون آشپزخانه‌تان می‌بردید نخواهید برد.

– اگر فضای آشپزخانه شما سقفی کوتاه دارد سعی کنید از چوب‌هایی که خطوط عمودی دارند و دستگیره‌های بلندی که به صورت عمودی نصب شده‌اند استفاده کنید. در صورتی که آشپزخانه شما سقفی بلند دارد، سعی کنید از چوب‌هایی با خطوط افقی استفاده کنید. رنگ‌هایی که شما برای کابینت‌ها انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. در کابینت‌هایی که درِ آنها MDF است سعی کنید از دو رنگ تجاوز نکنید، ولی در کابینت‌هایی که درِ آنها پروفیل (قاب‌دار) است دورنگ یا سه رنگی که با هم‌هارمونی داشته باشند، کار شما را بسیار جذاب خواهد کرد و البته در آشپزخانه‌هایی که سقف کوتاهی دارند می‌توان HPL یا همان داخل قاب را چوبی انتخاب کرد که راه‌های عمودی داشته باشد.

– سعی کنید در کابینت‌های پروفیل از HPL کرکره‌ای استفاده نکنید، زیرا اگر آلودگی و روغن موجود در آشپزخانه به شیار کرکره‌ها نفوذ کند، ‌تمیز کردن آن بسیار دشوار یا گاهی غیرممکن است. اگر بدنه کابینت‌های خود را لِترون انتخاب کرده‌اید، یادتان باشد حتماً بدنه زیر سینک خود را MDF استفاده کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.