بیماری‌های مقاربتی را بشناسید

منظور از بیماری های مقاربتی دقیقا همان بیماری هایی‌ست که تنها از طریق تماس جنسی و از یک فرد به فردی دیگر انتقال پیدا می‌کند. البته این مسئله در رابطه با تمامی بیماری ها صدق نمی‌کند و این احتمال وجود دارد که با اشتراک گذاشتن برخی از ابزارها مانند سوزن، یا انتقال خون ، حتی تغذیه با شیر مادر این بیماری در بدن فردی دیگر ظهور پیدا کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید عامل بروز بیماری‌های مقاربتی اغلب انگل‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها هستند که به دلیل مرطوب و گرم بودن ناحیه تناسلی، این مکان را برای رشد و تغذیه خود ایده‌آل می‌دانند. و نکته مهم؛ بی‌اهمیت بودن جنسیت در بروز این بیماری‌ست. به عبارتی از نظر انگل‌ها هیچ تفاوتی ندارد که مرد هستید یا زن، زمانی که ناحیه تناسلی شما شرایط زندگی را برای آنان فراهم آورد این بیماری در شما شکل خواهد گرفت.

بیش از ۱۰۰نوع بیماری وجود دارد که همچنان بسیاری از آنان ناشناخته باقی مانده است. در این محتوا در نظر داریم به توضیح و معرفی برخی از مهم‌ترین آنان بپردازیم. با ما همراه باشید.

علائم بیماری های مقاربتی کدام است؟

باید بدانید هرچند بیماری های مقاربتی مرد و زن نمی‌شناسد اما بروز این بیماری و ظاهر شدن نشانه‌ها در افراد با توجه به جنسیت آنان متفاوت است. همین مسئله کار تشخیص را برای پزشکان و متخصصان سخت کرده است. بیایید با این نشانه ها آشنا شوید:

علائم بیماری در زنان

  • ایجاد درد یا ناراحتی در طول رابطه جنسی و حتی ادرار
  • وجود زخم، تبخال، خارش در ناحیه اطراف واژن، مقعد، باسن، ران یا دهان
  • تخلیه غیرمعمول یا خونریزی از واژن
  • خارش در اطراف واژن

علائم بیماری در مردان

  • احساس درد در حین ادرار، یا برقراری رابطه جنسی
  • تخلیه غیرمعمول یا خونریزی از آلت تناسلی
  • زخم‌ها، زگیل یا بثورات در اطراف آلت تناسلی، بیضه‌ها، حجره، باسن، ران یا دهان
  • دردناک و متورم شدن بیضه ها

انواع بیماری های مقاربتی

حال که با چگونگی انتقال و البته علائم بیماری های مقاربتی آشنا شده‌اید؛ بهترین زمان است که انواع مختلف آن را بشناسید تا در صورت بروز خود را به پزشک متخصص رسانده و عملیات درمان را آغاز نمائید. این بیماری‌ها عبارتند از:

کلامیدیا

کلامیدیا

اگر بخواهیم رایج‌ترین نوع بیماری های مقاربتی را نام ببریم باید به کلامیدیا اشاره کنیم. این عفونت از طریق باکتری در بدن انسان شکل می‌گیرد و هیچ علائم قابل توجهی را در ابتدای بیماری از خود نشان نمی‌دهد. در واقع زمانی افراد متوجه آن می‌شوند که به مرحله پیشرفته خود رسیده و نشانه‌هایی همچون درد قسمت پایین شکم، ترشح مایع زرد یا سبز رنگ از آلت تناسلی یا واژن ظاهر شده است.

دقت داشته باشید اگر در مراحل ابتدایی این بیماری تشخیص داده شود میتواند به راحتی و تنها با کمک آنتی‌بیوتیک درمان شود اما زمانی که به مرحله حاد و پیشرفته می‌رسد اغلب با ناباروری همراه است.

