آشنایی با انواع هدفون

هدفون ها از دسته کالاهایی هستند که کاربری آنها بین تمام افرادی که از کالاهایی نظیر پلیرها، گوشی های موبایل و حتی کامپیوترهای شخصی استفاده می کنند عمومیت دارد.می توان گفت، هدفون یا هدست ها در هر نوعی که باشند (چه از نوع بی سیم یا با سیم، چه از نوع تو گوشی یا ورزشی و…) دوستان دم گوشی کاربران کالاهای ارتباطی و صوتی و حتی تصویری و همچنین مکمل این کالاها شده اند.

با توجه به این موضوع، شاهد رشد بازار انواع هدفون در بازار طی سال های اخیر بوده ایم. رشدی که با افزایش تنوع در برند، مدل و طرح های مختلف این کالا توأم بوده است. این رشد تنوع اگرچه موجبات افزایش قدرت انتخاب کاربران این کالا را در پی داشته است، اما تا حدود زیادی هم موجبات سردرگمی آنها را هنگام انتخاب فراهم می آورد و خریداران را با این سوالات که چه هدفونی مناسب آنهاست و … مواجه می کند. به همین منظور ما سعی کرده ایم در این بخش به معرفی انواع مختلف هدفون در بازار داخلی بپردازیم. با مطالعه این مطلب می توانید انتخاب بهتری هنگام خرید یک کالا داشته باشید که مدام در گوش شما موسیقی و متن و در کل صوت را زمزمه می کند!

● انواع هدفون
به طور کلی هدفون ها به دو گروه مونو و استریو تقسیم بندی می شوند. درباره هدفون های مونو باید بگوییم که این هدفون ها اغلب به صورت تک گوشی عرضه شده و مناسب برای کاربردهایی است که کاربر همیشه باید یک گوش آزاد داشته باشد. هدفون هی استریو هم همان نمونه های مرسوم دو گوشی هستند که در مدل های گوناگونی نظیر Supra aural ،Earbud و… به بازار عرضه شده اند.

الف: هدفون های مونو (تک گوشی) این دسته هدفون ها اکثرا انواع کوچکی که توی گوش قرار می گیرند و بدون نگه دارنده به صورت تل یا کلیپ هستند را شامل می شوند . هدفون های مونو قیمت تقریبا ارزانی دارند و معمولا قیمت آنها از حدود چند ده هزار تومان آغاز و تا یکصد هزار تومان و شاید هم بیشتر ادامه دارد!

در مورد این هدفون ها باید بگوییم که آنها معمولا برای موسیقی به هیچ عنوان مناسب نیستند، چون کیفیت مطلوبی برای پخش موسیقی ندارند.

هدفون های این چنینی معمولا برای گپ و گفت وگوهای اینترنتی مناسب هستند، به همین دلیل اکثرا به یک میکروفون هم مجهزند. به طوری که میکروفون از قسمتی از گوشی به هدفون متصل است.

ب: هدفون های استریو هدفون های استریو، همان هدفون های دو گوشی هستند که برای گوش دادن موسیقی یا هر کار دیگری مناسب هستند. این هدفون ها شامل نمونه های In ear یا تو گوشی، Earbud، Supra aural یا همون هدفون معمولی، Full Size، Head Set یا همون هدست، Hands Free یا همون هندزفری یا … می شود. همانطور که می بینید تنوع ظاهری این دسته بسیار بیشتر از هدفون مونو است.

۱. هدفون های توگوشی
این هدفون ها کوچک ترین سایز هدفون بوده و قسمت اضافه ای دارد که باید در کانال گوش قرار گیرد. این نوع هدفون ها که به اصطلاح earbud یا earphone نیز خوانده می شوند، معمولا در جعبه دستگاه های قابل حمل و تلفن های همراه وجود دارند و تقریبا اکثرشان در بلوک کردن صدای بیرونی بی فایده هستند. شاید معروف ترین این دسته از هدفون ها، متعلق به ایرفون اپل باشد که با نام EarPods معرفی شده است، از آنجا که این ایرفون های کوچک، قابلیت حمل مناسبی دارند و بسیار کم جا می گیرند، شرکت هایی برای تولید ایرفون های با کیفیت اقدام کرده اند که می توان با قیمتی حدود صد دلار، اجناس خوبی را پیدا کرد که بلوک صدای خوبی هم داشته باشند.

