راه‌های داشتن پوست سالم

پوست سالم نقش بسزایی در زیبایی ظاهری افراد دارد متقابلا این زیبایی نقش بالایی در روحیه و اعتماد به نفس فرد دارد. بنابراین بسیاری افراد تلاش می کنند تا به این خواسته خود برسند، گاها اتفاق می افتد افراد هزینه هایی بسیاری صرف می کنند اما به نتیجه مطلوب نمی رسند. در متن زیر چند روش بیان شده است که کمترین هزینه را دارد اما تاثیر بسزایی در سلامتی پوست دارد.

۱- بر روی پشت بخوابید:
نحوه و شکل خاص خوابیدن در شب منجر به پیدایش خطوطی در صورت میشود که به آن خطوط خواب میگویند. چروک هایی که در سطح پوست ترسیم شده و در زمانیکه از خواب بیدار میشوید از بین نمیرود. خوابیدن روی پهلو چروک های روی گونه و چانه را افزایش میدهد و خوابیدن بر روی شکم باعث چروک هایی روی پیشانی میشود. بنابراین به منظور کاهش چروک ها بهتر است بر پشت بخوابید.

۲- ماهی بیشتر بخورید:
ماهی سرشار از پروتئین است. یکی از مواد اصلی ساختمانی برای پوست همچنین ماهی ها منبعی ضروری و سرشار از اسید چرب امگا۳ میباشد. این اسید چرب باعث پروردن پوست و جوانی و شادابی آن میگردد و چروک های پوست را کاهش میدهد.

۳- برای مطالعه چشمان خود را ریز نکنید! بلکه از عینک مطالعه استفاده کنید:
حرکت های تکرار شونده ماهیچه های صورت مثل ریز کردن چشم هنگام مطالعه برای بهتر دیدن باعث خسته کردن ماهیچه های صورت و در نتیجه پیدا شدن شیار هایی در سطح زیر پوست میگردد. این شیار ها سرانجام تبدیل به چین و چروک میشوند. بنابراین چشمان خود را گشاده نگه دارید و اگر نیاز به عینک مطالعه دارید حتما از آن استفاده کنید. به منظور محافظت از پوست دور چشم از آسیب های نور خورشید از عینک آفتابی استفاده کنید. از ۲۵ سالگی شروع به مصرف کرم دور چشم کنید.

۴- از آلفا هیدروکسی اسیدها بر روی پوست استفاده کنید:
این اسیدهای طبیعی سلول های پوستی مرده سطحی را میزداید و باعث کاهش خطوط و چروک های سطحی پوست صورت میشوند، به خصوص چروک ها و خطوط دور چشم. شواهد جدید نشان میدهد که استفاده از این ماده با غلظت بالا تولید کلاژن را تحریک میکند.

۵- پوستتان را مرطوب نگه دارید:
طبق نظر متخصصان پوست دانشکده مریلند شست و شوی صورت، پوست را از سده های طبیعی مثل چربی ها و مرطوب کننده هایی که مانع چروک پوست میشود پاک میکند. بنابراین مرتب صورت خود را نشویید چون این سده های طبیعی از بین میرود. اگر چنانچه صابون مورد استفاده شما دارای محافظ پوستی و مرطوب کننده نباشد بهتر است به جای استفاده از صابون از پاک کننده های مخصوص صورت استفاده کنید. و بعد از شستن از کرم مرطوب کننده مناسب پوستتان استفاده کنید.

۶- ویتامین c موضعی را امتحان کنید:
تحقیقات نشان میدهد که ویتامین c به تولید کلاژن کمک موثری میکند و از آسیب های ناشی از اشعه های ماورای بنفش (uva;uvb) ممانعت میکند. همچنین باعث اصلاح مشکلات رنگدانه ای پوست میگردد. اما مهم است که کدام نوع ویتامین c استفاده میشود. طبق مطالعات اسید آسکوربیک ال (i-ascorbic) برای رفع چروک های صورت بسیار موثر است.

۷- به جای قهوه از کاکائو استفاده کنید:
مطالعات ثبت شده در مجله تغذیه سال ۲۰۰۶ ثابت میکند که کاکائو شامل مقدار زیادی از دو نوع آنتی اکسیدان میباشد که پوست را از آسیب های نوری محافظت میکند و خون رسانی به سلول های پوست را بهبود میبخشد. همچنین آبرسانی به پوست را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث میشود که پوست لطیف تر و نرم تر به نظر آید.

۸– سویا بخورید:
تحقیقات نشان میدهد که مصرف سویا باعث التیام آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید میشود. یک مطالعه ثبت شده در مجله تغذیه اروپایی گزارش میدهد که سویای ترکیبی ( که مخلوطی از ویتامین های، پروتئین ها و عصاره چای سفید، دانه انگور و گوجهفرنگی را دارد) ساختمان پوست را بهبود میبخشد و بعد از ۶ ماه پوست محکم میشود.

۹- مراقبت های پوستی خوب و صحیح را پیروی کنید:
اگر شما میخواهید واقعا پوستتان جوان به نظر آید بهتر است موارد زیر را نیز رعایت کنید. حمام آفتاب نگیرید و از نور خورشید اجتناب کنید. کرم ضد آفتاب استفاده کنید. سیگار نکشید. از مرطوب کننده ها استفاده کنید. ورزش یا پیاده روی کنید چون باعث میشود خون رسانی بهتر به پوست و تقویت عضلات میگردد و سبب کاهش استرس میشود.

۱۰- از کاهش وزن سریع خودداری کنید:
زیرا کاهش وزن سریع باعث چین و چروک میشود.

۱۱- صبح ها یک کیسه خشک قبل از حمام روی بدن خود بکشید:
این کار باعث میشود سلول های مرده جدا شده و همچنین گردش لنفاوی و خون را تقویت میکند و باعث کاهش تورم و پف میشود علاوه بر اینکه فشار ملایم باعث آرامش اعصاب میگردد.

۱۲- چای سبز بنوشید:
نوشیدن مقدار کافی از چای سبز علاوه بر اثر ضد چروک اثر ضد سرطانی نیز دارد کاهش تجمع چربی اضافی در بدن جلوگیری از ناراحتی قلبی میشود.

۱۳- تغذیه صحیح و گوارش سالم داشته باشید:
پوست خوب انعکاسی از گوارش خوب است. افرادی که دچار جوش صورت، روزاسه، پسوریازیس( صدف) هستند اغلب از یبوست، عدم تعادل بین باکتری های خوب و بد و دیگر مشکلات گوارشی دارند و علت آنها: ۱-عدم نوشیدن آب کافی ۲-عدم مصرف غذاهای فیبر دار است.

منبع: سلامت نیوز

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.