سفلیس

درمان سفلیس

از جمله دیگر بیماری‌های مقاربتی که از طریق عفونت باکتریایی در ناحیه تناسلی به وجود می‌آید، سلفیس است. نوعی بیماری که اولین نشانه آن یک زخم کوچک درست بر روی ناحیه تناسلی است و قابلیت انتقال آن در صورت عدم داشتن رابطه جنسی کنترل نشده وجود دارد. در مراحل ابتدایی اغلب با آنتی بیوتیک درمان می شود اما در صورت پیشرفته شدن بر روی مغز اثر گذاشته و با مشکلاتی همچون از دست دادن بینایی، شنوایی، روانی و… همراه خواهد بود.

در صورتی که این بیماری در حین زایمان از مادر به نوزاد منتقل شود، کشنده خواهد بود.

سوزاک

سوزاک

سوزاک نوعی بیماری خطرناک مقاربتی بوده که از باکتری گونوره به وجود می آید و هیچگونه نشانه اولیه ای را با خود به همراه ندارد و اغلب با سایر بیماری های ساده اشتباه گرفته می شود. از شایع ترین علائم آن هم گلو درد، خارش در ناحیه تناسلی، ادرار مکرر  است.

برای درمان آن معمولا از آنتی بیوتیک استفاده می شود.

تبخال تناسلی

هرپس نام اختصاری ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است. دو نوع اصلی از ویروس، HSV-1 و HSV-2 وجود دارد. هر دو می‌توانند از طریق جنسی منتقل شوند و جزء بیماری های مقاربتی بسیار رایج است. HSV-1 عمدتاً سبب ایجاد تبخال می‌شود. با این حال، HSV-1 نیز می‌تواند از دهان یک فرد به فرد دیگر منتقل شود.

HSV-2 در ابتدا باعث ایجاد تبخال تناسلی می‌شود. شایع‌ترین علامت هرپس تبخال است. در مورد تبخال تناسلی، این زخم‌ها در ناحیه تناسلی یا اطراف آن ایجاد می‌شود. در هرپس دهان، آنها در داخل یا اطراف دهان رشد می‌کنند. زخم‌های تبخال معمولاً در عرض چند هفته به مدت طولانی بهبود می‌یابند.

تشخیص بیماری های مقاربتی

در این محتوا تا حد امکان شما را با مهم ترین بیماری های مقاربتی آشنا کردیم. اگر بخواهیم دسته بندی مناسبی انجام دهیم؛ باید بگوییم در این میان تنها بیماری کلامیدیا، سلفیس و سوزاک قابلیت درمان دارند و سایر بیماری ها اگر قابل درمان نباشند در صورت تشخیص زود هنگام به راحتی مدیریت خواهند شد از همین رو هیچگونه نگرانی به خود راه ندهید.

برای تشخیص انواع بیماری های مقاربتی نیز باید در صورت مشاهده اولین نشانه ها خود را به پزشک متخصص برسانید و با انجام آزمایشات مختلف مانند آزمایش ادرار، خون و حتی نمونه‌برداری مراحل اولیه آن را بگذرانید. هر چند کیت های آزمایش خانگی نیز به دنیا معرفی شده اما نمیتوان همچون آزمایشگاه‌ها به آنها اطمینان کرد.

کلام آخر

در این مقاله تا حد امکان تلاش کردیم شما را با مفهوم بیماری های مقاربتی، شایع ترین علائم و نشانه های آن و البته انواع مختلف بیماری های شناخته شده در جهان معرفی کنیم. به شما گفتیم که چگونه میتوانید به درمان آن بپردازید و پشت گوش انداختن این قبیل از بیماری ها چه مشکلاتی را با خود به همراه خواهد داشت. با این وجود اگر سوالی ذهن شما را به خود مشغول کرده توصیه می کنیم به بخش تماس باما مراجعه کنید تا اطلاعات کامل تری از طریق مشاوران و متخصصان ما در اختیار شما قرار گیرد.

3/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.