گزارشی تصویری از سرزمین بیوه‌ها در افغانستان

آنچه بیش از همه از جنگهای سالهای طولانی افغانستان برجای مانده است زنان بیوه ایست که همسرانشان را در درگیریهای داخلی از دست داده اند.

در افغانستان زنان بعد از ازدواج کاملا تحت تاثیر خانواده شوهر قرار می‌گیرند و چنانچه همسرشان فوت کند مانند ارثیه با آنها برخورد می‌شود. در بسیاری مواقع زنان بیوه مجبور به ازدواج با نزدیکان شوهر درگذشته خود می‌شوند و اگر از این کار سرباز بزنند از همه حق و حقوق خود حتی سرپرستی فرزندانشان محروم می‌شوند.

در بسیاری از مواقع به دلیل سختگیری های خانواده شوهر اجازه کار کردن در بیرون از خانه به زن بیوه داده نمی‌شود و او تحت سخت ترین فشارها تا پایان عمر در خانه محبوس است.

از سوی دیگر زنان بیوه‌ای که دارای فرزند هستند و به هر دلیل تن به ازدواج مجدد می‌دهند نیز مشکلات خاص خود را دارند. در بسیاری مواقع مردانی که قصد ازدواج با زنان بیوه را دارند فرزندان زن را نمی پذیرند و یا اگر می پذیرند بعد از ازدواج از تصمیم خود سرباز می زنند و زن را مجبور می‌کنند فرزندانش را رها کند.

سختی زندگی پس از مرگ همسر باعث شده زنان بیوه در افغانستان با مشکلات روحی و روانی بسیاری دست و پنجه نرم کنند. فشارهای معیشتی، تربیت فرزندان، مساله ازدواج مجدد، فشارخانواده همسر و سوء استفاده جنسی مشکلاتی است که در بسیاری از مواقع زنان بیوه را تا مرز خودکشی پیش می‌برد.

“مونیک ژاک” عکاس ترکیه‌ای چندی پیش با سفر به افغانستان روستایی در حاشیه شهر هرات پیدا کرده است که بیشتر ساکنان آن را زنان بیوه تشکیل می‌دهد. او در گزارشی با عنوان “سرزمین بیوه‌ها” آنچه در این روستا دیده را به تصویر کشیده است. به نوشته عکاس شوهران این زنان معمولا قاچاقچیان مواد مخدر بوده اند که در درگیری‌های مرزی با پلیس مواد مخدر ایران کشته شده و خانواده آنها اکنون در شرایط سختی روزگار را سپری می‌کنند.

گرچه هرات در بین ولایات افغانستان بیشترین رقم خشونت و تجاوز علیه زنان را داراست اما پلیس روستا سعی می کند به طور ویژه از جمعیت زنان بیوه که اکثریت را تشکیل می‌دهند حفاظت کند. در میان عکس های ژاک از زنان پیری که سال‌ها از مرگ شوهرانشان گذشته تا دختران و زنان جوانی که خیلی زود مجبور به ازدواج شده و بیوه شده‌اند به چشم می‌خورد.

زنان بیوه افغانی

زنان بیوه افغانی

زنان بیوه افغانی

زنان بیوه افغانی

زنان بیوه افغانی

زنان بیوه افغانی

زنان بیوه افغانی

زنان بیوه افغانی

زنان بیوه افغانی

زنان بیوه افغانی

زنان بیوه افغانی

زنان بیوه افغانی

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.