آینه و نقش آن در دکوراسیون خانه

آینه یکی از عناصر مهم و تأثیرگذار دکوراسیون است، به گونه‌ای که کاربرد آن در برخی از فضاهای ساختمان مانند سرویس‌های بهداشتی و اتاق خواب به عنوان عنصری ثابت و جزء لوازم دکوراسیونی کاربردی آن مکان‌ها به حساب می‌آید. علاوه بر آن از آینه برای زینت بخشیدن گوشه‌ای از فضای خانه نیز استفاده می‌کنند. به این ترتیب که آینه‌ای را در قابی زیبا روی دیوار نصب کرده و یا آن را روی کنسولی هماهنگ با دیگر لوازم دکوراسیونی محیط قرار می‌دهند که در این شرایط علاوه بر نقش کاربردی، تزئینی زیبا برای محیط نیز محسوب می‌شود.

از دیگر نقاط ساختمان که معمولاً با هدف تزئینی به نصب آینه اختصاص می‌یابد، دیوار بالای شومینه است. البته نوع و نحوه به کارگیری آن رابطه مستقیم با سلیقه افراد خانه دارد به طور کلی کاربرد آینه به عنوان عنصری تزئینی از دیرباز در فرهنگ ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته است. این تعلق خاطر گذشتگان‌مان را در معماری ساختمان‌های درباریان و افراد متمول، زیارتگاه‌ها و حتی برخی رستوران‌ها و فروشگاه‌های قدیمی می‌توان دید.

از جمله کاربردهای آینه می‌توان به میزها، ویترین‌ها، پایه‌های آباژور و لوازمی مانند آنها که آینه بخش اعظمی را در ترکیب ساختاری آنها تشکیل می‌دهد، اشاره کرد ولی با تمام این تفاسیر نقش کاربردی آینه در دکوراسیون داخلی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

شما با نصب هدفمند آینه‌ای بر یک دیوار می‌توانید همزمان چندین کاربرد مهم را از آن دریافت کنید که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به افزایش نور محیط توسط آینه اشاره کرد. به این ترتیب در فضاهایی که از نور چندانی برخوردار نیستند با نصب آینه‌ای بزرگ روی دیواری مقابل پنجره، نور وارد شده از پنجره را افزایش دهید. این کاربرد آینه در سطح کوچک تری برای افزایش نور و زیبایی به طور همزمان در ویترین‌ها نیز دیده می‌شود. به این گونه که در اغلب ویترین‌ها برای انعکاس نور، دیواره انتهایی داخل ویترین را با آینه می‌پوشانند.

یکی دیگر از کاربردهای مهم آینه، در فضاهای کوچک و کم وسعت امروزی است. ‎ممکن است یک اتاق به لحاظ عرض و یا طول کم وسعت باشد که برای هر کدام محل نصب آینه متفاوت خواهد بود. در واقع آینه می‌بایست روی دیواری نصب شود که فضای مقابل آن کم وسعت است.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.