چند گام ساده برای کاهش مصرف جوهر پرینتر

یکی از مشکلاتی که اغلب دارندگان پرینتر در منازل و ادارات با آن روبرو هستند مصرف بیش از حد جوهر و تونر در پرینترها است. اتمام جوهر در پرینتر نه تنها اتفاقی هزینه بر می باشد، بلکه تعویض و شارژ کارتریج فرایندی وقت‌گیر است. در نتیجه برای صرفه جویی در مصرف مواد اولیه پرینترها، بهتر است با استفاده از چند راهکار مصرف جوهر پرینتر را بهینه کرد.

همینطور که می دانید تونر و جوهر در پرینتر نقش اساسی را بازی می کنند. کارتریج هم در واقع مخزن و منبع نگهداری از جور و یا تونر می باشد. با مصرف بیش از اندازه جوهر مجبور به تعویض یا شارژ سریع کارتریج هستید. بهینه سازی مصرف جوهر پرینتر نه تنها در کاهش هزینه های مصرفی تاثیر گذار است بلکه قدمی مثبت در راه حفاظت از محیط زیست می باشد. با کاهش مصرف جوهر پرینتر با استفاده از روش های زیر می توانید شارژ کارتریج دستگاه خود و تعویض آن را به تعویق بیاندازید.

تغییر تنظیمات رزولوشن در پرینتر
اگر در پرینتر شما تنظیمات رزولوشن به صورت پیش فرض بر روی high یا بالا قرار گرفته است و یا خود شما آن را بر روی بالاترین کیفیت قرار داده اید، بهتر است در مورد آن تجدید نظر کنید. استفاده از حالت بهترین کیفیت چاپ باعث می شود دستگاه شما از بیشترین میزان مصرف جوهر برای بالا بردن کیفیت چاپ استفاده کند تا خرجی بهتری به شما بدهد.

با تنظیم رزولوشن دستگاه بر روی default ،normal یا کیفیت متوسط هم از کیفیت نسبی چاپ برخوردار هستید و هم در طولانی مدت مصرف بهینه تری برای جوهر دستگاه خود خواهید داشت. در هر زمان دیگری نیز اگر نیاز به پرینت گرفتن با کیفیت بالا بودید به راحتی و با فشردن چند دکمه می توانید تنظیمات رزولوشن را دوباره بر روی high قرار داده و چاپ با کیفیت داشته باشید.

علاوه بر این به صورت دستی نیز می توانید dpi دستگاه را پایین بیاورید تا میزان تونر مصرفی پایین تر بیاید. با تست و بالا و پایین کردن عدد dpi می توانید به کیفیت مورد نظر خود در چاپ برسید. پایین آوردن محدوده dpi باعث کارکرد روان تر دستگاه نیز می شود که برای عمر مفید دستگاه مفیدتر است، در نتیجه کمتر به تعمیر پرینتر نیاز پیدا خواهید کرد.

کارتریج پرینتر

چک کردن ماهانه پیغام های تونر
اگر پرینتر شما لیزری است و از تونر استفاده می کنید برای بهینه سازی مصرف تونر بهتر است همیشه و به صورت دوره ای پیغام های دستگاه که از طرف تونر می آید را بررسی کنید. هنگامی که دستگاه به شما پیام اتمام تونر را می دهد باید به فکر شارژ کارتریج یا تعویض آن باشید.

البته باید دانست که در هنگام دیدن این پیغام هنوز حدود ۲۵% حجم کارتریج شما باقی مانده است که چیزی حدود ۴۰۰ برگه دیگر می توان با آن پرینت گرفت (البته به نوع پرینتی که میگیرید نیز بستگی دارد). در این هنگام با پایین آوردن کیفیت پرینت مانند روش بالا می توانید پرینت بیشتری با این مقدار تونر بگیرید. البته بهتر است همیشه یک کارتریج زاپاس داشته باشید تا در مواقع لزوم بعد از اتمام تونر بتوانید آن را به سرعت تعویض کنید.

شارژ کارتریج پرینتر

استفاده از کارتریج های جداگانه برای چاپ های رنگی و سیاه و سفید
اگر دستگاه شما قابلیت استفاده از کارتریج جداگانه را دارد بهتر است از این قابلیت در راستای کاهش مصرف جوهر پرینتر خود استفاده کنید. در برخی از دستگاه های پرینتر کارتریج ها به صورت مجزا هستند؛ یعنی می توان بعد از اتمام یک رنگ در پرینتر آن رنگ را به تنهایی تعویض کرد و دو رنگ دیگری که هنوز مخزن آنها پر است را دوباره استفاده نمود. در کارتریج های یکپارچه معمولا مجبور به تعویض یا شارژ یکپارچه کارتریج هستید. پس اگر دستگاه شما این قابلیت را دارد حتما برای کاهش مصرف جوهر و همچنین هزینه از این امکان استفاده کنید.

در این روش یکی دیگر از راه حل های استفاده بهینه از جوهر پرینتر مخصوصا در ادارات که حجم پرینت سیاه و سفید آنها برای چاپ اسناد بیشتر است، این می باشد که از کارتریج های جداگانه برای پرینت های رنگی و سیاه سفید استفاده شود. با این کار هم در مصرف جوهر صرفه جویی می شود و هم نیاز به تعویض پی در پی کارتریج و شارژ مداوم کارتریج نمی باشد.

روش های ارائه شده در این مقاله باعث صرفه جویی در  مصرف جوهر و تونر دستگاه شما می شود. با انجام این روش ها می توانید از عمر مفید کارتریج خود استفاده بهینه تری داشته باشید و نیاز کمتری برای تعویض کارتریج احساس می شود. اگر تمامی راه حل های ارائه شده در این مقاله به پایین آوردن جوهر مصرفی دستگاه شما کمکی نکرد بهتر است با یک متخصص برای سرویس یا تعمیر پرینتر خود مشورت کنید. آچارباز با ارائه خدمات ماشین های اداری در محل شما، نیروی تخصصی این کار را در اختیار شما قرار خواهد داد.

4.2/5 - (5 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. کام سرویس می‌گوید

    عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.