علت پریود نشدن طولانی چیست؟

عقب افتادن عادت ماهانه زنان می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، به خصوص برای زنی که دارای دوره های منظم است و نگران حاملگی غیرمنتظره باشد. با این حال، دلایل بسیاری وجود دارد که باعث عقب افتادن عادت ماهانه زنان می شود، از حاملگی غیر منتظره گرفته تا داشتن استرس. در این مقاله، ما به هشت دلیل عقب افتادن عادت ماهانه زنان اشاره می کنیم.

علت عقب افتادن عادت ماهانه چیست؟

۱. استرس
تنش و استرس می توانند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد، این تنش ها می توانند دوره های قاعدگی را طولانی تر یا کوتاه تر کنند. بعضی از زنان زمانی که دچار استرس می شوند دچار گرفتگی عضلات شدید می شوند. اجتناب از استرس، ورزش منظم و داشتن خواب راحت ممکن است تنش فرد را از بین ببرد و به حفظ چرخه قاعدگی کمک کند. اگر دچار استرس مزمن می شوید، بهتر است با یک پزشک یا مشاور صحبت کنید.

۲. یائسگی
متوسط شروع یائسگی حدود ۵۲ سالگی می باشد و زمانی صورت می گیرد که حداقل ۱۲ ماه عادت ماهانه اتفاق نیفتد. بسیاری از زنان علائم یائسگی را از ۱۰ تا ۱۵ سال قبل از یائسگی تجربه می کنند و در این زمان سطح استروژن آن ها شروع به نوسان می کند. سطح استروژن نامنظم می تواند چرخه قاعدگی را تغییر دهد، زنان در دوران یائسگی عادت ماهانه نامنظم دارند یا چند ماه عادت ماهانه نمی شوند. گفته می شود پس از این که یک زن به مدت یک سال هیچ عادت ماهانه ای نداشته باشد یائسگی اتفاق می افتد.

۳. کاهش وزن
کاهش وزنِ قابل توجه یا تمرین شدید باعث پریود نشدن طولانی می شود. کمبود وزن یا کمبود چربی بدن می تواند سطح هورمون های تناسلی را تغییر داده و آنها را به سطوحی کاهش دهند که تخمک گذاری و قاعدگی رخ نمی دهد. اگر پس از کاهش وزن عادت ماهانه شما عقب افتاد حتماً با پزشک مشورت کنید.

عقب افتادن عادت ماهانه
همانطور که کاهش وزن باعث عقب افتادن عادت ماهانه زنان می شود، اضافه وزن نیز می تواند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد

۴. چاقی
همانطور که کاهش وزن باعث عقب افتادن پریود می شود، اضافه وزن نیز می تواند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد. گاهی اوقات چاقی و عقب افتادن عادت ماهانه می تواند نشانه این باشد که فرد دچار یک بیماری پزشکی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شده است. این مشکل توسط یک پزشک قابل تشخیص است و بهتر است در این شرایط به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای بررسی تخمدان ها، آزمایش خون یا سونوگرافی تجویز می کند تا اطمینان حاصل کند که هیچ شرایط پزشکی باعث عقب افتادن عادت ماهانه نمی شود.

۵. قرص ضدبارداری
بعضی از قرص های ضد بارداری، به ویژه روش های هورمونی، می توانند باعث عقب افتادن پریود زنان شوند. به طور معمول، هورمون ضدبارداری یک نوع استروژن همراه با پروژسترون را برای مدت زمان مشخص فراهم می کند و پس از چند روز بدون هورمون آزاد می شود. ترک این هورمون ها باعث عادت ماهانه می شود. گاهی اوقات این هورمون ها، رحم را تا حد زیادی نازک نگه می دارند و باعث عقب افتادن عادت ماهانه می شوند. این امر برای انواع روش های کنترل بارداری اتفاق می افتد، از جمله قرص، تزریق، کاشت و حلقه ها. در بیشتر موارد مشکلی پیش نمی آید، اما زنان باید درباره روش های کنترل بارداری با پزشک صحبت کنند.

۶. شرایط هورمونی
بعضی از هورمون ها مانند پرولاکتین و هورمون های تیروئید می توانند باعث عقب افتادن عادت ماهانه زنان شوند. اگر عدم تعادل هورمونی باعث عقب افتادن عادت ماهانه زنان باشد، می توان به راحتی با آزمایش خون تشخیص داد. علت عدم تعادل هورمونی باید توسط یک دکتر بررسی شود. بعضی از اختلالات هورمونی مشکلات رایجی هستند که در خانواده ها اتفاق می افتد، بعضی از اختلالات نیز ممکن است به علت مسئله جدی تر مانند تومور مغزی ایجاد شود. در بسیاری از موارد، مصرف دارو می تواند به داشتن چرخه طبیعی منظم کمک کند.

۷. PCOS
PCOS یکی از شایع ترین اختلالات هورمونی در زنان است که در سنین باروری صورت می گیرد. اگر چه نشانه های مختلفی در بین زنان وجود دارد، اما افرادی که PCOS دارند دارای سطح هورمون غیر طبیعی هستند که می تواند باعث کیست در تخمدان، آکنه، موهای بیش از حد در بدن و چاقی شود. یکی از ویژگی های مشترک این شرایط دوره های نامنظم است. زنانی که مشکوک به PCOS هستند، باید به پزشک مراجعه کنند. زیرا اگر به درستی درمان نشوند، باعث ایجاد سرطان آندومتر می شود.

۸. بارداری
حتی اگر از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کنید نباید در بارداری خود شک کنید. مهم است بدانید هیچ کدام از روش های بارداری نمی تواند ۱۰۰ درصد موثر باشند.

منبع: The cause of delayed menstruation in women

4/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.