چرا باید از نرم کننده مو استفاده کرد؟

بعضی افراد برای اینکه موهای خود را نرم تر نشان دهند از نرم کننده های مو استفاده می کنند، البته در بعضی از شامپوها مقداری نرم کننده وجود دارد. ولی تا کنون پیش خود فکر کرده اید که چرا از نرم کننده استفاده می کنید؟

بعضی افراد که موهای خود را رنگ کرده اند یا محلول های شیمیایی از قبیل فر، صاف، رنگ، دکلره و … انجام داده اند از نرم کننده استفاده میکنند تا موهای آنها از خشکی و شکنندگی در بیاید. هم اکنون مقاله ای درباره اینکه ما برای چه از نرم کننده ها استفاده میکنیم را مطرح کردیم.

با یک متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در همین رابطه به گفت و گو نشسته ایم.

روی بعضی نرم کننده ها نوشته: محافظ در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید. این نرم کننده ها را شما توصیه میکنید؟

یکی از علل آسیب کوتیکول مو، اشعه فرابنفش خورشید است و این مساله به خصوص برای موهای رنگ کرده صادق است. نور خورشید علاو بر ساقه مو موجب کم شدن و از بین رفتن رنگ موهای رنگ شده نیز میشود.

امروزه بسیاری از نرم کننده های مخصوص موهای رنگ شده حاوی مواد ضد آفتاب هستند تا از تاثیر مخرب اشعه فرابنفش روی موهای رنگ شده بکاهند.

مگر اشعه فرابنفش چه آسیبی به موها میزند؟
اشعه فرابنفش خورشید علاوه بر آسیب زدن به ساقه مو، موجب پیر شدن زودرس و نازک تر شدن فولیکول های مو نیز میشود و به همین دلیل امروزه علاوه بر ضد آفتاب های پوست، محصولات ضد آفتاب برای مو نیز مورد توجه قرار گرفته اند و حتی اسپری های مو که حاوی ضد آفتاب اند، برای پیشگیری از تجزیه پروتئین های مو در برابر نور آفتاب به بازار عرضه شده اند.

اصلا چرا باید از نرم کننده ها استفاده کرد؟
بیرونی ترین لایه تنه مو را کوتیکول تشکیل میدهد و نمای ظاهری موها به سلامت و یکدست بودن این لایه بستگی دارد. خصوصیاتی مثل نرمی، شفافیت، انعطاف پذیری و غیره به طور عمده به این لایه بستگی دارد.

نرم کننده های مو سبب تاثیر روی سطح بیرونی مو میشوند. شفافیت مو در نتیجه انعکاس نور در سطح هر یک از موهاست و اگر این سطح دچار آسیب شود در اثر کاهش این انعکاس شفافیت مو کم میشود.

با آسیب دیدن سطح مو در تنه آن، شارژهای الکترواستاتیک ایجاد میشود که موجب دور شدن موها از هم و شانه کردن مرتب آنها مشکل میشود. لطافت و صافی مو به دلیل یک دست بودن و نظمی است که در کوتیکول مو وجود دارد. کوتیکول سالم و طبیعی دارای نظم ظاهری مشابه سلول های چیده شده روی سقف خانه هاست.

در صورت آسیب رسیدن به این کوتیکول، سطح مو خراب و نامنظم شده و مو حالت خشن پیدا میکند. لذا شاهد کدر شدن و حتی شکستن و دو شاخه شدن انتهای مو (موخوره) خواهیم بود.

موهای ما در اثر کدام کارهای ما آسیب میبینند؟
شستن بیش از حد موها، به خصوص در موهای بلند و عدم استفاده از شامپوهای ملایم، افراط در برس کشیدن یا شانه کردن، سشوار کشیدن بیش از اندازه، فر کردن موها، رنگ کردن موها با رنگ های دائمی، بی رنگ کردن موها و بالاخره تاثیر شرایط محیطی مانند اشعه ماورای بنفش خورشید، باد و آب استخرها، همگی موجب آسیب سطح خارجی یا همان کوتیکول مو میشوند. لذا کوتیکول و رشد موها معمولا تحت تاثیر قرار میگیرد.

چگونه نرم کننده ها، مو را براق و نرم میکنند؟
نرم کننده ها به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به سطح خارجی موها طراحی شده اند. آنها با ایجاد یک پوشش روی سطح خارجی و خشن مو، به آن حالت صاف و یکنواخت میدهند. همچنین موجب خنثی شدن بارهای الکتریکی سطح مو میگردند و به این ترتیب موها آشفته و بی نظم به نظر نرسیده و راحت تر حالت داده شده و شانه میشوند.

همچنین نرم کننده ها باعث میشوند موها ضخیم تر به نظر رسیده و از ایجاد گره در موها ممانعت مینمایند.

نرم کننده ها فقط روی سطح موها اثر میکنند یا به عمق موها هم نفوذ میکنند؟
نرم کننده ها فقط بر سطح خارجی موها اثر گذاشته و تاثیری روی قسنت های مرکزی تر مو یا عمق فولیکول مو ندارند. تاثیر آنها نیز موقت و محدود به چند روز است و با شستن مو، نرم کننده نیز از سطح مو پاک میشود.

چرا پس از رنگ کردن و مش کردن موها توصیه میشود از نرم کننده ها زیاد استفاده شود؟
مو در حالت طبیعی دارای شارژ منفی است و زمانی که در تماس با اکسیدان (رنگ، مش و مواد دکلره، و یا مواد فر دهنده) قرار گیرد، میزان اسیدسولفوریک در ساخمان مو بالا رفته و باعث افزایش شارژ منفی مو میشود.

شما خودتان چه نرم کننده هایی را توصیه میکنید؟
اولین نرم کننده ها، سورفاکتانت های کاتیونی هستند که دارای شارژ مثبت بوده و باعث کاهش شارژ منفی مو و در نتیجه باعث کاهش زبری و خشونت مو میشوند.

افرادی که دارای موهای بلند، کلفت، دکلره و فر شده هستند، نیاز به نرم کننده های قوی دارند، ولی برای افرادی که موی کوتاه، نازک، و رنگ نشده دارند، مصرف نرم کننده های ملایم کافی است.

شامپوهای ۲ ضرب در ۱ چطور؟
امروزه در بازار شامپوهای ۲ ضرب در ۱ متعددی وجود دارند که در واقع شامپوهای حاوی مواد نرم کننده هستند. این شامپو ها اثر خوبی دارند، اما در موهای آسیب دیده استفاده از نرم کننده به طور جداگانه اثر مطلوب تری خواهد داشت.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.