فواید و معایب استفاده از خودرو

از زمان انسان‌های اولیه، اختراعات یکی پس از دیگری ظهور می‌کردند، برخی از این اختراعات بسیار مهم بوده و به کیفیت زندگی آن زمان و اکنون کمک کرده‌اند. مهمترین اختراعات بشر آتش است و از این طریق توانسته بسیاری از کارهای خود را انجام دهد. بعد از آتش می‌توانیم چرخ‌ها را بهترین اختراع بشر بدانیم. اختراع چرخ‌ها زمینه‌ای برای اختراع انواع ماشین‌ها را به وجود آورده است.

در دنیای مدرن به‌هیچ‌وجه نمی‌توان زندگی بدون خودرو را تصور کرد. زندگی ما از برخی جنبه‌ها به خودروها بستگی دارد. اما به‌طورکلی هر اختراع بشر علیرغم فوایدی که دارد زیان‌هایی را نیز در اثر استفاده نا به‌جا به انسان متحمل می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد فواید و زیان‌های استفاده از خودرو حرف بزنیم.

فواید استفاده از خودرو
۱- مزایا سفر با خودرو

خودرو

در گذشته ماشین وجود نداشت و افراد برای سفر از حیوانات استفاده می‌کردند، استفاده از حیوانات محدودیت‌هایی به وجود می‌آورد، ممکن بود برای رسیدن به مقصد چند روز در راه باشیم. سفر با ماشین شخصی مزایای زیادی دارد، اول از همه می‌توانید هرجا دلتان می‌خواهد سفر کنید، تنها به یک برنامه ریزی و مسیریابی نیاز دارید. درصورتی‌که عجله دارید می‌توانید از خودروی خودتان استفاده کنید، به‌عنوان مثال اگر به دکتر احتیاج دارید مجبور نیستید منتظر اتوبوس بمانید.

۲- آزادی عمل بیشتر
• شما می‌توانید در هر ساعت و هرروزی که قصد دارید از ماشینتان استفاده کنید. نیازی به بررسی ساعت حرکت قطار و عجله کردن نیست.
• وقتی از اتومبیل شخصی استفاده می‌کنید می‌توانید به موسیقی موردعلاقه‌تان گوش دهید.
• در فصل تابستان از کولر و سیستم خنک‌کننده و در فصل سرما از بخاری آن استفاده نمایید.

۳- پرستیژ
امروزه داشتن یک خودرو می‌تواند تا میزانی نشان‌دهنده شخصیت فرد باشد. البته این مورد اصلاً اخلاقی نیست و نباید از روی وسایل و دارایی‌های فرد در مورد شخصیت آن نظر داد اما با توجه به ظاهرگرایی در جامعه امروزی؛ استفاده از خودرو شخصی و برندهای معتبر می‌تواند نشان‌دهنده پرستیژ و شخصیت فرد باشد. در کنار این فواید و صدها فواید دیگر، استفاده از خودرو معایبی نیز به همراه دارد که در این قسمت به آن می‌پردازیم:

۴- ترافیک

خودرو

البته در کنار این مزایا، استفاده از اتومیبل معایبی هم دارد. ممکن است ساعت‌ها در ترافیک بمانید، درصورتی‌که هر شخص ماشین شخصی خود را با یک سرنشین وارد خیابان کند میزان ترافیک شدیدتر خواهد شد.

۵- عدم استراحت
شما نمی‌توانید در هنگام حرکت و رانندگی استراحت کنید اما در صورت استفاده از قطار می‌توانید مقداری از مسیر را بخوابید.

۶- در خطر بودن
در صورت استفاده از اتومبیل شخصی و رانندگی ممکن است در معرض خطرات رانندگی بیشتری باشید. درصورتی‌که قوانین را رعایت می‌کنید ممکن است فرد دیگری این قوانین را زیر پا گذاشته و برای شما خطرات بیشتری ایجاد کند.

۷-هزینه‌ها

خودرو

داشتن یک اتومبیل شخصی هزینه‌هایی در بر دارد. ماشین‌ها ارزان نیستند و برای خرید آن باید پول زیادی پرداخت شود. بعد از خرید ماشین، موارد دیگر مانند هزینه بیمه، سوخت، تعویض روغن، چرخ‌ها و … هزینه‌های جانبی را به وجود می‌آورند. در برخی مواد ماشین بر اثر استفاده زیاد و یا تصادف خراب شده و به تعمیرکار احتیاج دارد. در صورت توقف در پارکینگ‌ها باید هزینه پرداخت کنید، در صورت زیر پا گذاشتن قوانین جریمه می‌شوید.

