درمان خارش بدن با داروهای گیاهی

داروهای گیاهی از دیرباز که داروهای شیمیایی و کلینیکی دست ساز بشر این سطح از وابستگی انسان را به خود ندیده بود منبع درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جسمی و روحی بشر بوده است. همانگونه که امروزه نیز بشر سعی می‌کند خود را مانند گذشتگان خود از مواد شیمیایی و عوارض بی‌شمار آن دور کرده و با داروهای گیاهی به درمان امراض خود از جمله درمان خارش بدن بپردازد.

پوست، کلیه سوم بدن است زیرا یک سوم از مواد سمی، مواد زائد و عرق بدن از طریق آن دفع می‌شود. حساسیت پوستی و خارش پوست، یک بیماری سطحی و شایع است که می‌تواند مدت و شدت متفاوتی داشته باشد. خارش بدن معمولاً یک نوع واکنش دفاعی طبیعی بدن به هر نوع آسیب دیدگی پوست است که با سوزش همراه است و عمق آن می‌تواند متفاوت بوده و از یک نقطه تا کل بدن را شامل شود. عارضه خارش بدن از آنجا شروع می‌شود که با ایجاد اختلال یا نقص در سطح بدن، پوست با فرستادن پیغامی به مغز و دریافت پاسخ از آن با آزاد کردن یک ماده شیمیایی به نام هیستامین که منجر به خارش در محل مورد نقص می‌شود فرد را از وجود یک عامل مزاحم در بدن مطلع می‌کند و دقیقا به همین علت است که پزشکان در درمان خارش والتهابات پوستی، آنتی هیستامین تجویز می‌کنند.

علل خارش بدن

پوست خشک: یکی از علت‌های شایع خارش پوست، خشکی بیش از حد آن است؛ اگر پوست بدون علامت‌هایی چون تورم و جوش دچار خارش شود؛ خشکی پوست عامل خارش است که علت عمده این خارش و خشکی، شست و شوی بیش از حد است. هر فردی در هر گروه سنی دچار خارش پوست می‌شود؛ اما بیشتر افراد مسنی مستعد خشکی و خارش هستند که پوست دست و بدن آن‌ها به مرور زمان نازک‌تر و خشک‌ترشده است. از نشانه‌های پوست خشک مستعد خارش می‌توان به عواملی چون پوست فلس‌دار و پوسته پوسته شده، پوست خاکستری یا بنفش در افراد با پوست تیره و ترک‌های پوستی شدید (که عموماً دچار خونریزی می‌شوند) اشاره کرد.

خشکی پوست علل خارش بدن
اگر پوست بدون علامت‌هایی چون تورم و جوش دچار خارش شود؛ خشکی پوست عامل خارش است

درمان خارش بدن با داروهای گیاهی

بعضی از مواد طبیعی و گیاهان دارویی به رفع خارش بدن کمک می‌کنند از جمله:

۱- آویشن: آویشن یک ضد باکتری قوی بوده که مالیدن آن برروی حساسیت ایجاد شده روی پوست و اگزماهای پوستی منجر به تسکین درد و خارش ناشی از حساسیت شده و در درمان آن بسیار موثر است. آویشن با داشتن تیمول که ترکیب شیمیایی فنولی است با خاصیت ضد باکتریایی و بی حسی، خارش و التهاب را درمان می‌کند.

۲- حنا: حنا درختچه‌ای بومی آفریقای شمالی و آسیای جنوبی است که غیر از کاربرد زیبایی‌اش، ضد خارش و ضد اگزما بوده و در درمان خارش ناشی بدن از جمله نیش حشرات، حساسیت‌های پوستی و اگزما کاربرد بسیار دارد.

۳- ریحان: کوبیدن ریحان تازه و گذاشتن ضماد آن بر روی پوست علاوه بر از بین بردن و رفع آکنه و لکه‌های پوستی، حساسیت‌های ایجاد شده و خارش و التهاب ناشی از آن را درمان می‌کند.

۴- بنفشه سه رنگ: بنفشه سه رنگ از گیاهان دارویی مشهوری است که از دیرباز در ملل مختلف مورد استفاده بوده و در کتب بین الملل مارتیزل به عنوان درمان سبوره، اختلالات پوستی، تنفسی، گوارشی، خارش و حساسیت‌های شدید پوستی کاربرد داشته است.

۵- رزماری: رزماری با خاصیت تقویت کنندگی که بر جریان خون مویرگی دارد؛ منجر به افزایش تحرک و باز شدن مویرگ‌ها و خون در نواحی دچار خارش و حساسیت شده و به درمان آن می‌پردازد.

درمان خارش بدن با گیاه حنا
حنا ضد خارش و ضد اگزما بوده و در درمان خارش ناشی بدن از جمله نیش حشرات، حساسیت‌های پوستی و اگزما کاربرد بسیار دارد

۶- روغن زیتون: این روغن نه تنها دارای فواید بسیاری در مصرف خوراکی بدن است؛ بلکه استعمال خارجی آن به ویژه برای پوست و مو نیز فواید بی‌شماری دارد. روغن زیتون غنی از اسیدهای چرب آنتی اکسیدانی بوده و سبب رطوبت رسانی به پوست می‌شود و با وجود ویتامین‌های E ،C ،B ،D ،A ،K و آهن سبب نرمی پوست و کشسانی آن و جلوگیری از خشکی پوست می‌گردد.

۷- جوهر میوه: جوهر میوه دارویی بسیار پر کاربرد و سریع الاثر جهت درمان خارش بدن و آلرژی پوستی است. این داروی گیاهی را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید.

۸- روغن نارگیل و آبلیمو: مخلوط مساوی این دو ماده التهاب و خارش را کاهش داده و با خاصیت ضد ویروسی و ضد قارچی در درمان بسیاری از عفونت‌ها و التهابات کاربرد دارند.

۹- ژل آلوئه ورا سرد شده: مالیدن ژل سرد آلوئه ورا بر روی پوست، خارش را از بین می‌برد، هم آلوئه ورا و هم سردی دو عامل مهم در رفع خارش بدن هستند.

۱۰- ماساژ پوست با ترکیب سدر، بابونه، آرد جو دوسر و ماست: این ترکیبات به دلیل قوی بودن تأثیر بسیاری در رفع التهابات پوستی و حساسیت‌های آن‌ها دارد.

یک محقق طب سنتی با بیان شناخت عوامل حساسیت و خارش بدن درمان را به شرح زیر بیان نموده است: برای رفع حساسیت باید بدن از سموم پاک شود که برای این کار برگ سنا، گل سرخ، تخم کتان، تخم گشنیز و گل پنیرک را با هم ترکیب نموده و مخلوط را دم کرده و در سه وعده در روز مصرف نمایید.

مصرف عرقیجات طبیعی ساخته شده از گیاهان دارویی همچون شاهتره، کاسنی و خارشتر، خارخاسک، گزنه، بومادران و گل ختمی به میزان مساوی به همراه یک قاشق غذاخوری عسل و سرکه سیب نیز در درمان خارش بدن ناشی از تعریق و دفع سموم بدن موثر است. این محقق طب سنتی همچنین بیان داشته است که مصرف خرفه یا کاهو با سکنجبین در درمان حساسیت‌های پوستی و خارش پوستی کمک کننده است، استحمام با سرکه و جوش شیرین نیز در درمان خارش پوست کاربرد دارد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.