نشانه‌های تهدید سلامت روان در کار

شاید بیشتر کسانی که شاغل هستند به این فکر می‌کنند که چقدر در ماه درآمد دارند و چقدر پیشرفت می‌کنند و… آنچه معمولاً به آن اهمیت نمی‌دهیم سلامت روان در کار است. کار وقتی مورد علاقه‌مان باشد و محیط و شرایط کاری خوبی داشته باشیم، روحیه بهتری داریم و با انرژی وظایف کاری‌مان را انجام می‌دهیم ،اما ممکن است کاری که انجام می‌دهیم سلامت روان‌مان را تهدید کند بدون اینکه متوجه باشیم. البته گاهی هم متوجه می‌شویم اما به دلایلی مثل نیاز به درآمد کار مجبوریم سلامت روان تهدید شده را نادیده بگیریم که البته همین می‌تواند بعدها مسائلی مثل افسردگی همراه داشته باشد. اگر نمی‌دانید کارتان، سلامت روان‌تان را تهدید می‌کند یا نه باید دنبال این نشانه‌ها باشید:

– صبح‌ها سخت بیدار شدن یا احساس خستگی و بی‌حالی بعد از بیدار شدن از خواب یکی از نشانه‌های تهدید سلامت روان توسط کار است. این نشان می‌دهد که کارتان استرس زیادی به شما وارد می‌کند. در حالت عادی و بدون این استرس باید صبح‌ها پر انرژی باشید و با علاقه سرکارتان بروید.

– ساعات کاری هم بر سلامت روان تأثیر می‌گذارند. اگر کارتان به شکلی است که باید ساعت‌های طولانی کار کنید، مدام اضافه کار کنید یا تعطیلات کمی داشته باشید و حتی تعطیلات‌تان را هم کار کنید، باید بدانید که این کار به مرور سلامت روان‌تان را از بین می‌برد چون تعادل کار و زندگی‌تان بهم می‌خورد. حتی باید در طول روز و بین ساعت‌های کاری هم زمان‌های کوتاهی برای استراحت و تجدید قوا داشته باشید.

– ارتباط خوب با همکاران یکی از نشانه‌های بی‌ضرر بودن کار برای سلامت روان است. اضطراب زیاد و کار بیش از حد باعث می‌شود ارتباط کارمندان به حداقل برسد. ساعت‌های کوتاه ناهار می‌تواند زمان مناسبی برای معاشرت و گفت‌و‌گو با همکاران باشد. اگر چنین امکانی ندارید یا ارتباط‌ تان با همکاران به حداقل رسیده باید مراقب باشید.

– امنیت شغلی مسأله‌ای است که باعث می‌شود شما از نظر روانی هم امنیت داشته باشید. اینکه کارتان به شکلی باشد که مدام احساس کنید بزودی اخراج می‌شوید اضطرابی برایتان ایجاد می‌کند که به مرور افسرده‌تان می‌کند.

– شما باید کارتان را دوست داشته باشید و به انجام کارهایتان و نتیجه آن افتخار کنید. دوست نداشتن کار یا کار کردن در محیطی که به نظرتان باعث می‌شود نتیجه کارها به مردم آسیب بزند و مشکل برای دیگران ایجاد کند باعث می‌شود سلامت روان‌تان به خطر بیفتد چون شما با عذاب وجدان درگیر می‌شوید و این کار اضطراب و افسردگی‌تان را به همراه دارد. یادتان باشد اگر این نشانه‌ها را دارید باید شرایط و حتی کارتان را تغییر دهید وگرنه باید منتظر اتفاقات بدتری برای خودتان باشید!

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.