نوعی از این هدفون ها، که به آنها IEM هم گفته می شود، معمولا یک تکه اضافی از جنس سیلیکون یا ابر دارد که فضای داخلی گوش را پر می کند و در نتیجه، صدای بیرون تا حد زیادی کم می شود. تفاوت این ایرفون ها با توگوشی های معمولی این است که اگر به درستی در گوش قرار نگیرند، کیفیت صدا با شیب زیادی افت می کند و پاسخ بیس اندکی خواهد داشت. ایرفون های گران تر در طراحی خود از آرماتورهای بهینه تری استفاده کرده اند. شرکت Shure که به دلیل میکروفن های افسانه ای SM۵۷ و SM۵۸ خود معروف است، اقدام به تولید یک ایرفون سه آرماتوره به نام E۵۳۵ کرده است که کیفیت فوق العاده ای دارد.

به طور کلی این دسته از هدفون ها به دلیل اینکه مستقیم در کانال گوش قرار می گیرند، قوی ترین صدای بیس را تولید می کنند، ولی مشکل سازترین نوع هدفون ها هم به شمار می روند؛ چرا که پیش آمده است که این هدفون ها داخل گوش بعضی افراد به راحتی قرار نگرفته یا به علت باز بودن حالت لاله گوش بعضی از افراد و همچنین به علت اینکه هدفون تکیه گاهی ندارد، به راحتی در گوش قرار نگرفته و کاربر را دچار دردسر می کند.

این دسته سبک وزن ترین هدفون ها هستند و به طور متوسط وزن آنها سبکی ۳ گرم برای هر گوشی است، اما استفاده طولانی چندساعته از این هدفون ها به هیچ عنوان توصیه نمی شود. نه فقط به دلیل بلندی صدا بلکه به علت بسته شدن کانال گوش که جلوی اکسیژن رسانی به پرده گوش را گرفته و معایب پزشکی بسیار دارد.

۲. هدفون های روگوشی
این دسته از هدفون ها ظاهر آشناتری دارند و در انواعSupra aural یا همان هدفون معمولی، Full Size، Head Set و… به بازار عرضه شده اند.

این هدفون ها شامل دو پد می شوند که روی گوش قرار می گیرد. بلندگوهای برخی از این هدفون ها درون کاسه ای بسته قرار دارد (Closed Caps) و اندازه های متفاوت آنها اجازه می دهد انواع کوچک ترشان قابلیت حمل خوبی داشته باشند. این دسته از هدفون ها برای افرادی که کلا علاقه ای ندارند چیزی درون گوششان فرو کنند، فوق العاده است.

البته مشکل آنها این است که قرار دادن صحیح آنها روی گوش، چند ثانیه زمان می برد، اما وقتی به درستی روی سر قرار می گیرند، کیفیت بسیار خوبی دارند، در این هدفون ها، راحتی نقش مهمی را بازی می کند. باید حتما پدهای هدفون را بررسی کنید تا گوش را اذیت نکند، برخی از هدفون ها پدهای نرم تری دارند و راحت تر روی گوش می نشینند.

الف: Supra aural
نمونه های Supra aural یا همان هدفون معمولی از این هدفون ها دقیقا نمونه بزرگ شده هدفون های Earbud هستند، به دلیل بزرگی درایورها و سنگینی درایورها همیشه با تل نگه دارنده ساخته می شوند.

این تل تکیه گاهی برای هدفون به شمار می رود که فشار از روی گوش برداشته شود.

این تل حالت فنری دارد و درایور را با فشار نسبتا کمی به گوش نزدیک می کند، ولی این حالت برای بعضی افراد ایجاد درد در لاله گوش می کند، به همین دلیل معمولا جنس تل از فلز سبک استیل یا پلاستیک ولی با حالت فنری و با روکشی از پارچه یا چرم به همراه فوم ساخته می شود. در این نوع هدفون ها صدای موزیکی که شما گوش می کنید، به راحتی در محیط پخش می شود و صدای محیط هم شنیده می شود. مثل Grado SR۶۰.

ب: Full Size
این دسته هدفون ها از نظر فیزیکی نسبت به دسته قبلی بسیار بزرگ تر هستند. درایور های این دسته معمولا قطر میانگینی به بزرگی۴ سانتی متر دارند و تل این دسته به خاطر وزن بسیار زیاد این هدفون ها معمولا بسیار پهن تر از دسته قبل است. (حدود سه سانتی متر).

معمولا این دسته به دو زیر مجموعه تقسیم بندی می شوند که یک نوع Close خوانده شده و یک نوع Open!

هر دو نوع تمام لاله گوش را در بر می گیرند. در هدفون های بسته یا CLOSE صدای محیط کمتر از هدفون های باز یا Open شنیده می شود و همین طور صدای موسیقی!

این موضوع را نیز در نظر داشته باشید کیفیت صدای Open به خاطر فیزیک باز این هدفون بسیار بهتر است. عیب اصلی این دسته از هدفون ها (OPEN ) سنگینی این هدفون هاست که گاه نزدیک به نیم کیلوگرم هست.

