فواید موسیقی برای سلامتی

افراد مهمی درباره موسیقی نظر داده‌اند از جمله: چارلز داروین معتقد بود که اگر قرار باشد دوباره به دنیا بیایم یک موسیقی‌دان می شوم یا حداقل همیشه به موسیقی گوش می‌هم. آلبرت اینشتین: اگر من فیزیکدان نبودم، احتمالا یک موسیقیدان می‌شدم و جیمی هندریکس موسیقی را دین می‌نامد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی باعث بهبود سلامت ذهنی می‌شود و سلامت جسمی فرد را به شیوه‌های شگفت انگیزی افزایش می‌دهد. اگر هر فردی یک یا دو درس از موسیقی یاد بگیرد، این آموزش موسیقی می‌تواند به افزایش ضریب هوشی او کمک کند. در اینجا فواید موسیقی برای سلامتی بیان شده است:

۱. موسیقی باعث خوشحالی فرد می‌شود
“من نمی‌خوانم چون خوشحال هستم من خوشحالم چون آواز می‌خوانم”. ویلیام جیمز
تحقیقات نشان می‌دهد هنگامی که به موسیقی مورد علاقه خود گوش می‌دهید، مغز شما دوپامین، یک انتقال دهنده عصبی “احساس خوب” آزاد می‌کند. Valorie Salimpoor، دانشمند عصب شناسی در دانشگاه مک گیل، هشت دوستدار موسیقی را پس از گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود، به گیرنده‌های دوپامین متصل کرد، اسکن PET نشان داد که مقدار زیادی دوپامین آزاد شده است که از لحاظ زیست شناختی موجب می‌شود، شرکت کنندگان احساس شادی و هیجان کنند. بنابراین برای تقویت عاطفی کافی است ۱۵ دقیقه به آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش دهید.

۲. موسیقی باعث افزایش کارایی می‌شود
مارسلو بیگیلیسی و همکارانش متوجه شدند دونده‌هایی که به موسیقی تند گوش می‌دادند، در دوی ۸۰۰ متر نسبت به دونده‌هایی که به موسیقی آرام گوش می‌دادند سریع‌تر می‌دویدند. اگر می‌خواهید یک کاراکتر را اجرا کنید، به آهنگ‌هایی گوش دهید که برای شما الهام بخش هستند. بیماران مبتلا به از دست دادن حافظه غالباً می‌توانند آهنگ‌ها و اشعار خاص را به خاطر بسپارند. پزشکان اغلب از موسیقی برای بازیابی خاطرات گمشده استفاده می‌کنند. موسیقی خاص می‌تواند خاطرات خاص و منحصر به فردی ایجاد کند، گوش دادن به یک موسیقی قدیمی باعث یادآوری خاطرات آن دوره می‌شود. آیا می‌خواهید چیزی از گذشته به یاد داشته باشید؟ به آهنگ‌هایی گوش دهید که در آن مدت گوش کرده‌اید! موسیقی و تأثیر آن بر حافظه بحث داغی در دنیای علمی بوده است، اما محققان اکنون شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد پردازش موسیقی و زبان، به ویژه حفظ کردن اطلاعات، به برخی از همان سیستم‌های مغزی متکی است. محققان همچنین شواهدی را کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد موسیقی که ما گوش می‌دهیم دقیقا همان احساسی را در ما ایجاد می‌کند که بار اول آن را گوش دادیم.

افزایش کارایی با گوش دادن موسیقی
موسیقی باعث افزایش کارایی می‌شود

۳. موسیقی باعث کاهش استرس و بهبود سلامت می‌شود
گوش دادن به موزیک لذت بخش سطح کورتیزول بدن را کاهش می‌دهد. این یک یافته مهم است زیرا ۶۰٪ از تمام بیماری‌ها به دلیل استرس رخ می‌دهند. برای حفظ آرامش و سلامتی در یک روز استرس‌زا، رادیو را روشن کنید. موسیقی تأثیر مستقیمی بر هورمون‌های ما دارد. اگر به یک موسیقی لذت بخش گوش دهید سطح هورمون کورتیزول در بدن کاهش می‌یابد و اثرات استرس مزمن خنثی می‌شوند، این یکی از فواید خوب موسیقی است که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند. حتی یک مطالعه نشان داد گروهی از افرادی که به طور دائم موسیقی آرام گوش می‌دادند و آواز می‌خواندند در مقایسه با افرادی که به طور منفعل موسیقی گوش می‌کردند سیستم ایمنی بدنشان قوی‌تر بود. در حالی که سلامت هر دو گروه تحت تأثیر موسیقی قرار گرفت، اما گروه اول نتایج بهتری داشتند.

