نحوه درست کردن ذغال برای کباب

استفاده از ذغالی که از تکه‌های چوب سخت و محکم گرفته می‌شود، برای کباب کردن در فضای باز عالی است. اغلب اوقات به دلیل در دسترس نبودن ذغال آماده و یا گران قیمت بودن آن می‌توانیم با راه حل‌های ساده و ارزان‌تر خودمان آن‌ را درست کنیم. اولین کاری که برای درست کردن ذغال لازم است پیدا کردن چوب سخت و محکم است و استفاده از چوب نرم نیز توصیه نمی‌شود. چوب‌های نرم خیلی زود می‌سوزند و برای یک وعده کباب به مقدار زیادی از آنها نیاز دارید.‌ در واقع تمام چیزهایی که شما به آن نیاز دارید یک ظرف فلزی درب‌دار، اره‌ای برای بریدن چوب و مکانی برای نگه داشتن ذغال خشک است.

آتش را درون ظرف روشن کنید، برای روشن کردن آن به مقدار کمی مواد سوزنده نیاز دارید. توجه داشته باشید که درون ظرف حاوی روغن و مایعات قابل اشتعال نباید این کار را انجام داد زیرا بسیار خطرساز خواهد بود؛ ابتدا حتما تمام آلاینده‌های موجود در آن را از بین برده و درون آن را به خوبی تمیز کنید و سپس کار اصلی را شروع کنید.

برای درست کردن ذغال از چوب مراحل زیر را انجام دهید:

روش اول درست کردن ذغال:
۱. ابتدا محلی را پیدا کنید که بتوانید در فضای باز آتش سوزی را شروع کنید. محل آن می‌تواند حیاط خلوت خانه‌تان باشد که در این صورت بایدها و نبایدهای شهر خود را هم باید در نظر بگیرید.

۲. همانطور که گفته شد یک ظرف فلزی درب‌دار تهیه کنید. این ظرفی است که باید چوب را در آن قرار دهید. ابعاد ظرف بستگی به میزان ذغال مورد نیازتان دارد. اطمینان حاصل کنید که آن ظرف دارای یک درب مقاوم نیز باشد.

نحوه درست کردن ذغال مخصوص کباب
برای درست کردن ذغال از چوب سخت و محکم استفاده کنید

چه نوع چوبی را میخواهید برای درست کردن ذغال خود استفاده کنید؟
پیشنهاد می‌شود از چوب‌هایی مانند چوب آلبالو، چوب بلوط و چوب‌های کوره‌ای استفاده کنید. مقدار چوب مورد استفاده شما باید ظرف فلزی‌تان را پر کند. سعی کنید قطعات چوب را به صورت حدودا ۱۰ سانتی‌متر بریده و درون ظرف بریزید.

۳. ظرف مورد نظر را با چوب خشک پر کنید و درب آن را بگذارید. اجازه دهید به خوبی چوب‌ها بسوزند و تا کامل نسوخته‌اند و ذغال نشده‌اند درب را برندارید زیرا با رسیدن اکسیژن به آنها دوباره شروع به آتش گرفتن می‌کنند.

۴. آتش شما برای تبدیل شدن به ذغال خالص باید ۳ الی ۵ ساعت بسوزد تا به خوبی آماده شود. بهتر است روی درب ظرف حاوی آتش یک سوراخ کوچک ایجاد کرده و بعد درب را بصورت کامل ببندید.

۵. سپس باید اجازه دهید که آتش به خوبی بسوزد تا قبل از اینکه چوب‌ها کامل نسوخته است و خنک نشده است درب ظرف را برندارید.

