تأثیرات بی خوابی بر پوست صورت

هنگامی که شب دیر می‌خوابید بدن خود را از شانس جوان‌سازی پوست در هنگام خواب شب محروم می‌کنید. کم خوابی سبب افزایش کورتیزل در بدن و این کورتیزل بالا سبب از بین رفتن کلاژن پوست می‌شود.این امر موجب پیری زودرس و نازک شدن پوست شده و خطوط و چین و چروک‌های نازک در پوست شما زودتر ظاهر می‌شوند. در صورتی که خواب کافی نداشته باشید، چهره شما کاملاً خسته است.گودی‌ها و تیرگی زیرچشم شما زیاد می‌شود. این را فراموش نکنید بدون داشتن خواب کافی نمی‌توان پوستی فوق‌العاده داشت.

کم‌خوابی موجب پیری پوست می‌شود
اولین عارضه کم‌خوابی، تیرگی زیر چشم است که به‌دنبال کاهش خون‌رسانی به این منطقه رخ می‌دهد. با خواب بهتر، خون‌رسانی به بافت‌ها بهتر و سرعت تکثیر سلول‌ها بیشتر می‌شود و پوست زیباتر و شاداب‌تر خواهد شد. وقتی فرد دچار کم‌خوابی شود، به‌دلیل اختلالی که در سنتز ملاتونین یا هورمون تنظیم‌کننده خواب و بیداری رخ می‌دهد، روند جوان‌سازی و تکثیر سلول‌ها هم مختل می‌شود. از طرف دیگر، ترشح هورمون استرس یا کورتیزول به‌دنبال کم‌خوابی افزایش می‌یابد و این هورمون موجب کاهش تولید کلاژن که یکی از اساسی‌ترین ساختارهای پوستی است می‌شود. به‌دنبال کم‌خوابی، میزان ترشح هورمون رشد هم کم می‌شود که خود در جوان‌سازی پوست و ترمیم زخم‌ها نقش دارد و جلوی پیری زودرس پوست را می‌گیرد. وقتی دچار کم‌خوابی هستیم، سرعت خون‌رسانی کم و پوست افتاده‌تر و چین و چروک و پیری زودرس بیشتر می‌شود.حتی بیشتر موارد با ادامه کم خوابی‌ها پوست دچار آکنه شده و خشک می‌شود.

چند روز بی‌خوابی می‌تواند این اثرها را داشته باشد؟
حتی یکی دو روز بی‌خوابی کافی است تا پوست کدر و زیر چشم گود و تیره شود اما چین و چروک‌ها با حتی یکی دو هفته کم خوابی هم مشخص نمی‌شوند و گاهی به‌دنبال چند ماه یا چند سال، وقتی کم‌خوابی به عادت تبدیل شد، شکل می‌گیرد و باعث پیری زودرس پوست می‌شود. پس دیر خوابیدن‌ها را به عادت تبدیل نکنید.

اگر فردی کم‌خوابی‌اش را جبران کند، شادابی به پوستش برمی‌گردد؟
این‌طور نیست که کم‌خوابی را بتوانیم آخر هفته جبران کنیم. یعنی تمام هفته به علت مشغله کم‌خوابی داشته باشیم و آخر هفته، تمام روز بخوابیم. اگر این عادت نادرست اصلاح شود و فرد هر روز خواب کاملی داشته باشد، پوستش شاداب خواهد شد. به یاد داشته باشید در ساعات استراحت، صورت خود را خوب بشویید، آرایش‌های خود را تا حد امکان با مواد طبیعی پاک کنید و بعد بخوابید چون پاکی صورت آرامش‌بخش است و می‌تواند زمینه را برای خواب آرام مهیا کند.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.