کشف قدیمی‌ترین کهکشان مارپیچی جهان اولیه

ستاره‌شناسان برای اولین بار موفق به مشاهده شواهدی از یک کهکشان مارپیچی در جهان اولیه شدند که میلیاردها سال پیش از ایجاد دیگر کهکشان‌های از این نوع، شکل گرفته است.

در یافته‌هایی که در مجله نیچر منتشر شده، ستاره‌شناسان از کشف این کهکشان در زمانی خبر داده‌اند که از تلسکوپ فضایی هابل برای تصویربرداری از حدود ۳۰۰ کهکشان بسیار دور در جهان اولیه و بررسی آنها استفاده می‌کردند.

این کهکشان مارپیچی دور در حدود سه میلیارد سال پس از انفجار بزرگ بوجود آمده که نور آن پس از طی مسافتی در حدود ۱۰.۷ میلیارد سال به زمین رسیده است.

کهکشانهای جهان امروز به دو گروه کهکشانهای مارپیچی مانند راه شیری که در اطراف دیسکهای ستاره‌ و گاز با ستاره‌های جوان آبی‌رنگ چرخیده و کهکشانهای بیضوی که شامل ستاره‌های پیرتر و قرمزتر با جهت حرکت تصادفی بوده، تقسیم شده‌اند. ترکیب ساختارهای کهکشانی در جهان اولیه بسیار متفاوت بوده و از تنوع بیشتر و بخش بزرگتری از کهکشانهای غیرمعمول برخوردار بوده‌اند.

این کهکشان که BX442 نام داشته، در مقایسه با کهکشانهای دیگر از این زمان در جهان به نسبت بزرگ محسوب شده و تنها ۳۰ مورد از کهکشانهای بررسی شده توسط این ستاره‌شناسان به بزرگی این کهکشان بوده‌اند.

به گفته این محققان، بررسی BX442 می‌تواند به ستاره‌شناسان در درک چگونگی شکل‌گیری کهکشانهایی مانند راه شیری کمک کند.

منبع: ایسنا

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.