۶. بعد از خاموش شدن آتش و خنک شدن ظرف، درب را برداشته و چیزی که مشاهده خواهید کرد چوب کاملا سوخته شده و ذغال آماده شماست. حالا وقتی که ذغال چوب به خوبی خنک شد، آن را از درون ظرف بیرون آورده و درون ظرف نگهداری قرار دهید؛ می‌توانید آن را درون پلاستیک‌های بزرگ و یا کیسه‌های کاغذی ریخته و از آن نگهداری کنید. اگر هم از ظرف استفاده‌ای نمی‌کنید می‌توانید ذغال را درون همان ظرف نگهداری کرده و در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

نکته مهم
باید قبل از خارج کردن چوب از درون ظرف از سوختن کامل آن اطمینان حاصل کنید وگرنه بعداز بیرون آوردن آن همانطور که گفته شد اگر به خوبی نسوخته باشد در مجاورت هوا قرار گرفته و دوباره شروع به سوختن کرده و چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

اکنون که ذغالتان را آماده کرده‌اید و رضایت کامل از آن را پیدا کرده‌اید، می‌توانید دوستان و خانواده خود را دعوت به مهمانی کرده و مهارت تهیه ذغال و آشپزی خود را به خوبی به نمایش بگذارید.

درست کردن ذغال مخصوص کباب
سخت بودن و یا نرم بودن چوب‌ها بر کیفیت زغال‌ها و نحوه حرارت دهی آن‌ها تاثیرگذار است

روش دوم درست کردن ذغال:
با استفاده از دو ظرف فلزی ذغال را آماده کنید!
۱. دو ظرف تهیه کنید که یکی بزرگ و دیگری از آن کوچکتر باشد. سپس ظرف کوچک را درون ظرف بزرگ قرار دهید.

۲. برای کنترل حرارت و کنترل حجم مواد سوختنی نیاز است که در قسمت پایینی دیواره ظرف بزرگ، یک شکاف مربعی شکل ایجاد کنید.

۳. کف ظرف کوچک را نیز سوراخ‌های ریز ریز ایجاد کنید زیرا این کار باعث می‌شود که گرمای شدید وارد ظرف کوچکتر شده و چوب‌های درون آن به خوبی بسوزد.

۴. ظرف کوچک را با چوب پرکنید و همانطور که اشاره شد؛ چوب آلبالو، چوب بلوط یا چوب‌های کوره‌ای در قطعات تقریبا ۱۰ سانتیمتری بسیار مناسب می‌باشند. درب ظرف کوچک را محکم ببندید‌.

۵. در این مرحله دو آجر را به صورت مسطح در پایین ظرف بزرگ قرار دهید و دو آجر دیگر هم برداشته و روی دو آجر قبلی به صورت مورب بگذارید، به طوری که ظرف کوچک روی آن به خوبی بایستد. این کار باعث می‌شود که ظرف کوچک به میزان کافی از آتش ظرف بزرگ تغذیه کند که در زیرش قرار دارد.

۶. از اینکه آجرها به خوبی روی هم و ظرف کوچک به درستی روی آن‌ها قرار گرفته است اطمینان کامل حاصل کنید.

۷. آتش را درون ظرف بزرگ روشن کنید و اجازه دهید ۷ الی ۸ ساعت آتش ادامه داشته باشد. با شروع آتش تکه‌های بزرگ چوب را اضافه کرده تا آتش از آن تغذیه کند. مراقب باشید وقتی که آتش کم شد، چوب‌های بیشتری را اضافه کنید تا شعله بیش از حد کم نشود. شما نیاز به این دارید که ظرف تا جایی که امکان دارد گرم شود بنابراین تغذیه آتش از چوب‌های متراکم را ادامه دهید.

۸. ‌‌برای درست کردن ذغال اجازه دهید که آتش کاملا بسوزد. بعد از گذشت ۸ ساعت ناخالصی‌ها، رطوبت و گازهای موجود در چوب به خوبی سوخته و ذغال خالصی باقی می‌ماند. پس اجازه دهید که چوب‌ها به خوبی بسوزند و ذغال خنک شود.

۹. در آخر هم ذغال را از ظرف بیرون آورده و در ظرفی نگهداری و ذخیره کنید.

منابع: making your own charcoal grill

make charcoal

1/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مجتبی می‌گوید

    سلام علیکم
    ببخشید مواردایی که توضیح دادید اگه به همراه تصویر بود بهتر متوجه می‌شدیم
    اگر ممکنه تصویر هم بگذارید
    ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.