۴. موسیقی به داشتن خواب راحت کمک می‌کند
بیش از ۳۰ درصد از آمریکایی‌ها از بی‌خوابی رنج می‌برند و یکی از فواید موسیقی کمک به خواب راحت است. یک مطالعه نشان می‌دهد دانش آموزانی که به مدت ۴۵ دقیقه به موسیقی آرامش بخش کلاسیک گوش می‌دهند، به طور قابل توجهی بهتر از دانشجویانی هستند که به یک کتاب صوتی گوش می‌دهند. اگر در خواب با مشکل مواجه می‌شوید، سعی کنید قبل از خواب موسیقی گوش دهید.

۵. موسیقی باعث کاهش افسردگی می‌شود
موسیقی تأثیر مستقیمی بر هورمون‌های بدن دارد، حتی می‌تواند یک ضد افسردگی طبیعی در نظر گرفته شود. این امر به این دلیل است که آهنگ‌های خاصی باعث آزاد شدن سروتونین و دوپامین (انتقال دهنده‌های عصبی) در مغز می‌شوند که منجر به افزایش احساس خوشبختی و شادی می‌شود. همچنین نوراپی نفرین آزاد می‌کند، نوراپی نفرین هورمونی است که باعث احساس شادی می‌شود. بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از مردم سراسر جهان از افسردگی رنج می‌برند و ۹۰٪ آنها نیز بی‌خوابی را تجربه می‌کنند. تحقیقات انجام شده در بالا نشان می‌دهد که علائم افسردگی در گروهی از افراد که قبل از خواب به موسیقی کلاسیک گوش می‌دادند به طور قابل توجهی کاهش یافت اما در دو گروه دیگر نه. همچنین مطالعه دیگری که توسط Hans Joachim Trapp در آلمان انجام گرفت نشان داد که موسیقی می‌تواند به بیماران مبتلا به علائم افسردگی کمک کند تا آن را رفع کنند. بنابرین کاهش افسردگی را میتوان یکی دیگر از فواید موسیقی دانست.

۶. موسیقی به شما کمک می‌کند کمتر بخورید
“یک نوع ارتباط دوستانه بین موسیقی و خوردن وجود دارد.” توماس هاردی محقق دانشگاه گرجستان نشان می‌دهد که گوش کردن موسیقی در حالی که مردم غذا می‌خوردند، باعث می‌شود که آنها کالری کمتری مصرف کنند و بیشتر از وعده‌های غذایی‌شان لذت ببرند. اگر شما به دنبال راهی برای جلوگیری از اشتها هستید، هنگام غذا خوردن از چراغ‌های کم نور استفاده کنید و به موسیقی گوش دهید.

افزایش یادگیری با گوش کردن موسیقی
موسیقی می‌تواند به یادگیری و فراخوانی اطلاعات کمک کند

۷. موسیقی دقت رانندگی را افزایش می‌دهد
یک مطالعه در هلند نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی می‌تواند تأثیرات مثبتی در رانندگی بگذارد. دفعه بعد که در ترافیک گیر کردید، صدای موسیقی را بالا ببرید تا حالت ذهنی‌تان بهبود بخشد. این کار به عملکرد رانندگی آسیب نخواهد زد و حتی ممکن است به رانندگی بهتر کمک کند.

۸. موسیقی یادگیری و حافظه را تقویت می‌کند
“موسیقی زبان حافظه است.” – جودی Picoult
محققان کشف کردند که موسیقی می‌تواند به یادگیری و فراخوانی اطلاعات کمک کند اما این بستگی به میزان موسیقی دارد و اینکه آیا شما یک موسیقی‌دان هستید یا خیر. تحقیقات همچنین ارتباط علی و موزیکی بین موسیقی و هوش فضایی را پیدا کرده‌اند، به این معنی که درک موسیقی می‌تواند به کودکان کمک کند تا عناصر مختلفی را که باید در کنار هم قرار بگیرند تجسم کنند مانند آنچه در حل مسئله ریاضی انجام می‌دهند.

۹. موسیقی قبل و بعد از عمل جراحی فرد را آرام می‌کند
یکی از فواید موسیقی کاهش اضطراب و آرامش است. محققان دریافتند که گوش دادن به موسیقی آرامش بخش قبل از عمل، اضطراب را کاهش می‌دهد. در واقع این می‌تواند مؤثرتر از مصرف میدازولام خوراکی باشد. داروهایی که اغلب برای کمک به بیماران قبل از عمل تزریق می‌شود، احساس خواب آلودگی و همچنین عوارض جانبی مانند سرفه و استفراغ به همراه دارند. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی تسکین دهنده است و آرامش فرد را افزایش می‌دهد.

۱۰. موسیقی درد را کاهش می‌دهد
تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که موسیقی می‌تواند درد بیماران را کاهش دهد، اما باید به صورت قطعات کلاسیک، مراقبه یا آهنگ‌های مورد علاقه بیمار باشد.

منبع: benefits of listening to music

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.