تابستان و قربانیان دریا

فصل تابستان برای مسافران با هشدارهایی از جنس «در جاهای مطمئن شنا کنید» گره خورده است. به محض اینکه ماه تیر مهمان خانه های مردم می شود مسئولان مربوطه درصدد برمی آیند تا تذکرات لازم را به خانواده ها بدهند تا سفر آنها به مناطق ساحلی با خاطره ای خوش پایان پذیرد.

تعداد قربانیانی که در فصل تابستان به دلیل عدم مهارت لازم و توفانی بودن دریای به ظاهر آرام، جان خود را از دست می دهند و خانواده های خود را عزادار می کنند، بسیار زیاد است. فقط لازم است که در چند روز تعطیلات در تقویم رسمی کشور جا خوش کند تا بلافاصله تعداد قربانیان دریای خشمگین افزایش یابد.

همچنان که تنها ۱۹ نفر در تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد که با ولادت حضرت علی (ع) مصادف شده بود، در آب های ساحلی مازندران غرق شدند. بنا بر اعلام فرمانداران شهرستان های چالوس، بابلسر، ساری و بهشهر از ۱۱ تا ۱۵ خرداد ۶ نفر در آب های ساحلی شرق مازندران، ۷ نفر در مناطق مرکزی و ۶ نفر نیز در آب های ساحلی غرب استان غرق شدند.

همچنین در این مدت ۳۵۰ نفر با کمک ناجیان غریق از غرق شدن نجات یافتند. بنا بر گزارش منتشر شده، ۱۶ نفر از غرق شدگان در مناطق شنا ممنوع و خارج از طرح دریا جان باختند و ۳ نفر در طرح دریا بهشهر غرق شدند. این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از مناطق سواحل مازندران در حال اجرای طرح سالم سازی هستند.

آمار نگران کننده تعداد افراد غرق شده به قدری نگران کننده است که سازمان پزشکی قانونی در مقام هشدار برآمده است. زیرا بنا بر اذعان این مرکز از ابتدای سال ۹۱ تاکنون ۱۰۹ نفر جان خود را بر اثر غرق شدگی از دست داده اند. این غرق شدگی در فصل تابستان به نقطه اوج خود می رسد زیرا بنا بر آمار این سازمان، ۴۳ درصد از آمار غرق شدگی در فصل تابستان رخ می دهد.

قربانی های سالانه استان ها
افزایش آمار قربانیان مختص امسال نیست کما اینکه در سال های گذشته نیز قربانیان دریا کام بسیاری از خانواده ها را تلخ کرده است. سازمان پزشکی قانونی آماری را ارائه کرده است که مربوط به سال گذشته است و مطالعه آن می تواند زنگ های هشدار را به صدا درآورد.

بر اساس گزارش پزشکی قانونی، در سال گذشته بیشترین رقم غرق شدگی در ماه های مرداد با ۱۷۷ نفر (۱۵۸مرد و ۱۹ زن)، تیر با ۱۵۶ نفر (۱۳۹ مرد و ۱۷ زن) و شهریور با ۱۳۴ نفر (۱۱۲ مرد و ۲۲ زن) گزارش شده است.

در آمار ارائه شده، استان های خوزستان با ۲۰۴، مازندران با ۱۵۷ و گیلان با ۹۱ فوتی بیشترین میزان مرگ ناشی از غرق شدگی را به خود اختصاص دادند. حتی در سه ماه اول سال ۹۱ نیز تعداد قربانیان به تفکیک اعلام شده است. در سه ماهه اول سال جاری در استان خوزستان ۴۸ نفر (۳۹ مرد و ۹ زن)، استان مازندران ۲۹ نفر (۲۷ مرد و ۲ زن) و در استان گیلان ۳۳ نفر (۳۱ مرد و ۲ زن) بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند.

این واقعه تلخ هر ساله در حال تکرار است به گونه ای که در طول ۱۰ سال گذشته، ۱۰ هزار نفر قربانی خشم دریا شده اند. به طور متوسط هر روز ۴ ایرانی در دریا جان خود را از دست داده اند. کمترین موارد غرق شدگی در سال ۱۳۸۸ بوده است با یک هزار و هفت مورد و بیشترین آن در سال ۱۳۸۲ با یک هزار و ۵۱۵ مورد.

هشدارهایی که باید جدی گرفت
بررسی آمار و توجه به این مسئله که ۴۶۷ نفر در تابستان سال ۹۰ غرق شده اند باید مردم را هوشیارتر سازد زیرا دریا و البته رودخانه ها هر روز قربانیان بیشتری می گیرند و در این میان حداقل انتظار این است که افرادی که به فنون شنا کردن آشنایی ندارند از پیشروی در آب خودداری کنند. البته اما مسئولان شهرهای ساحلی هم باید تدابیری بیندیشند که مانع شنا کردن افراد در سواحل و روزهای پرخطر شوند.

منبع: هفت صبح

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.