معایب ازدواج در سن پایین

عموماً عبارت«کودک همسری» در خصوص کودکان دختری بکار میرود که با مردان بزرگ سال بخاطر اجبار حاصل از سنت های قومی یا مشکلات اقتصادی خانواده، ازدواج میکنند. حوزه های قضایی متعددی ازدواج زودهنگام را با رضایت والدین یا در موردهای خاصی مانند بارداری نوجوانان جایز میدانند. قانون های سن رضایت (سنی که در آن صلاحیت فرد، بطور معمول دختران، به رضایت برای روابط جنسی مورد قبول قانون است) به منظور مراقبت از کودکان در برابر قرار گرفتن در معرض بهره کشی جنسی و همچنین قاچاق کودکان هم وضع شده اند و تا حدودی به ازدواج کودکان هم مرتبط اند. ازدواج در کودکی بر پسران و دختران تأثیرات منفی می گذارد. اگرچه قریب به اتفاق آن هایی که آسیب می بینند دختران اند. بیش تر ایشان وضعیت اقتصادی- اجتماعی ضعیفی دارند.

معایب ازدواج در سن پایین
– بی تجربگی: به نظر من تقریبا اغلب دختران نوجوان( بازم جسارت نباشه اما) به علت این که هنوز به رشد ذهنی، عاطفی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… نرسیده اند، بسیاری از مهارتهای لازم برای رسیدن به یک زندگی موفق و پیروز را کسب نکرده اند.

– مداخله اطرافیان: در این مورد هم نظر من این است که هنگامی که سن همسر کم باشد، می تواند مداخله خانواده طرف بیش تر باشد یا به اصطلاح خودشان میخواهند راهنمایی کنند ولی در برخی از اوقات مداخله محض است.

– ترک تحصیل و افت تحصیلی: تقریبا تمام زوج هایی که میشناسم، که همسر محصل دارند متأسفانه میتوان گفت تنها یک درصد اجازه ادامه تحصیل به همسرشون دادند یا خودشون تحصیل رو ادامه دادن دلایل ترک تحصیل رو دقیق نمیدونم ولی از نظر من بر اساس تجربه ای که برایم پیش امده میتواند مشغولیت های کاری و مسوولیت های زندگی از دلایلش باشد.

– یاس و ناامیدی پسران: از مشکلاتی که برای پسرانی که در سن پائین ازدواج میکنند، یاس و ناامیدی است برای این که آن ها پس از چند وقتی در جمع دوست های و همسالان مجرد خود قرار می گیرند فکر میکنند شرایط های زندگی مجردی را با ازدواج از دست داده اند و این حس بر آنان غلبه میکند.

– پشیمانی پسران: یکی دیگر از مشکلاتی که با ازدواج در سن کم برای اشخاص به خصوص مردان بوجود می‌اید پشیمانی از ازدواج و انتخاب همسر و نارضایتی از اوست برای این که این چنین اشخاص در سنین نوجوانی هنوز به ثبات عاطفی لازم نرسیده اند و در انتخاب خود عاقلانه تصمیم نگرفته اند. آن ها پس از گذشت چند سال از زندگی مشترک خود میگویند: من آن هنگام تجربه کافی نداشتم ولی اکنون به علت تغییر دیدگاه ها و رشد فکری سلیقه ام عوض شده و توقعات دیگری از همسرم دارم.

– بارداری زود هنگام و مشکلات پس از آن: در خانواده های ایرانی رواج است که بعد ازگذشت ۶ ماه از ازدواج دختر باید باردار شود و‌ اگر نه حرف های بی اساسی در مورد وی به راه می افتد، زمانی که سن ازدواج کم باشد زوجین تحمل گوش دادن این نوع حرف ها را ندارند و تصمیم می گیرند به سرعت بچه دار شوند.

ولی به علت این که دختر نوجوان امادگی جسمانی لازم را برای بارداری ندارد در زمان بارداری با مشکلاتی رو به رو میشود همچنین باید زایمانش در تحت مراقبت های لازم انجام گیرد و احتمال مرده زایی یا عقب ماندگی ذهنی فرزندان وی زیاد است.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.