معرفی فناوری چاپ سه بعدی تمام رنگی صنعتی و خانگی

برای کاربران خانگی تا کنون یک نوع پرینتر سه بعدی ترموپلاستیک شرکت xyz بنام مدل Davinchi FullColor 3D Printer موجود است که همان فیلامنت (ترموپلاستیک) را مصرف میکند و هنگام ساخت با کاتریج جوهر افشان سطح مدل رنگ نیز همزمان میشود. جهت اطلاعات بیشتر درباره این چاپگر میتوانید مقاله «پرینتر سه بعدی رنگی داوینچی» را مطالعه کنید.

فناوری چاپ سه بعدی

پرینترهای سه بعدی رنگی متریال پودر کامپوزیت در ایران به جهت قیمت بسیار بالا و عدم پشتیبانی فنی قابلیت تجاری شدن نداشته اند و مرکز تجاری دوب تهران که ارائه دهنده خدمات اسکن سه بعدی و پرینت سه بعدی از متقاضیان میباشد، بالغ بر چند میلیارد برای اسکن و پرینتر سه بعدی رنگی هزینه کرده است.

خب اکنون پرینترهای رنگی متریال پودر کامپوزیت را توضیح میدهیم:

فناوری چاپ سه بعدی

مدلهایی که با مواد multicolor پرینت سه بعدی تولید می‌شوند از ترکیب پودر گرانولار تشکیل شده‌اند. ماده multicolor  متریال تمام رنگی غالب برای پرینترهای سه بعدی بایندرجت میباشد که در کشورهای صنعتی کاربرد بالایی برای قالبسازی قطعات صنعتی یا مجسمه سازی دارند. تنها عیب این نوع چاپگرها شکنندگی قطعات پس از ساخت و ظاهر کمی زبر و شنی آنهاست.

ویژگیهای کیفی پرینترهای سه بعدی رنگی پودر کامپوزیت

  1. حداقل ضخامت دیواره: ۱.۷ تا ۰.۲ میلیمتر
  2. حداقل جزییات قابل دستیابی: ۰.۸ تا ۱ میلیمتر
  3. ضریب دقت (رزولوشن): مناسب
  4. حداکثر اندازه قابل دستیابی (میانگین): ۲۵۴x381x204 میلیمتر
  5. وضوح: ۰.۴ میلیمتر

هزینه پرینت سه بعدی با ماده «مولتی کالر» بستگی به اندازه شی چاپ شده دارد و بر حسب مترمکعب میباشد.

کاربردهای متریال تمام رنگی پرینتر سه بعدی
ماده تمام رنگی یا multicolor پرینت سه بعدی برای اشیاء با بیش از یک رنگ استفاده میشود. این اشیاء عملکردی همچون قطعات صنعتی نداشته و یک مدل ثابت برای قالبگیری را تشکیل میدهند.

برای ماکت سازی ثابت البته از نظر طراحی کاملاً دستتان باز است. ماکتهای معماری، تندیس، مجسمه و جوایز برای چاپ با این ماده کاملاً ایده‌آل هستند.

فناوری چاپ سه بعدی

تکنولوژی مورد استفاده متریال multicolor

در فناوری پرینت سه بعدی  ColorJet، شی از پایین به بالا به صورت لایه لایه ساخته میشود. یک غلتک،‌ پودر گرانول را روی پلتفرم مسطح قرار میدهد، نازل پرینتر قطرات بسیار ریز نوعی چسب را در نقاط خاصی قرار میدهد؛ بدین ترتیب یک لایه نازک از مدل ساخته میشود.

پلتفرم پایین‌تر می‌رود و غلتک، لایه دیگری از پودر گرانول را پخش میکند. فرآیند رنگی کردن شی شبیه پرینترهای رنگی کاغذیست؛ تمامی رنگها از ترکیب ۴ رنگ پیش‌فرض چسب به دست می آید. پس سطح کار تمام رنگی به صورت ۲۴ بیت معادل ۱۶.۷ میلیون رنگ متفاوت خواهد بود.

بعد از اتمام فرآیند پرینت، مدل شکننده میباشد ولی وقتی درون یک ابرچسب قرار بگیرد و با پوششی از ضد اشعه ماوراء بنفش اسپری شود، استحکام قابل قبولی وقتی در جایی ثابت قرار میگیرد، خواهد داشت.

نکته: به تازگی غول تکنولوژی دنیا یعنی کمپانی HP، پرینترهای سه بعدی با متریال multicolor در استحکام بالا تولید کرده است به طوری که برای ساخت قطعات متحرک صنعتی نیز قابل استفاده میباشد.

مزایای متریال multicolor

  • در تمام شرایط یک مدل تمام رنگی به نوع تک رنگ ارجحیت دارد و خواهان بیشتری نیز خواهد داشت. اغلب مدلهای نرم افزارهای سه بعدی سازی نیز تمام رنگی هستند.
  • اگر مدل سه بعدی به صورت نرم‌افزار تعیین رنگ نشده باشد، ‌در صورت استفاده از ماده multicolor،‌ تک رنگ طوسی میشود.
  • رزولوشن معمول به صورت ۵۴۰*۶۰۰ DPI میباشد.
  • اشیاء ساخته شده با این مدل حتی با ابرچسب نیز همچنان شکننده و حساس هستند و باید با احتیاط حمل و نقل گردند.
  • هنگام مدلسازی نرم افزاری حداقل ضخامت دیواره باید در حدود ۱.۷ تا ۲ میلیمتر باشد. این امر در حک نشانهای تجاری برابر با ۰.۸ تا ۱ میلیمتر است.
  • حجمهای کوچک مثل سنجاق، انگشتان، شاخکها، مو کمتر از ۰.۸ ممکن است از پس فرآیند پرینت برنیایند.
  • سطح مدل با متریال multicolor به صورت ماسه ای یا زبر است ولی با اسپری ماده ضد UV حالت براق و صیقلی پیدا میکند.

نکته: پس از اتمام فرآیند پرینت سه بعدی colorJet با متریال multicolor توسط برس مخصوص، دمنده، فرز مینیاتوری و روغن خاصی، باید سطوح پودری اضافه چسبیده به دور شی پاک شود.

امیدواریم این مقاله باعث شود درک بهتری از فرآیند چاپ سه بعدی تمام رنگی داشته باشید. در صورتی که نیاز به مشاوره رایگان درباره کاربردهای چاپگر سه بعدی در کسب و کارهای ایرانی دارید کافیست با شرکت توسعه گران بعد سوم تماس بگیرید.

4.9/5 - (10 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.