حل و فصل بحران‌ های دوران نوجوانی

بچه‌ها هر قدر بزرگتر می‌شوند، مشکلاتشان هم بزرگ‌تر می‌شود. در دوران نوجوانی، این مشکلات حساس‌تر از هر دوره دیگری است و نقش شما هم به‌عنوان والد، حساس و مهم است. هر برخورد اشتباه شما، هر مداخله نا بجا یا تندی و تنش می‌تواند نوجوانتان را به سمت گروه همسالانش سوق دهد و از خانواده دورتر کند. این در واقع شروع مشکلات جدی‌تر است و به همین دلیل، مهم‌ترین کار شما به‌عنوان پدر و مادر یک نوجوان این است که ظرافت‌های رابطه با یک نوجوان را بشناسید و رعایت کنید.

– وقتی می خواهید تصمیمی برای نوجوانتان بگیرید یا پیشنهادی به نوجوانتان بدهید، سعی کنید از دیدگاه او به مسئله نگاه کنید و احساس او را درک کنید. حتی وقتی ناچارید که برخلاف میلش عمل کنید، به او بگویید که من دیدگاه و احساس تو را به قضیه درک می کنم و آن را شرح دهید.

– وقتی از چیزی در زندگی فرزند نوجوانتان مطلع می‌شوید که به نظر شما نگران‌کننده یا خطرناک است، باید با درایت و ملایمت تمام پیش بروید. اگر با خبر شده اید که فرزندتان با دوستان سیگاری می‌گردد یا فیلم‌هایی در گوشی تلفنش دارد که نباید داشته باشد، پیش از آنکه عصبانی شوید و دعوا راه بیندازید، فکر کنید که مهم‌ترین وظایف شما به‌عنوان یک والد، کمک کردن و مشورت دادن و حمایت کردن است.

– نوجوان هیجان پذیری و مخاطره جویی بالاتری نسبت به دیگر سنین دارد؛ و این مسئله شمشیر دو لبه ایست که می تواند پیامدهای متفاوتی را ایجاد کند. اما شما قطعا با خلاقیتی که دارید، می توانید منابعی برای هیجان مثبت در او ایجاد و برنامه های پدر- فرزندی، مادر- فرزندی یا حتی خانوادگی خفن و باحال! تعریف کنید.

– برخورد آرام، منطقی و سنجیده شما فضایی امن و قابل اعتماد مهیا می‌کند و به حل مسأله منجر می‌شود. اشتباهات نوجوانتان را همان اندازه که مهم هستند ببینید. یعنی از کاه کوه نسازید و وضعیت را وخیم‌تر از آنچه هست نشان ندهید. شاید فکر کنید که با بزرگنمایی شرایط هشدار جدی تری به فرزندتان داده اید و اگر به خاطر دوستی او با یک نوجوان سیگاری، به او لقب معتاد بدهید، می‌توانید فرزندتان را متوجه عمق اشتباهش کنید اما این روش اغلب جواب نمی‌دهد چون نوجوان با چنین جبهه گیری‌هایی مقابل شما قرار می‌گیرد و فضا به جای گفت‌و‌گو، به سمت تنش می‌رود. نوجوان شما از خلال این تنش‌ها یاد می‌گیرد که دیگر مسائلش را با شما درمیان نگذارد یا آنقدر پنهان کاری کند تا هیچ چیزی از زندگی خصوصی او نفهمید.

– برای داشتن یک مکالمه مؤثر با نوجوانتان، هربار فقط درباره یک موضوع یا مشکل صحبت کنید. بحث‌ها و بگومگوهای قبلی را به میان نکشید و روی یک مسأله متمرکز شوید. از فرزندتان بخواهید حرف بزند، حرف بزند و باز هم حرف بزند. شنونده خوبی باشید چون تعامل سازنده با نوجوان وقتی شکل می‌گیرد که او متکلم باشد و شما شنونده. برعکس این، می‌شود نصیحت کردن مداوم شما و دورتر شدن فرزندتان از خانواده.

– خیلی از آسیب هایی که نوجوان تجربه می کند، ناشی از کمبود عزت نفس است. فقدان احترام به خود، ممکن است باعث شود که او برای کسب آن دست به تجربه های پرخطری بزند. برای ایجاد حرمت نفس در نوجوان، تأکید بر خوبی ها و موفقیت های او یک روش است و روش مهم دیگر، ایجاد موقعیت هایی ا ست که او در آنها موفقیت آمیز عمل کند و بازخورد خروجی خود را به خوبی بگیرد.

– نتیجه‌گیری‌های بلندمدت نکنید. مثلاً اگر فرزندتان نمره پایینی گرفته، سعی نکنید این نمره را به آینده بد فرزندتان، دانشگاه نرفتن، کار پیدا نکردن و بدبخت شدن ربط دهید. این فقط یک نمره است و شما باید درباره اینکه چرا فرزندتان نمره کمی گرفته حرف بزنید. همین!

– ذهنیت همه یا هیچ و صفر و یک را دور بریزید. ببینید که چطور می‌توانید بین عقیده و تمایل خود و عقیده و تمایل فرزندتان راهی میانه را برگزینید.

بیشتر بخوانید:
چگونه با نوجوان گفت‌و‌گو کنید؟

بررسی تأثیر رفتار والدین بر رشد شخصیت نوجوانان

چرا نباید بچه ها را با هم مقایسه کرد؟

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.