جابه جایی این هدفون ها نیز تا حدودی مشکل است. البته این مشکل ناشی از وزن زیاد هدفون نیست، بلکه به دلیل چندین متر کابل ضخیمی که همراه هدفون است و معمولا طول کابل این دسته از هدفون ها بیش از ۳ متر است. همچنین فیش اغلب هدفون های OPEN با دسته باز از نوع ۳۵/۶ میلی متری است که به اکثر دستگاه های PLAYER پرتابل نمی خورد. در مقابل هدفون های بسته CLOSEگزینه بسیار گزینه خوبی برای استفاده در تمام محیط ها هستند، هر چند اندازه بزرگ آنها ممکن است مانع از استفاده شان در محیط های عمومی شود. این دسته از هدفون ها بخش عمده ای از مشکلات دسته های قبلی را حل نموده اند و میزان ایزوله کردن نویزشان نیز بسیار بالاست، این دسته از هدفون ها برای استفاده در محیط های حرفه ای صوتی و مانیتورینگ صدا استفاده می شوند.

هدفون های نیمه باز نیز دسته دیگری از هدفون های FULL SIZE هستند. این دسته از هدفون ها برای نزدیک تر شدن فاصله دو دسته قبلی تولید شده اند. در طراحی آنها، استفاده از کیفیت صدای هدفون های باز مطرح شده است، در حالی که نشت و درز صدای آن کاهش یافته است و تا حدی به ایزوله کردن صدا می پردازند. این هدفون ها غیرمعمول هستند و یافتن مدل مناسب، کمی زمانبر خواهد شد.

ج: Head Set
این دسته چیزی جز همان هدفون های روگوشی نیستند. فقط به هدفون یک میکروفون اضافه شده است که بشود با آن مکالمه انجام داد. به هر حال در تمام دسته هدفون ها هدست تولید می شود، ولی نکته مهم این است که اغلب میکروفون های مورد استفاده کیفیت خوبی ندارند و همین طور درایور مورد استفاده در این نوع هدفون ها از نوع با کیفیت انتخاب نمی شود.

د: هدفون های بی سیم
هدفون های بی سیم معمولا طراحی خاصی ندارند، بلکه از فناوری بی سیم بلوتوث استفاده می کنند. ایرفون هایی چون Sennheiser PX ۳۶۰ BT یا هدفون های بزرگی چون Sennheiser RS۱۶۰ بی سیم هستند. این هدفون ها تقریبا همیشه کیفیت صدای بدتری از معادل با سیم خود ارائه می دهند. از آنجا که مساله باتری هم مطرح می شود، می توان این هدفون ها را کلا پرزحمت تر از همتای با سیم شان دانست. برخی از این هدفون ها قابلیت با سیم شدن را هم دارند، ولی تعدادشان محدود است و اکثرشان بدون شارژ بی فایده خواهند بود.

بسیاری از هدفون های ارزان بی سیم از فناوری Lossy استفاده می کنند که درنتیجه، ممکن است اطلاعات از پخش کننده به هدفون گم شود. اگر خواستید هدفون بلوتوث بخرید، مطمئن شوید که از کدک aptX پشتیبانی می کند. این کدک البته صددرصد بدون افت سیگنال نیست، اما کیفیت بسیار بهتری از بلوتوث استاندارد دارد.

ه: Hands Free یا همون هندزفری
این دسته دقیقا معادل هدست ها هستند، ولی صرفا برای کاربرد در حرکت ساخته می شوند. از مزیت های آنها کوچکی و سبکی و اغلب از نوع In Ear و Earbud هستند. این دسته برای موسیقی چندان مناسب نیستند و در بیشتر اوقات به صورت مونو یا تک گوشی ساخته می شوند. اختلاف این دسته با هدست ها در نوع فیش رابط است که با تمام هدفون ها متفاوت است.

و: هدفون های قطع کننده نویز
یکی از مشکلاتی که کاربران هدفون با آن مواجه اند این است که اکثر هدفون ها صداهای مزاحم را حذف نکرده و به همین دلیل هنگام خرید هدفون باید به این موضوع توجه کرد و تمام تلاش خود را برای یافتن هدفونی که صداهای مزاحم را حذف کند به خرج داد.

این فناوری خیره کننده، به صورت فعال، نویز محیط را قطع می کند و هدفون را، از هر مدلی که باشد، مشابه هدفون های بسته خواهد کرد. این فناوری با کمک یک میکروفن انجام می گیرد. این میکروفن برای نظارت بر نویز محیط استفاده می شود، سپس امواجی درست معکوس با امواج محیط به درون گوش می فرستد که باعث لغو صدای بیرون می شود، لغو نویزها به صورت فعال، بیشتر روی فرکانس های پایین و وسط انجام می شود. صداهایی چون موتورها، تهویه هوا و… این روش معمولا در نویزهایی که فرکانس بالایی دارند، جوابگو نیست!

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.