مهمترین مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

شاید بهتر باشد ابتدا با شناخت ماهیت اصلی بوتاکس و نحوه تزریق آن شروع کنیم زیرا شناخت هر چیزی در نهایت منجر به مراقبت اصولی‌تر و بهداشتی‌تر از آن می‌شود. بوتاکس در واقع یکی از روش‌های درمانی برای کاهش چین و چروک و از بین بردن آن از روی پوست صورت، گردن و نواحی دیگر می‌شود که بیشتر جنبه آرایشی دارد اما با این حال هیچ گاه نباید این کار در آرایشگاه‌های زنانه و زیر نظر میکاپ آرتیست‌ها صورت گیرد که به صورت تجربی آموزش دیده اند و دانش تخصصی و دانشگاهی این کار را ندارند. بوتاکس از ترکیب سم بوتولیوم و تزریق آن به محل مورد نظر و با فلج برخی از عضلات درگیر در محل تزریق انجام می‌شود. عملکرد بوتاکس از طریق شل کردن عضلات، صورت می‌گیرد و در نهایت اعصاب حرکتی محل درگیر را بی حس و فلج کرده تا روند پیری را مختل کند و احتمالاً با تزریق مواد ژل مانند چروک و خطوط را پر کرده و بپوشاند، در نتیجه از این طریق منجر به زیبایی و جوانسازی پوست در فرد می‌شود.

۱- یکی از مهمترین نکاتی که بعد از تزریق بوتاکس بر میزان تاثیرگذاری و تداوم آن اثر می‌گذارد، عدم لمس محل تزریق است. باید به طور جد از ماساژ این ناحیه حداقل تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق خودداری نمود زیرا حرارت بدن ممکن است ماهیت سم تزریق شده را تغییر داده و علاوه بر این تحریک این ناحیه سم را به نواحی دیگر منتقل کرده که منجر به شل شدن و افتادگی پوست می‌شود.

۲- تامدت ۲ هفته نباید فعالیت سنگین ورزشی در افراد تزریق کننده بوتاکس صورت گیرد.

بوتاکس

۳- بعد از تزریق ممکن است در محل تزریق کبودی ایجاد شده و یا حساسیت‌هایی بروز کند که برای رفع آن می‌توان از ویتامین k و یا آرنیکا استفاده کرد.

۴- استفاده از کمپرس یخ برای کاهش کبودی‌ها و درد ناشی از تزریق، یکی دیگر از راه‌های مقابله با عوارض جانبی بوتاکس است. یخ را درون یک حوله یا کیسه نایلونی قرار داده تا مستقیم با پوست در تماس نباشد که همین امر منجر به سوختگی و قرمزی محل تزریق می‌شود. برای کاهش درد میتوان از داروهای غیر استروئیدی چون استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کرد.

۵- یکی دیگر از مهمترین نکاتی که باید بعد از تزریق رعایت شود این است که به هیچ عنوان تا مدت‌ها نباید لایه برداری پوست، میکرودرم و سایر اقدامات پوستی بر روی صورت انجام گیرد.

۶- بعد از تزریق بوتاکس از استحمام طولانی مدت با آب داغ اجتناب شود، زیرا دمای بالای آب منجر به گرم شدن یا به اصطلاح آب شدن ژل یا سم تزریق شده در محل و انتشار آن به قسمت‌های مجاور می‌شود که این امر منجر به افتادگی پوست می‌شود. توصیه مهم در این زمینه این است که به شدت ازحمام بخار، سونا و حمام با آب داغ پرهیز شود.

بوتاکس

۷- تا ۲ هفته بعد از تزریق بوتاکس، نباید در معرض نور شدید خورشید قرار گرفت و اقداماتی چون حمام آفتاب و یا سونا کیفیت بوتاکس را کاهش داده و منجر به بروز عوارضی چون تورم، حساسیت و در مواردی سوختگی‌های شدید در پوست می‌شود. برخی به اشتباه تصور می‌کنند این موارد از عوارض بوتاکس است، اگر در محل تزریق دچار تورم شدید، آب انبه تاثیر زیادی بر کاهش کبودی و تورم ناشی از آن دارد. برای کسب نتیجه خوب از تزریق بوتاکس باید تا ۱۴ روز بعد از تزریق صبر کرد و همه مراقبت‌های ذکر شده را به خاطر سپرد و البته به آن عمل کرد.

۸- از مصرف مشروبات الکلی پرهیز کرد تا با رعایت این نکات بوتاکس موفق‌تر و با دوام‌تری داشته باشید که همه این موارد در کسب نتیجه خوب از عمل بوتاکس نقش دارد.

منبع: Pre and Post Treatment Instructions for Botox

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.