ایدز و مراقبت قبل از بارداری

اچ آی وی یک ویروس نقص ایمنی بدن است و سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازد. این ویروس به تدریج توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت ها و سرطان های خاص از بین می برد. در حال حاضر هیچ درمانی برای HIV وجود ندارد. با این حال، بعضی داروها می توانند پیشرفت بیماری اچ آی وی را کُند کنند و شروع بیماری ایدز را تاخیر دهند. امروزه بسیاری از افراد مبتلا به اچ آی وی برای سال ها سالم زندگی می کنند و طول عمرشان تقریبا طبیعی است. اما گاهی ممکن است زنان باردار دچار این ویروس شوند.

اگر مادران مبتلا به HIV باشند، نوزادان می‌توانند در دوران بارداری، درسیر زایمان و هنگام زایمان و به میزان کمتر از طریق تغذیه با شیر مادر، آلوده شوند. خوشبختانه، استفاده از داروهای خاص ویروسی در دوران بارداری و زایمان می‌تواند به طور چشمگیری خطر انتقال HIV به نوزاد را کاهش دهد. با این حال، همه زنان آگاه نیستند که مبتلا به HIV هستند. بنابراین، کارشناسان بشدت توصیه می‌کنند که همه زنان باردار غربالگری عفونت HIV را انجام دهند.

مراقبت قبل از بارداری
زنان مبتلا به «اچ‌ای وی» باید قبل از تلاش برای بارداری با متخصص اچ‌ای وی و متخصص زنان و زایمان صحبت کنند. اکثر داروها در دوران بارداری ایمن هستند و اکثر زنان هنگام بارداری مجبور نیستند داروها را عوض کنند، اما قبل از بارداری باید این مشورت انجام شود. همچنین مهم است که داروهای HIV خود را به طور منظم مصرف کنند زنانی که سرکوب ویروسی کامل دارند (ویروس در خون آنها تشخیص داده نمی‌شود) خطر انتقال HIV به نوزادشان بسیار کمتر از زنانی است که ویروس در خون آنها یافت شده است.

درمان زمان بارداری
در طول ارزیابی اولیه، شما باید آزمایش خون برای تعیین مقدار ویروس HIV در خون خود و قدرت سیستم ایمنی بدن (به‌عنوان مثال، تعداد سلول‌های CD4 T) انجام دهید. شما همچنین می‌توانید سایر آزمایش‌های خون برای ارزیابی سلامت عمومی و نظارت بر اثرات جانبی داروها انجام دهید.

رژیم‌های دارویی اچ‌ آی وی – در دوران بارداری، همه زنان مبتلا به اچ‌ آی وی توصیه می‌شود که رژیم‌های ضد رتروویروسی ترکیبی را با استفاده از سه دارو اچ‌آ ی وی مصرف کنند. زنانی که باردار هستند در حالی که تحت درمان یک رژیم که ویروس را کنترل می‌کند هستند، معمولاً این رژیم را ادامه می‌دهند.

همچنین در صورتی که قبل از بارداری معیارهای لازم را جهت شروع درمان دارویی نداشته‌اند به محض اطلاع از بارداری درمان دارویی را آغاز کنند.

در زنانی که وضعیت عفونت HIV در آنان مشخص نیست و مراقبت قبل از بارداری مناسبی در وی انجام نشده است در هنگام زایمان باید تست‌های تشخیصی سریع انجام شود و در صورت مثبت بودن آزمایش درمان آغاز شود و تا تأیید نهایی تست توسط آزمایشات تکمیلی درمان صورت گیرد و از شیردهی خودداری کند.

زیدوودین یک دارو است که برای برخی خانم‌ها توصیه می‌شود قبل از زایمان به صورت داخل وریدی و شش هفته پس از تولد به صورت خوراکی برای نوزاد وی تجویزشود.

بسته به میزان بار ویروس در خون بیمار مبتلا جهت نحوه ختم بارداری تصمیم‌گیری می‌شود؛ در صورت بار ویروسی بیشتر از۱۰۰۰، سزارین برنامه‌ریزی شده در هفته ۳۸ حاملگی توصیه می‌شود.

در صورت شیردهی انتقال عفونت به نوزاد وجود دارد بنابر این توصیه می‌شود زنانی که دسترسی به غذای مکمل دارند و خطر سوء تغذیه در کودک وجود ندارد از شیردهی پرهیز کنند.

بعد از زایمان بویژه تا زمانی که نتایج آزمایشات نوزاد از لحاظ وجود عفونت آماده نشده است، حمایت‌های روانی و اجتماعی ازمادر ضروری است.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.