مهمترین روش‌های جوانسازی پوست

امروزه یکی از معضل های مهم بشر جوان ساختن پوست خود است که با توجه به بالا رفتن سن این دغدغه بیشتر میشود. با پیشرفت علم و تکنولوژی راه های بسیاری برای جوانسازی پوست پیدا شده که از جمله آن انواع کرم ها و لوسیون ها و انواع عمل های زیبایی است. اگر بخواهیم اشاره ای به مهم ترین روش های جوانسازی پوست داشته باشیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

۱- کرم ها و لوسیون های متعدد
مواد دارویی متعددی در جوانسازی پوست موثرند؛ از جمله رتینوییدها، اسید های میوه، ماتریکسیل، ضد آفتاب ها، کرم های حاوی استروژن گیاهی و بالاخره کرم ها و لوسیون های حاوی ویتامین های مختلف به خصوص ویتامین c.e رتینوییدهای موضعی مانند ترتینوییناز دیرباز در درمان بیماری های مختلف پوستی مانند آکنه کاربرد داشته اند و همچنین در درمان آسیب های پوستی ناشی از نور آفتاب و نیز پیری پوست ناشی از افزایش سن به کار رفته اند. این نوع کرم ها و اسیدهای میوه مانند آلفاهیدروکسی اسیدها به دلیل لایه برداری پوست، تحریک پذیری آن را در برابر نور آفتاب افزایش میدهند و بنابراین افراد باید برای حصول نتایج مطلوب استفاده صحیح از ضد آفتاب را مد نظر قرار دهند. امروزه برخی مواد در کرم های جوان کننده که ادعای تحریک کلاژن سازی پوست را دارند؛ مانند ماتریکسیل که در بسیاری از کرم های جوان کننده پوست وجود دارد. ویتامین های c.e نیز آثار اثبات شده ای در مقابله با رادیکال های آزاد و آسیب های پوستی ناشی از نور آفتاب دارند و نه تنها مصرف خوراکی آنها برای پوست مفید است؛ بلکه مصرف موضعی آنها در پیشگیری از پیری پوست کاربرد دارد. استروژن گیاهی مانند استروژن سویا نیز اثر قابل قبولی در پوست های محروم شده از هورمون های زنانه در خانم های یائسه در جوانسازی پوست داشته و ردپای آنها را در بسیاری از کرم های ضد پیری مخصوص سنین یائسگی خواهیم دید.

۲- روش های مکانیکی سایش پوست
از قدیم، کیسه کشیدن راهی برای لایه برداری پوست صورت و بدن مطرح بوده است. استفاده از کیسه و سفید آب در حمام های قدیمی برای پدربزرگ ها و مادربزرگ ها یک عادت بوده است. امروزه نیز همچنان عده ای عادت کیسه کشیدن را نیز حفظ کرده اند که باید گفت آنها را به ارزان ترین راه جوان نگه داشتن پوست دست یافته اند؛ چرا که بسیاری از دستگاه های امروزی، مثل میکرودرم ابریشن، از مکانیسمی شبیه کیسه کشیدنو سفید آب برای جوانسازی پوست استفاده میکنند. در این روش، کریستال های اکسید آلومینیوم با فشار روی پوست پا پاشیده میشود و توسط همین دستگاه مجددا تحت مکش قرار میگیرد. این پاشیدن با فشار کریستال هایی مثل اکسید آلومینیوم همراه با فشار منفی به وجود آمده توسط این دستگاه به پوست باعث لایه برداری پوست و تحریک کلاژن سازی پوست میشود. این روش همچنین به افزایش نفوذ داروهای موضعی توسط بیمار نیز کمک شایسته ای میکند.

۳- روش های شیمیایی موضعی
لایه برداری شیمیایی پوست توسط اسید میوه با اسید تری کلرواستیک از روش های قدیمی برای جوانسازی پوست به شمار میرود. اگرچه از زمانی که لیزرهای مختلف وارد بازار شده اند؛ استفاده از این لایه بردار های شیمیایی توسط متخصصان پوست کمتر شده است اما این روش همچنان طرفدار های زیادی دارد و با استفاده خردمندانه از آنها میتوان به نتایج خوبی رسید.

۴- داروهای خوراکی
امروزه داروهای زیادی در داروخانه ها وجود دارد که ادعا میکنند با مصرف آنها فرد از پوست شاداب تر و جوان تری برخوردار خواهد شد. بیماران نیز با مصرف این قرص های جوانی نتایج مختلفی را ذکر میکنند. عده ای از بهبود رطوبت پوست احساس رضایت میکنند و عده ای دیگر از سفت تر شدن پوست رضایت دارند. در حقیقت، این قرص های جوانی از مواد آنتی اکسیدان مختلف بهره میگیرند. به عنوان نمونه، یکی از مواد موجود در این اکسیرهای جوانی لیکوپن گوجه فرنگی است. خاصیت ضدرادیکال آزاد لیکوپن ۱۰ برابر بیشتر از ویتامین e است. همینطور در این قرص ها اغلب از عصاره هسته انگور نیز استفاده میشود که مطالعه های علمی نشان داده که ماده موثر موجود در آن ۵۰ برابر قوی تر از ویتامین e است. عصاره هسته انگور همراه با ویتامین c موجب خنثی شدن آنزیم های تخریب کننده پوست میشود و به این ترتیب از پیری زودرس جلوگیری میکند. در این قرص های جوانی و ضد چروک ویتامین c نیز جایگاه ویژه ای دارد. به عنوان نمونه، در یکی از قرص های ضد چروک موجود در بازار، ویتامین c به طور طبیعی از گیاه آسرولا گرفته شده که در ساخت کلاژن های جدید کاربرد دارد. همچنین در اغلب این قرص ها از کمپلس های دریایی شامل جلبک های دریایی و ماهی نیز استفاده میشود و بنابراین اگر فردی به گوجه فرنگی یا ماهی آلرژی دارد، نباید از این اکسیرهای جوانی مصرف کند.

