درمان خانگی واریس پا در طب سنتی

رگهای واریسی، رگهای متورمی هستند که به رنگ آبی یا بنفش تیره هستند. همۀ رگ های بدن ممکن است به واریس تبدیل شوند، اما بیشتر از همه رگهای پا دچار واریس می شوند، زیرا ایستادن و قدم زدن، وریدهای پایین بدن را افزایش می دهند. برای بسیاری از مردم، رگهای واریس و عروق عارضه مشترک و خفیفی هستند که از لحاظ زیبایی فرد را نارحت می کند اما برای افراد دیگر، رگهای واریسی می تواند موجب درد و ناراحتی شود. گاهی اوقات وریدهای واریسی منجر به مشکلات جدی تر می شوند. و ممکن است برای گردش خون خطرات زیادی ایجاد کند. در این مطلب درمان خانگی واریس پا و علائم آن را بیان می کنیم:

علائم واریس پا
نشانه هایی که ممکن است با وریدهای واریسی ارتباط داشته باشد عبارتند از:

– رگهایی که به رنگ بنفش تیره یا آبی پررنگ هستند
– رگهایی که به نظر می رسد پیچ ​​خورده اند و اغلب مانند طناب بر روی پاها قرار دارند
– احساس درد یا سنگینی در پاها
– سوزش، گرفتگی عضلات و تورم در پایین پاها
– درد بعد از نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی
– خارش در اطراف یک یا چند رگ
– خونریزی از وریدهای واریسی
– تغییرات رنگ
– سخت شدن ورید
– التهاب و زخم پوست در نزدیکی مچ پا
رگهای عنکبوتی مشابه رگهای واریسی هستند، اما کوچکتر هستند. رگه های عنکبوت نزدیک به سطح پوست هستند و اغلب قرمز یا آبی هستند. آنها روی پاها اتفاق می افتند، اما می توانند روی صورت نیز پیدا شوند. رگه های عنکبوتی در اندازه های مختلف هستند و اغلب به نظر می رسد شبکه عنکبوتی هستند.

درمان خانگی واریس پا
کاهش وزن می تواند بهترین توصیه برای درمان خانگی واریس پا باشد

علل
شریان ها، خون را از قلب به سایر بافت ها حمل می کنند و رگ ها خون را از سایر نقاط بدن به قلب می رسانند. انقباض عضلانی در پایین پاها به عنوان پمپاژ عمل می کنند و دیواره های رباط الاستیک کمک می کنند خون به قلب بازگردد. علل وریدهای واریسی می تواند شامل موارد زیر باشد:

سن
خطر ابتلا به واریس با سن افزایش می یابد. پیری باعث سست شدن و پریشانی دریچه های رگ می شود. در نتیجه به جای اینکه رگ ها به تنظیم جریان خون کمک کنند، خون را جمع می کنند و باعث واریس می شوند.

بارداری
برخی از زنان باردار مبتلا به وریدهای واریسی می شوند. بارداری حجم خون را در بدن افزایش می دهد، اما جریان خون را از پاها به لگن کاهش می دهد. این تغییرات گردش خون برای حمایت از جنینِ در حال رشد طراحی شده است، اما می تواند عوارض جانبی ناگواری ایجاد کند. رگهای واریس در دوران بارداری و زمانی که رحم فشار بیشتری بر رگها ایجاد می کند، تشدید می شود. همچنین تغییرات هورمون های بدن در دوران بارداری ممکن است نقش مهمی در واریس داشته باشد. رگ های واریسی که به علت بارداری ایجاد می شوند عموما بدون درمان پزشکی سه تا ۱۲ ماه بعد از زایمان بهبود می یابند.

جنسیت
زنان بیشتر از مردان در معرض واریس قرار می گیرند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری، پیش از قاعدگی یا یائسگی ممکن است باعث واریس شود زیرا در این دوران هورمون ها تمایل به آرام کردن دیواره های رحم دارند. مصرف داروهای جایگزین هورمون یا قرص های جلوگیری از بارداری ممکن است خطر ابتلا به واریس را افزایش دهد.

سابقه خانوادگی
اگر سایر اعضای خانواده دارای واریس باشند، میزان ابتلای واریس هم بیشتر خواهد شد.

چاقی
اضافه وزن باعث فشار زیادی بر رگ ها می شود.

ایستادن یا نشستن برای مدت زمان طولانی
اگر مدت زمان طولانی در یک موقعیت قرار بگیرید خون جریان نمی یابد و میزان ابتلا به واریس بیشتر می شود.

ورزش کردن یک درمان خانگی برای واریس پا
ورزش کردن یک درمان خانگی برای واریس پا می باشد زیرا جریان خون را در بدن بهبود می بخشد

درمان خانگی واریس پا

درمان خانگی می تواند علائم واریس را کاهش دهد و از عوارضی مانند زخم ها و خونریزی جلوگیری می کند. این اقدامات ممکن است به شما در جلوگیری از جراحی یا سایر درمان های پزشکی کمک کند.

جوراب کمرنگ بپوشید و مراقب خود باشید. مراقبت از خود شامل موارد زیر است:
ورزش کردن:  واریس بر اثر اختلال در جریان خون رخ می‌دهد، از این رو زنان باردار باید سعی کنند تا جریان خون را در بدن خود بهبود بخشند. پیاده‌روی، شنا، دوچرخه سواری، انجام حرکات ایروبیک و … در این میان نقش مؤثری دارند.

داشتن وزن ایده آل: کاهش وزن می تواند بهترین توصیه به بیماران با وزن بالا باشد. در واقع کم کردن وزن باعث کاهش فشار روی وریدها می شود و علایم بیماری از جمله حس سنگینی و تورم پاها را تا حد قابل ملاحظه ای کنترل می کند هرچند باید اذعان داشت کاهش وزن منجر به درمان قطعی واریس نمیشود.

بالا بردن پاها: با قراردادن پاها روی سطحی بلند (بالاتر از سطح قلب) جریان خون دوباره به سمت قلب باز می‌گردد.

اجتناب از نشستن و ایستادن طولانی مدت: در طول روز برای استراحت دادن به پاهای خود چند بار بنشینید. پیاده‌روی مکرر هم خطر بیماری‌های مربوط به سیاهرگ را کاهش می‌دهد. درنهایت می‌توانید در پایان روز پاهای خود را در سطحی بالا قرار داده یا از جوراب‌های واریس سر کار استفاده کنید. این کار به حفظ سلامتی سیاهرگ‌های پا بسیار کمک می‌کند.

منبع: Treatment of varicose veins

3.5/5 - (2 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.