نارکولپسی و علائم آن

بیماری حمله خواب یا نارکولپسی یکی از اختلالات خواب است و عبارت است از میل ناگهانی و مقاومت‌ ناپذیر به خواب. مبتلایان به حمله خواب، در پی هیجان‌های شدید دچار گرفتگی ماهیچه می‌شوند. بسیاری از این بیماران به فلج خواب نیز مبتلا هستند. نوجوانان پسر دچار مراحل حمله خواب طولانی می‌شوند و پس از بیدار شدن از خواب احساس گرسنگی می‌کنند.

علائم نارکولپسی عبارتند از:
۱- احساس خواب آلودگی مفرط در طی روز
این علامت اصلی است. برای این تشخیص باید حداقل سه ماه این علامت را داشته باشید. هنگام خستگی کمی احساس خواب آلودگی طبیعی است، برای مثال در حالی که بعد از ظهر روی مبل راحتی نشسته و تلویزیون نگاه می کنید. با این وجود، اگر نارکولپسی دارید، اغلب اوقات احساس خواب آلودگی می کنید. این خواب آلودگی شدید است و اغلب در شرایطی اتفاق می افتد که فعالیت بالایی دارید، برای مثال، در زمان رانندگی، صحبت کردن یا غذا خوردن. شما ممکن است حملات خواب داشته و بدون هشداری خوابتان ببرد. این حملات خواب یا چرت زدن ها ممکن است چندین بار در طی روز اتفاق بیفتند و از چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشند. وقتی بیدار می شوید معمولا احساس سرحالی می کنید، اما دوباره خیلی زود خواب آلود می شوید.

۲- کاتاپلکسی
حدودا ۷ مورد از ۱۰ مورد افراد مبتلا به نارکولپسی، کاتاپلکسی نیز دارند. در کاتاپلکسی ناگهان قدرت و کنترل برخی عضلات خود را در بیداری از دست می دهید، برای مثال سرتان ناگهان به پایین می افتد، زانوهایتان شل می شود، چیزی که در دست دارید می افتد یا در موارد شدید، ناگهان به زمین می خورید.

فلج خواب زمانی است که شما از خواب بیدار شده و هوشیار هستید، اما نمی توانید بدن خود را حرکت دهید

احساساتی مثل خنده، شادی و عصبانیت می توانند عامل محرک کاتاپلکسی باشند.

در طول حملات هنوز هوشیار هستید. این حملات معمولا کمتر از یک دقیقه طول می کشند اما ممکن است چندین بار در روز اتفاق بیفتند.

گاهی ممکن است در طول حمله ماهیچه هایتان منقبض شده و برخی آن را با صرع اشتباه بگیرند.

۳- توهم های مربوط به خواب
توهم ها زمانی هستند که شما چیزهایی را می بینید، می شنوید و یا احساس می کنید که در واقعیت وجود ندارند. ممکن است در زمانی که دارد خوابتان می برد (خواب آلودگی) و یا تازه بیدار شده اید (خواب زدایی) دچار توهم شوید. ممکن است این توهم به صورت رویایی واضح به نظر برسد.

۴- خواب آشفته در شب
این اتفاق رایج است. به خاطر اغتشاش در خواب شب، حتی اگر در طول روز چندین نوبت هم چرت داشته باشید، مجموع زمان خوابتان در ۲۴ ساعت مشابه فرد معمولی می شود. احتمال راه رفتن در خواب، در افراد مبتلا به نارکولپسی بیشتر است.

۵- فلج خواب
فلج خواب زمانی است که شما از خواب بیدار شده و هوشیار هستید، اما نمی توانید بدن خود را حرکت دهید که فلج خوانده می شود. گاهی ممکن است زمانی که می خواهید به خواب بروید هم این اتفاق بیفتد. اگر در این زمان کسی با شما صحبت کند و یا شما را لمس کند، فلج تمام شده و می توانید دوباره حرکت کنید.

۶- رفتار بی اختیار
رفتار بی اختیار یعنی زمانی که احساس خواب و خستگی می کنید، کارهایی را به طور ناخواسته انجام می دهید (انجام دادن یک کار بدون اینکه به آن فکر کرده باشید، یا چیزی از آن در ذهن داشته باشید). برای مثال اگر در حال رانندگی باشید ممکن است به مقصدی متفاوت یا اشتباه برانید، و یا ممکن است چیز نامناسبی بنویسید یا حرفی بزنید که به موضوع ربطی ندارد. با این رفتارهای بی اختیار، احتمال اینکه کارهایتان را به درستی انجام ندهید وجود دارد و می تواند منجر به تصادف رانندگی نیز شود.

۷- علائم دیگر
خواب آلودگی ممکن است مشکلاتی در حافظه و توانایی تمرکز ذهنی شما به وجود آورد. ممکن است دچار مشکلاتی در بینایی مثل دوبینی و یا تاری دید شوید. همچنین به نظر می رسد چاقی در افراد مبتلا به نارکولپسی رایج تر است.

حمله خواب در کودکان
متخصصان نکات زیر را در برخورد با کودکان دچار حمله خواب توصیه می‌کنند:

۱- ترتیبی دهید که کودکتان یک برنامه ثابت برای خوابیدن داشته باشد. کودک باید هر روز در ساعت معینی بخوابد و در ساعت مشخصی بیدار شود.

۲- چرت‌زدن‌های کوتاه‌مدت ممکن است به کودک کمک کند. با پزشک متخصص اطفال در این مورد مشورت کنید.

۳- ورزش و یا سایر فعالیت‌های جسمی ممکن است به تحریک‌کردن کودک و ممانعت از خواب او کمک کند. از فعالیت‌های تکراری و در حال نشستن اجتناب کنید.

۴- در مورد داروهایی که به رفع این عارضه کمک می‌کنند، با متخصص کودکان مشورت کنید.

۵- هنگامی‌که کودکتان کاری انجام می‌دهد که به خواب‌رفتن و شل‌شدن ناگهانی بدن در حین انجام آن مِی‌تواند خطرناک باشد مثلا دوچرخه‌سواری، شنا یا پختن غذا مراقب او باشید.

هنگامی‌که کودکتان خسته است باید این کارها را کنار بگذارد، چرا که احتمال حمله خواب در این حالت زیاد است.

منبع: همشهری آنلاین

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.