۵- تزریق بوتاکس
تزریق بوتاکس به عنوان شایع ترین اقدام زیبایی در کل دنیا مطرح است. در این روش با تزریق سم به عضلات، آنها را فلج میکنیم تا نتوانند حداقل به مدت ۴ تا ۶ ماه خطوط ناشی از حرکت عضلات را ایجاد کنند. این تزریقات باید توسط متخصصین پوست یا جراح پلاستیک و کسانی که کاملا با آناتومی عضلات صورت آشنایی دارند، انجام شود. نوع ماده تزریق شده بسیار مهم است. متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که افراد غیر متخصص از بوتاکس های چینی به فراوانی استفاده میکنند و باعث عوارض متعدد مانند لوچی، افتادگی پلک و رخداد علائم مسمومیت ناشی از سم و آلرژی میشوند.

۶- تزریق ژل (فیلر)
برای پر کردن خطوط خنده و بسیاری از چین ها و فرورفتگی ها ی صورت میتوان از ژل های استاندارد استفاده کرد. ژل پاژ یک ژل دائمی از جنس پلی آکریلامید است که در برخی موجب عفونت پوستی و در عده ای موجب واکنش های حساسیتی میشود. خلاص شدن از عوارض ژل پاژ بسیار مشکل و گاه ناممکن است بنابراین توصیه ما این است که اگر میخواهید از ژل برای جوان تر شدن چهره خود استفاده کنید؛ اولا این تزریق را به متخصص پوست یا جراح پلاستیک واگذار کنید. ثانیا در مورد نوع ژل تزریق شده وسواس به خرج دهید تا از ژل های کاملا استاندارد و مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا یا وزارت بهداشت برای شما استفاده شود.

۷- تزریق چربی
یکی از روش های خوب و بی عارضه برای جوانسازی صورت و پشت دست ها، تزریق چربی خود فرد است؛ به این معنی که از ناحیه باسن یا ران ها یا اطراف زانو، چربی برداشت شده و سپس در ناحیه صورت تزریق میشود.

۸- تزریق پلاسمای غنی از پلاکت
در حقیقت، از فاکتور های رشد پلاکتی سرم فرد برای تحریک کلاژن سازی پوست خودش استفاده میشود. از پلاسمای غنی از پلاکت میتوان بعد از لیزر درمانی و نیز میتوان به صورت مخلوط با چربی فرد برای افزایش دوام چربی و نیز تحریک کلاژن سازی در تزریق چربی بهره گرفت.

۹- لیزرهای جوانسازی
لیزرهای جوانسازی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد؛ یکی لیزرهای تهاجمی که زخم ایجاد میکنند و لیزرهای غیر تهاجمی که زخم ایجاد نمیکنند. برای جوانسازی پوست با لیزر، لیزر دی اکسید کربن، نتایج بسیار عالی دارد اما از طرفی ، زخم ایجاد شده نیز عمیق است و فرد نیاز دارد که حداقا ۷ تا ۱۰ روز را در منزل استراحت کند. خطر لک شدن پوست، باقی مانده قرمزی پوست به مدت طولانی و حتی خطر رخداد جوشگاه نیز وجود دارد. امروزه لیزر فراکشنال دی اکسید کربن، مقبولیت بیشتری دارد و فرد اگرچه لازم است چند بار آن را به منظور حصول نتایج عالی انجام دهد اما پس از هر بار لیزر درمانی طی ۴ تا ۵ روز مشکل های بیمار تمام شده و فرد میتواند خیلی سریع به سرکار برگردد. لیزر آرنیوم نیز گاه مورد استفاده قرار میگیرد اما چون عمق نفوذ آن به پوست کنتر از دی اکسید کربن است ، کابرد کمتری برای جوانسازی پوست و تحریک کلاژن سازی دارد. لیزرهای غیر تهاجمی عموما نمیتوانند توقعات بیماران پرتوقع ایرانی را برآورده کنند اما به هر حال برای افراد شاغل و مدیران میتواند کارساز باشد. از لیزرهای خاص میتوان جهت انجان لیفتینگ صورت استفاده کرد؛ به این ترتیب که با وجود ورود فیبر لیزر از طریق یک سوراخ کوچک داخل پوست، چربی اضافی پوست جذب شده و با تحریک کلاژن سازی از زیر پوست باعث کشیدگی آن میشویم. این روش ها امروزه نیاز به جراحی پلاستیک را در بسیاری از موارد برطرف کرده و افراد میتوانند چهره خود را تا ۱۰ سال جوان تر کنند بدون آنکه برش توسط تیغ جراحی روی پوست آنها ایجاد شود.

۱۰- امواج رادیویی
امواج رادیویی نیز با تحریک کلاژن سازی از طریق ایجاد حرارت زیر پوست کار میکنند. دستگاه های مختلفی هستند که از این امواج رادیویی برای ایجاد جوانسازی استفاده میکنند اما واقعیت این است که جواب گرفتن از این دستگاه ها هم به اپراتور بستگی دارد و تکنیک و وقتی که برای این کار میگذارد. این نکته را باید گفت که امواج رادیویی در بعضی ها خیلی خوب جواب میدهد ولی در برخی چندان موثر نیست.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.