۸- تحرک کمتر
استفاده از اتومبیل شخصی باعث می‌شود در تمام مسیرهای کوتاه و بلند از خودرو استفاده کرده و تحرک کمتری داشته باشیم و این امر برای سلامتی شما مضر است.

۹- آلودگی محیط زیست
بدترین قسمت ماجرا سوخت‌های فسیلی است، افزایش تعداد اتومبیل‌ها در خیابان‌ها و استفاده از سوخت‌های فسیلی باعث آلوده شدن محیط زیست شده است. این آلودگی ممکن است جنبه‌های مختلفی را در برگیرد:
آلودگی هوا
ماشین‌ها در حدود ۳۴ درصد از گاز دی‌اکسید نیتروژن را وارد اتمسفر می‌کنند؛ همچنین ۵۱ درصد از گاز مونواکسید کربن، ۱۰ درصد ذرات ریز و ۳۳ درصد دی‌اکسید کربن از طریق اتومبیل‌های شخصی وارد هوا می‌شوند. دی‌اکسید نیتروژن میزان باران‌های اسیدی را افزایش می‌دهد. ذرات و دوده‌های موجود در هوا باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی می‌شوند، مونواکسید کربن یک گاز سمی است که باعث خطرات جانی زیادی مانند تنگی نفس و حالت تهوع می‌شود. دی‌اکسید کربن نیز یکی از مهم‌ترین دلایل گرم شدن کره زمین است.
• آلودگی آب
خودروها از طریق راه‌های مختلفی منابع آبی را آلوده می‌کنند، یکی از این راه‌ها ورود روغن‌ها و مایعات خودرو به این منابع است؛ دفع نامناسب روغن‌های موتور باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی می‌شود. علاوه بر این پمپ‌های نشتی در ایستگاه‌های سوخت‌رسانی نیز ممکن است منابع آبی را آلوده کند.
• عدم بازیافت
هرساله بیش از ۱۰ میلیون خودرو تولید و فروخته می‌شود، ۲۵ درصد اتومیبل ها از رده خارج شده بازیافت نشده و در محل زباله‌ها قرار می‌گیرند. این ضایعات شامل چرخ‌های اتومبیل نیز می‌شود و به مرور محیط زیست را آلوده می‌کنند.
• تسخیر زمین
با افزایش خودروها باید تعداد جاده‌ها و خیابان‌ها افزایش یابد، که این کار باعث از بین بردن منابع زمین خواهد شد.

اگرچه خودروها دارای معایبی هستند، اما در زندگی امروزی نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده نکنیم. تنها می‌توانیم این مشکلات را تا حدودی رفع کنیم، مثلاً از سوخت‌های طبیعی استفاده کنیم تا میزان آلودگی هوا کمتر شود، قوانین را رعایت کرده و طبق اصول رانندگی کنیم.

مطالب مرتبط:
چه بنزینی برای خودرویمان مناسب است؟ بنزین سوپر یا بنزین معمولی؟

۱۰ اشتباه رایج در نگهداری خودرو

4.4/5 - (142 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. جواد رخشانی فر می‌گوید

    سلام ماشین از دم قسط میخوام چک ندارم سفته میدم ماشین مدل پاین باشه قیمتش زیر بیست ملیون باشه ماهیانه یک ملیون و پانصدتومان میدم ۰۹۰۴۴۰۴۷۴۱۳

  2. محمدرضا می‌گوید

    سلام یه ماشین میخواستم۴۰۵یا پراید ازدم قسط سفته میدم دوبرابر ماهی یکونیم تا یکوهشت صد میدم
    شماره تماس:۰۹۱۹۳۸۵۱۸۵۰_۰۹۳۳۰۵۳۹۹۵۹
    ممنون میشم تماس بگیرین

  3. ابوالفضل عبدالهی می‌گوید

    سلام ۰۹۹۲۳۲۷۸۱۹۱من من دنبال ماشین اقساطی می خوام چک هم دارم از دم قسط اگر راست است اگر دروغ نیست جان مادرت زنگ بزنید راهنمایی کنید اوکی اگر بشه هر روز برای اموات فاتح می خوانم وهر روز پدر مادرت دعا میکنم دستم خالی دنبال ماشین اقساطی می چرخم هرکس دارد با این شماره تماس بگیرند ممنون می شم از قزوین هستم ۰۹۹۲۳۲۷۸۱۹۱

  4. منصور می‌گوید

    کسی ماشین باشرایط سفته داد باشه ماهی یک ونیم ماشین گرفته منپ امید وار بشم برم بگیرم ممنون میشم جواب بدین ۰۹۳۵۳۲۵۶۶۸۲

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.