جمع آوری آذوقه یکسال در سه ماه گرم تابستان

فصل تابستان یکی از بهترین فصلهای برای جمع آوری مواد مصرفی فصول دیگر است. بخصوص ماه های انتهایی این فصل موقعیتی مناسب برای پخت سس، رب، سرکه، مربا، کمپوت و … می باشد. در این مقاله به معرفی برخی از این مواد خواهیم پرداخت.

فراوردهای گوجه فرنگی

فصل تابستان فصل جمع آوری طبیعی گوجه فرنگی می باشد. در این فصل در بیشتر کشتزارهایی که از نظر آبی شرایط مناسبی داشته باشند، قسمتی از زمین به کشت گوجه فرنگی اختصاص داده میشود. گوجه فرنگی فراورده های بسیاری دارد که از آنها می توان به رب گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی، پودر گوجه فرنگی و … اشاره کرد.

طرز تهیه سس گوجه فرنگی در مناطق مختلف کشور متفاوت میباشد. برای مثال در مناطق جنوبی کشور از فلفل های تند در دستور تهیه استفاده میشود و در مقابل در مناطق سردسیر کشور سسی ملایمتر پخته میشود. رب گوجه فرنگی اما روش مشخصی تقریبا در تمام نقاط کشور دارد و تنها در شیوه پخت آن تفاوت هایی وجود دارد.

فراورده های گوجه فرنگی

 در برخی مناطق افراد اقدام به پخت رب با استفاده از اجاق های هیزم سوز میکنند که زمان پخت رب را افزایش میدهد اما در عوض طعمی بسیار خوشایند به رب تولیدی خواهد داد. در مقابل برخی از افراد اقدام به پخت رب در اجاق گازهای صنعتی و بزرگ میکنند که از گاز برای سوخت استفاده میکند  و در عوض سرعت تولید رب را افزایش میدهند.

علاوه بر رب و سس، گوجه فرنگی خشک شده برای استفاده در غذاها در فصول سرد سال نیز به وفور تولید میشود. پس از خشک کردن گوجه فرنگی برخی اقدام به پودر کردن آن و استفاده از پودر جهت طعم دهی به مواد غذایی می کنند.

سرکه های مختلف

فصل تابستان بهترین فصل برای تولید انواع سرکه می باشد. با توجه به اینکه برداشت انگور و سیب در این فصل صورت میگیرد شرایط برای سرکه گیری به بهترین صورت ممکنه مهیا می باشد. بخصوص اینکه در مراحل طرز تهیه سرکه انگور امکان استفاده از آبغوره نیز مهیا شده و در نتیجه به اصطلاح می توان با یک تیر دو نشان زد!

سرکه ها با توجه به خواص بسیار بالایی که دارند میتوانند تاثیر زیادی در تامین نیازهای زندگی ما داشته باشند. برای مثال از قدیم الایام که سرکه های صنعتی وجود نداشت، از سرکه ای که با عنوان آب ترشی از تفاله انگور گرفته میشد برای درست کردن انواع ترشی استفاده میشد.

همچنین از سرکه برای نگهداری مواد مختلف با توجه به عدم وجود یخچال و محل های نگهداری مختلف استفاده میشده است که نشان از اهمیت این ماده دارد.

همچنین امروزه از سرکه ها به عنوان یک عامل مهم در برنامه غذایی کاهش وزن یاد میشود. به طوری که استفاده از سرکه سیب در رژیم های غذایی مختلف بسیار رایج می باشد.

مربا

از دیگر مواردی که در فصل تابستان به وفور در خانه های ایرانی پخته میشود انواع مرباها می باشد. مرباها با جوشاندن و پختن میوه های مختلف و اضافه کردن شیره ی مخصوص به آنها قابل تهیه می باشد. می توان گفته که کدبانوهای ایرانی از تمامی میوه ها اقدام به درست کردن مربا میکنند! جالب است بدانید که حتی از پوست میوه ها هم مربا درست میکنند و مربای پوست پرتقال و پوست هندوانه از خوش طعم ترین آنها محسوب میشود.

مربا

یکی از موارد مهم در طبخ مرباها توجه به مقدار مناسب شکر در ترکیب مواد می باشد. چرا که استفاده از شکر زیاد ممکن است سبب کاهش خواص و در مقابل افزایش خطرات استفاده از این مواد برای اعضای خانواده باشد. از این رو باید در استفاده از شکر دقت خاصی صورت گیرد.

از مربا میتوان در موارد مختلفی استفاده کرد. برای مثال در تهیه انواع کیک حتی در طرز تهیه کیک خیس نیز میتوان از مرباها چه در داخل کیک و چه به منظور تزئین آن استفاده کرد. مصرف مربا در وعده های صبحانه و عصرانه نیز بسیار متداول می باشد.

ترشی ها

ترشی یکی از علایق خاص و دوست داشتنی ما ایرانی ها می باشد. ترشی گذاشتن در طول سال و با توجه به زمان رشد میوه ها و سبزیجات رایج است اما در انتهای فصل تابستان و در ابتدای پاییز ترشی گذاری بسیار متداول می باشد.

در مناطق مختلف کشور با توجه به میوه ها سنتی آن مناطق ترشی های مختلفی توسط کدبانو ها تهیه می شود که لذت سرو ناهار و شام را برای خانواده های ایرانی دوچندان میکند.

از شیوه های معمول درست کردن ترشی می توان به ترشی های مخلوط ، ترشی لیته، ترشی بادمجان، خیار شور و … اشاره کرد. استفاده از سرکه و یا آب ترشی در تهیه ترشی بسیار مهم می باشد چراکه برای نگهداری مواد غذایی در طولانی مدت نیازمند استفاده از سرکه می باشیم.

منابع آموزشی موجود

مهمترین منبع آموزشی برای پخت رب گوجه، ترشی و مربا و موادی از این قبیل استفاده از تجربیات بزرگان خانواده است. تجربه پخت این مواد چیزی نیست که بتوان در چند خط یادگرفت مگراینکه نویسنده خود نیز سالها تجربه پخت داشته باشد و با تمام وجود اقدام به نگارش متن کرده باشد، همانطور که در سایت www.zarinbano.com مشاهده میکنید.

نکات مهم پخت این مواد از قبیل زمان پخت، نحوه پخت، موادی که نیاز است اضافه شود و … همه و همه در کیفیت و لذت ماده تولیدی بسیار تاثیر گذار میباشد. در پیدا کردن روش های پخت مواد غذایی مختلف در اینترنت دقت بالایی خرج دهید چراکه بسیاری از وبسایتها بدون توجه تخصصی به نوع ماده تولیدی به دلیل عدم اشنایی با روش های پخت آن غذا، اقدام به نگارش و در برخی موارد رونوشت از وبسایت های دیگر کرده و در نتیجه کاربر را با مشکلاتی عدیده در مراحل پخت مواد غذایی مختلف مواجه میکنند. در نتیجه در این راه انتخاب منبعی مناسب نیز بسیار مهم می باشد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.