رشد طبیعی مو چقدر است؟

امروزه اهمیت موی سر در زیبایی، بر کسی پوشیده نیست و این امر در بین هر دو گروه جنسی (زن و مرد) به طور یکسان درک شده و قابل مشاهده است. شاید در گذشته این تنها خانم‌ها بودند که به پوست و موی سر مانند سایر اعضای بدن‌شان اهمیت ویژه می‌دادند زیرا این مورد نیز مانند موارد ظاهری دیگر در زیبایی نقش بسیار دارد. اما امروزه با توجه به میزان مراجعه آقایان به کلینیک‌های زیبایی پوست و مو در می‌یابیم که این امر فراگیرتر شده و تبدیل به یک دغدغه اساسی شده است. با مراجعه به کلینیک‌های کاشت مو و طرح چند پرسش از پزشکان و مراجعان متوجه شدیم که اغلب مراجعان به این کلینیک‌ها از پزشکان انتظار معجزه دارند و تمایل دارند که در فرصت کوتاهی موهای بلند و تارهای ضخیم داشته باشند که عملا غیر ممکن است. می‌گوییم غیرممکن چون برای این گفته خود دلیل منطقی داریم که شما را به ادامه مطلب و به کسب اطلاعات در زمینه مو و مقدار طبیعی رشد مو در هفته، ماه و سال راهنمایی می‌کنیم:

موی سر Terminal ترمینال
موهای بلند و ضخیم ابروها، موهای سرِ، سبیل، ریش و همچنین موهای ناحیه تناسلی در بدن را موی ترمینال می‌گویند؛ موی کرکی بدن که با آن موهای (ولوس) می‌گویند در صورت تحریک هورمون‌های مردانه در خانم‌ها قادر به تبدیل به موی ترمینال و به ضخامت موی سر هستند.

مراحل رشد طبیعی مو
موی سر همواره در حال رشد است و میزان و سرعت رشد آن بستگی به عوامل ژنتیکی و متغیرهای آب و هوایی دارد

مراحل رشد طبیعی مو

۱- به طور کلی مو در مرحله رشد سه مرحله را طی می‌کند مرحله اول آناژن نام دارد که به آن مرحله رشد فعال می‌گویند. در این مرحله تنها مرحله فعال در رشد موها از سلول‌های فولیکول موی سر مرتباً رشد کرده و تقسیم سلولی به صورت مداوم در آنها صورت می‌گیرد که در نهایت ساقه مو را تشکیل می‌دهند.

۲- مرحله دوم از رشد مو مرحله ایستایی انتقال یا کاتاژن است؛ در این مرحله رشد موها کند شده و عملا موها رشدی ندارند.

۳- در مرحله ریزش موها یا تلوژن یا مرحله استراحت عملا موهای قدیمی ریخته و به دلیل عمل جایگزینی موهای جدید تشکیل می‌شود. در مرحله اول رشد موی قدیمی سست گشته و تارموی قدیمی خواهد ریخت.

مرحله رشد فعال یا آناژن در هر فرد معمولاً ۶ سال طول می‌‌کشد و حدود ۸۵ درصد موهای سر در این مرحله رشد خواهند کرد؛ مرحله دوم که مرحله کاتاژن یا مرحله ایستایی و توقف نام دارد چیزی در حدود ۱۰ روز طول می‌کشد و تنها ۱ درصد از موهای سر در این مرحله قرار دارد؛ اما مرحله آخر مرحله تلوژن است که معمولاً ۲۵ درصد از موهای سر فرد در بازه زمانی ۱۲ هفتگی در این مرحله قرار می‌‌گیرند. به طور کلی فرآیند و سیکل طبیعی سه مرحله رشد مو از رشد مو تا ریزش چیزی در حدود ۳ الی ۴ سال طول خواهد کشید.

رشد طبیعی موی سر و موی ابرو
هر تار مو به طور متوسط در روز در حدود ۳٪ میلی‌مترتا ۵٪ میلی‌متر رشد می‌کند

رشد طبیعی موی سر و موی ابرو
به طور کلی رشد موی سر و ابرو در بانوان دغدغه اساسی است و می‌خواهند بدانند که به طور طبیعی چه مدت زمانی طول می‌کشد تا موی ابروها و موی سرشان رشد کند و آیا عواملی نیز در میزان رشد و افزایش رشد موها موثر بوده و یا خیر…

موی ابرو چیزی در حدود ۱۲ هفته استراحت داشته و تنها ۴ تا ۸ هفته از سال را رشد می‌کند و این سرعت رشد به میزان ۶۱٪ دهم میلی‌متر در روز و بسته به عوامل ژنتیکی و تغذیه متغیر خواهد بود.

موی سر همواره در حال رشد است و میزان و سرعت رشد آن بستگی به عوامل ژنتیکی و متغیرهای آب و هوایی مانند آلودگی‌های محیطی و تغذیه متفاوت است. در موی سر حدود ۸۵ درصد از تار موهای سالم در حال رشد هستند و تنها ۱۳ درصد در حال استراحت به سر می‌برند و این مورد در مورد ابرو کاملاً برعکس است، زیرا حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از موهای ابرو در حال ایستایی و توقف رشد و تنها ۱۰ درصد از آنها در حال رشد هستند. این نکته را به خاطر داشته باشید که چیزی در حدود ۵۰ تا ۱۵۰ تار مو در روز قابلیت ریزش دارند و این یک امر طبیعی است و در افراد مختلف این مقدار متفاوت بوده است. به طور کلی در پوست سر یک فرد بالغ چیزی در حدود ۱۰۰ هزار تار مو وجود دارد که این مقدار در افراد با موهای قرمز حدود ۹۰ هزار تار مو و در افراد با موهای مشکی پرکلاغی اندکی بیشتر و در حدود ۱۱۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تار مو و در افراد با موهای بلوند و اروپایی چیزی در حدود ۱۵۰ هزار تار مو است و دقیقا به همین دلیل است که اروپایی‌ها موهای صاف و بلند داشته و موی هندی‌ها و کره‌ای‌ها نیز تیره‌تر، کلفت‌تر و ضخیم‌تر است. قطر موهای انسان به طور متوسط حدود ۱٪ میلی‌متر می‌باشد و هر مو حاوی دو نوع رنگدانه یا ملانین می‌باشد.

۱- ملانین ایجادکننده رنگ قهوه‌ای و مشکی به نام اوملانین
۲- ملانین ایجادکننده رنگ قرمز یا فئوملانین

میزان رشد طبیعی مو در روز، هفته، ماه و سال

هر تار مو به طور متوسط در روز در حدود ۳٪ میلی‌مترتا ۵٪ میلی‌متر، در هفته در حدود ۳/۵میلی‌متر، در ماه چیزی در حدود ۱ تا ۱/۳ سانتی‌متر و در سال نیز ۱۵ سانتی‌متر رشد می‌کند که البته این میزان رشد مو بسته به نژاد، ژنتیک، سن، جنسیت، عوامل محیطی و تغییر فصل متغیر است.

مثلاً رشد موها در تابستان از زمستان بسیار بیشتر است و همچنین رشد مو در مردان اندکی بیشتر و سریع‌تر از زنان و حداکثر طول تار موها به طور کلی چیزی در حدود ۷۰ تا ۹۰ سانتیمتر خواهد شد و بلندتر از این نمی‌‌شود و پس از آن ریزش مو خواهیم داشت.

منبع: what is natural hair growth

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.