سرطان‌های ناشی از مصرف سیگار و راه‌های رهایی از آن

پژوهشگران آمریکایی می‌گویند امکان ابتلا به سرطان ریه و مرگ ناشی از آن در مردان سیگاری، ۲۳ برابر بیشتر از سایر مردان و امکان ابتلا به این سرطان در زنان سیگاری،‌ ۱۳ برابر بیشتر از سایر زنان است.

سیگار می تواند نقش مستقیم در ابتلا به سرطان‌های دهان، حلق،‌ مری، حنجره و مثانه داشته باشد. مواد سرطان‌زای موجود در آن با تاثیر بر سلول‌های بدن از رشد مناسب آنها جلو گیری می‌ کند و به این ترتیب باعث تخریب سلول‌های بدن و سرطانی شدن آنها می‌شوند. از طرف دیگر، امکان ابتلای ۲۰ تا ۳۰ درصد از خانم‌های سیگاری به سرطان مثانه در دوران جوانی و امکان ابتلای ۵۰ درصد آنها به این نوع از سرطان پس از ۵۰ سالگی و رسیدن به سن یائسگی وجود دارد. به‌طور کلی خطر ابتلا به سرطان مثانه در افراد سیگاری، ۴ برابر بیشتر از کسانی است که در عمرشان لب به سیگار نزده‌اند. پیش‌بینی می‌شود آمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به سرطان‌ معده در پی مصرف سیگار در سال‌های آینده رشد چشمگیری داشته باشد.

ابتلا به سرطان دهانه رحم، کلیه و پانکراس هم از عوارض دیگر مصرف طولانی‌مدت سیگار است. اینها را نگفتیم که شما را بترسانیم‌ بلکه گفتیم که اگر سیگار می‌کشید،‌ تلنگری برای ترکتان شود و اگر هم ترک کرده‌اید، با راه‌های رهایی از شر این سرطان‌ها و پایین آوردن احتمال ابتلا به آنها آشنا شوید.

سرطان مثانه و پنج نکته
– ترک سیگار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه را ۳ تا ۴ برابر کاهش دهد.

– تا حدامکان از تماس با مواد شیمیایی و بخارهای متصاعدشده از آنها بپرهیزید.

– از مصرف غذاهای شور و پرچرب خودداری کنید.

– تا می‌توانید میوه و سبزی تازه بخورید. هر چه میوه‌ها و سبزی‌ها رنگ بیشتری داشته باشند، حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فراوان‌تری هم هستند و مصرف آنها امکان ابتلا به سرطان مثانه را کاهش می‌دهد.

– اجازه ندهید بدنتان کم‌آب شود. حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب و سایر نوشیدنی‌های بدون گاز و شکر را طی روز بنوشید تا دفع مواد شیمیایی احتمالی موجود در بدنتان به حداکثر ممکن برسد و خطر ابتلا به سرطان مثانه در شما کاهش یابد.

سرطان معده و پنج نکته
– مصرف غذاهای شور و خوش‌نمک خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد پس از مصرفشان خودداری کنید.

– برای پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان،‌ حتما دور مصرف گوشت‌های فرآوری شده (مانند سوسیس و کالباس) و سبزی‌های کنسروشده را خط بکشید.

– مصرف میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از بتاکاروتن (مانند هویج،‌ کدو حلوایی، سیب‌زمینی شیرین،‌ اسفناج و کلم) و ویتامین C (مانند انواع مرکبات، فلفل دلمه‌ای، کیوی، توت‌فرنگی، طالبی و گوجه‌فرنگی) می‌تواند شانس ابتلا به سرطان معده را کم کند.

– برخی باکتری‌ها مانند هلیکوباکتر پیلوری می‌توانند باعث ابتلا به برخی عفونت‌های باکتریایی در معده و سرطان معده شوند، بنابراین به هیچ‌وجه درمان بیماری‌ها و عفونت‌های معده را به تاخیر نیندازید به خصوص اگر سیگاری بوده‌اید.

– هرگز نوشیدنی‌های الکلی ننوشید و روزی ۳-۲ فنجان چای سبز بنوشید.

سرطان ریه، دهان، حنجره، حلق و ۷ نکته
– از کار‌کردن در فضاهای آلوده خودداری کنید و تا می‌توانید در مکان‌های شلوغ و پر از دود، رفت‌و‌آمد نکنید. اگر هم مجبور به این کار شدید از ماسک‌های فیلتردار چند لایه استفاده کنید.

– در روزهایی که آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد، تا جایی که می‌توانید شیر کم‌چرب بنوشید. ضمن اینکه امکان ابتلا به سرطان ریه، حلق و حنجره با مصرف میوه‌ها، آبمیوه‌های خانگی، سبزی‌ها و صیفی‌های تازه تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

– مصرف سبزی‌های برگ سبز تیره مانند اسفناج و کلم بروکلی، پیاز سفید،‌ پرتقال، سیب قرمز و گوجه‌فرنگی هم در کاهش احتمال ابتلا به سرطان ریه و دهان موثر است.

– آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز هم می‌توانند آسیب‌های سلولی ناشی از مصرف سیگار را در ریه، حلق و حنجره از بین ببرند، بنابراین اگر سیگار را ترک کرده‌اید و دوست دارید به این زودی‌ها هم به سرطان مبتلا نشوید، ‌حداقل روزی ۲ فنجان چای سبز بنوشید.

– هنگام استفاده از شوینده‌های مختلف، برای پیشگیری از آسیب حنجره و ریه‌هایتان با بخار متصاعدشده از آنها، حتما در و پنجره‌ها را باز بگذارید یا بینی و دهانتان را با ماسک فیلتردار بپوشانید.

– خانم‌ها باید برای پیشگیری از ابتلا به سرطان لب و دهان، از لوازم آرایش غیر‌استاندارد و نامرغوب استفاده نکنند.

– نتایج تحقیقات ثابت کرده‌اند اگر سیگار را ترک کنید و هفته‌ای دو مرتبه هم ورزش‌های هوازی انجام دهید و تغذیه مناسبی داشته باشید، امکان ابتلا به سرطان ریه و حنجره را در خود به زیر ۱۰ درصد خواهید رساند.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیش از دو سوم سیگاری‌های دنیا در چین، هند، اندونزی، روسیه، آمریکا، ژاپن، برزیل، بنگلادش، آلمان و ترکیه زندگی می‌کنند.

با کشیدن سیگار حدود ۴ هزار نوع ماده سمی وارد بدن می‌شود.

روزانه حدود ۱۰۰-۸۰ هزار کودک به جمع سیگاری‌های دنیا اضافه می‌شوند که نیمی از آنها در آسیا زندگی می‌کنند.

متاسفانه در هر دقیقه ۱۰ میلیون نخ سیگار در دنیا به فروش می‌رسد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار روزانه جان یک نفر از هر ۱۰ نفر را می‌گیرد و این رقم تا سال ۲۰۳۰ به یک نفر از هر ۶ نفر خواهد رسید.

منبع: سلامت

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.