زمین گرد است یا مسطح؟

چند سالی است که با نظرات عجیب و متناقضی در مورد زمین روبه‌رو می‌شویم؛ برخی از نظریه‌پردازان معتقدند که زمین گرد نیست و کاملاً مسطح است و در این راستا سعی می‌کنند با جمع‌آوری شواهدی نظریه خود را اثبات کنند. البته داستان از جایی شروع می‌شود که خواننده‌ای به نام B.o.B در پیج توییتر خود به هوادارانش اعلام می‌کند زمین مسطح یا تخت است. این نظریه قبلاً نیز وجود داشت اما با مطرح کردن این فرد معروف دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. این نظریه با آموزه‌های ما در تناقض است، همه ما در ابتدا زمین را به‌صورت کروی می‌شناختیم و برای آن دلایل منطقی بسیار زیادی داریم. در این مطلب می‌خواهیم با ارائه مدارک و دلایلی ثابت کنیم که زمین گرد است نه مسطح.

دور شدن یک کشتی در بندر را مشاهده کنید.

وقتی شما به دریا نگام می‌کنید انتهای آن را نمی‌بینید. وقتی در بندر باشید و به یک کشتی در حال دور شدن نگاه کنید، کشتی به‌یک‌باره محو نمی‌شود، بلکه در ابتدا بدنه آن از دید پنهان شده و کم‌کم پرچم آن ناپدید می‌شود. گویی کشتی در حال غرق شدن است و این اتفاق تنها به دلیل کروی بودن زمین رخ می‌دهد.

دیدن درخت در یک زمین

زمین

زمین

یک دشت بزرگ را در نظر بگیرید که در وسط آن یک درخت بلند وجود دارد. اگر زمین مسطح باشد زمانی که شما بر روی زمین و هم سطح با تنه درخت هستید و زمانی که از یک بلندی بالا می‌روید، وسعت دید شما تغییری نخواهد کرد و در هر دو صورت درخت را می بینید. اما این‌طور نیست. شما هرچه از یک سطح بالاتر و بالاتر می روید محدوده‌ی دید شما بزرگ‌تر و وسیع‌تر خواهد شد و مقدار بیشتری از درخت را مشاهده می کنید و این به این دلیل است که قسمت‌هایی از دید شما به دلیل منحنی بودن زمین پنهان شده است.

ستاره‌های آسمان

زمین

ستاره‌ها و صورت‌های فلکی جغرافیایی از عرض‌های جغرافیایی مختلفی قابل‌مشاهده هستند، اما در برخی از زاویه‌ها و عرض‌های جغرافیایی نمی‌توانید آن‌ها را بینید. بنابراین مسئله کروی بودن زمین اثبات می‌کند که آرایش این ستاره‌ها و صورت‌های فلکی در آسمان و نحوه قرارگیری آن‌ها باعث شده که در برخی از مکان‌های زمین نتوانید این ستاره‌ها را مشاهده کنید، اما در برخی از زوایای دیگر قابل‌مشاهده هستند.

خورشیدگرفتگی و ماه گرفتگی
زمین در حال حرکت هست و در برخی شرایط بین ماه و خورشید قرار می‌گیرد و سایه زمین بر روی ماه می افتد و این سایه به شکل منحنی دیده می‌شود. بنابراین این سایه منحنی نشان می‌دهد که زمین گرد و کروی است. ارسطو این نظریه را در مورد کروی بودن زمین، خورشید، ماه و سایر سیاره‌ها اثبات کرده است و اگر زمین صاف بود چنین اتفاقی را نمی‌توانیم توجیه کنید.

سفر با هواپیما به دور زمین
درصورتی‌که با یک سفر هوایی به دور دنیا بروید و از یک مبدأ سفرتان را آغاز نمایید در انتها دوباره در همان مکان خواهید بود. بنابراین اگر زمین مسطح باشد شما بعد از پیمودن مسافت طولانی باید به یک انتها برسید، اما شما به مکان اولیه خود باز می‌گردید و زمین را دور می‌زنید.

حتی اگر با یک بالون به آسمان بروید و اوج بگیرید در ارتفاع بیشتر از ۲۳ کیلومتر انحنای زمین را مشاهده می‌کنید.

بازی با سایه‌ها
در زمین مسطح هیچ تفاوتی بین اندازۀ سایه‌ها مشاهده نمی‌شود. زیرا خورشید در یک ارتفاع نسبت به زمین قرار گرفته است. اما در زمین کروی با توجه به فاصله خورشید تا زمین اندازه سایه‌ها اجسام در کنار هم، کم‌وزیاد می‌شود و در طول روز نیز متغیر است. البته نظریه پردازان زمین تخت معتقدند که زمین ثابت و خورشید حرکت می‌کند.

تأثیر گرانش
وقتی زمین گرد است شما در هر کجای زمین قرار بگیرد به یک اندازه تحت تأثیر نیروی جاذبه زمین هستید و در نتیجه وزن شما در تمام نقاط آن یکسان است. اما اگر زمین مسطح باشد افرادی که در قسمت‌های وسط زمین هستند نیروی جاذبه بیشتری بر روی آن‌ها اعمال می‌شود و افرادی که در لبه‌های این سطح زندگی می‌کنند کمتر تحت تأثیر جاذبه هستند.

بیشتر بخوانید:
مکان هایی که به زودی از کره زمین محو می شوند

دریاچه ماراکایبو، صاعقه‌خیزترین مکان کره زمین

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.