آیا شیلد محافظت صورت از ماسک ایمن‌تر است؟

در تلاش برای کمک به کاهش شیوع کرونا، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به افراد توصیه می‌کنند از ماسک یا شیلد محافظت صورت استفاده نمایند. برخی افراد به علت در ارتباط بودن با ارباب رجوع و جهت ممانعت از ابتلا به ویروس کرونا باید از هردو این تجهیزات استفاده کنند. اما کدام یک بهتر است؟ آیا استفاده از هردوی آن‌ها بطور همزمان ضروری است؟

طبق اعلام سازمان FDA ماسک N95 بهترین پوشش محافظتی است که محکم روی صورت قرار می‌گیرد و از عبور ذرات کوچک به داخل مجاری تنفسی جلوگیری می‌کند. این در حالی است که ماسک‌های معمولی تمام قسمت‌های صورت را دربرنمی‌گیرند و صرفاَ ذرات بزرگ موجود در هوا را فیلتر می‌کنند.

شیلد چیست و چه تفاوتی با ماسک دارد؟

شیلد از جمله ابزار محافظتی است که برای محافظت از صورت افراد، زمانی‌که در معرض مواد شیمیایی، عفونی و ویروس‌های خطرناک هستند استفاده می‌شود. بیشترین مصرف شیلد صورت در مکان‌های پزشکی، آزمایشگاهی و صنعتی است.

ماسک یک تکه پارچه است که با کیفیت‌های متفاوت تولید و به بازار عرضه می‌گردد. ماسک‌ها باید حداقل از دو لایه تشکیل شده باشند و نواحی صورت شما را بطور کامل پوشش دهند؛ همچنین بهتر است از ماسک‌های فیلتردار استفاده نکنید زیرا امکان ورود ذرات آلوده از نواحی که فیلتر تعبیه شده، وجود دارد.

ضرورت استفاده از شیلد محافظ صورت

پژوهش‌های علمی بسیار کمی در این زمینه صورت گرفته است، بنابراین با قطعیت نمی‌توان نظر داد. اما برخی از پزشکان معتقدند که اگر افراد نتوانند از ماسک استفاده کنند شیلد محافظ صورت گزینه مناسبی بشمار می‌آید. اگر فردی در فاصله نیم‌متری از شما سرفه کند، با استفاده از شیلد صورت در حدود ۹۶% امکان ابتلای شما به کووید۱۹ کاهش می‌یابد؛ همچنین اگر شخصی به مدت ۳۰ دقیقه سرفه کرده و در عین حال با شما در حال صحبت باشد، شیلد صورت در حدود ۶۸% امکان عبور ذرات موجود در هوا را کاهش خواهد داد. برخی از محققان معتقدند در صورتی‌که فرد مدت طولانی در محیط‌های عمومی حضور داشته و یا بخاطر شغل خود دائما با افراد متفاوت در ارتباط باشد، بهتر است از هردوی این ابزار محافظتی استفاده نمایید تا امکان ابتلا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اما بعضی دیگر بر این باورند، استفاده از ماسک N95 که صورت شما را تا چانه کاملاَ پوشش می‌دهد به تنهایی کفایت کرده و از ورود ذرات آلوده موجود در هوا به مجرای تنفسی شما جلوگیری می‌کند.

چشم‌ها حساس هستند

چشم‌ها یکی از قسمت‌های حساس بدن بشمار می‌آیند که تاکنون اطلاعات دقیقی از امکان ابتلا به ویروس کرونا از طریق چشم وجود ندارد، اما طبق تحقیقاتی که در گذشته صورت گرفته ویروس‌هایی نظیر سرخک از طریق چشم نیز افراد را آلوده می‌کنند. به همین علت برخی از متخصصین اظهار می‌کنند که شیلد محافظ چشم‌ها را پوشانده؛ همچنین محافظت بیشتری از غشای مخاطی صورت می‌کند. به عبارتی دیگر استفاده از شیلد صورت دست و پا گیر نبوده و نیازی به جا به جایی مداوم ندارد.

ماسک یا شیلد

بخاطر داشته باشید که استفاده از هریک از این‌ تجهیزات باید با رعایت نکات بهداشتی صورت گیرد، بدین معنا که به هیچ وجه با دست آلوده خود آن‌ها را برروی صورت جا به جا نکنید و هرروز بعد از استفاده آن‌ها را بشویید تا میزان اثربخشی را چندین برابر کنید.

راه های مقابله با کرونا

پاندمیک کرونا دنیای پزشکی و درمان را با چالش‌های بسیاری روبرو کرد. پزشکان در سراسر دنیا در تلاش برای کشف واکسن این بیماری هستند و تاکنون برخی از آن‌ها در مرحله آزمایش انسانی قرار گرفته‌اند، اما هیچکدام توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید نشده‌اند. بنابراین همچنان دارو و درمان قطعی در این زمینه کشف نشده و گروه‌های درمانی صرفاَ بر امر پیشگیری و استفاده از ماسک صورت تأکید دارند.

فاصله اجتماعی

از دیگر مواردی که در کاهش ابتلا به این ویروس مؤثر خواهد بود رعایت فاصله فیزیکی در اجتماعات بوده تا میزان انتقال اجتماعی آن کاهش پیدا کند. طبق تحقیقات صورت گرفته، در کشورهایی که بر رعایت فاصله اجتماعی توسط افراد تأکید شده، میزان ابتلا بطور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

بسیاری از پزشکان تأکید می‌کنند که در صورت خرید لوازم ضروری، با آب و صابون یا الکل آنها را ضدعفونی کرده، سپس در قفسه یا درون یخچال قرار دهید. علاوه بر این، در صورت حضور در مراکز خرید و عدم استفاده از دستکش اسپری ضدعفونی کننده همراه داشته باشید تا در صورت تماس، دست خود را ضدعفونی کنید.

رعایت در محیط کار

در محیط کار کیبورد، ماوس و میز و صندلی خود را با الکل ضدعفونی کنید؛ همچنین در صورت استفاده از سرویس بهداشتی دست خود را به مدت ۲۰ ثانیه با مواد شوینده و آب بشویید، سپس شیرآب را با استفاده از دستمال کاغذی ببندید تا از آلوده شدن دست‌ها جلوگیری کنید.

افراد سالمند، بیماران دیابتی و خانم‌های باردار بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این ویروس هستند به همین علت پزشکان توصیه می‌کنند که این افراد تاحد امکان از قرار گرفتن در مکان‌های عمومی پرهیز کرده و در صورت لزوم از شیلد و ماسک صورت استفاده نمایند.

ماسک صورت

سخن آخر

تهیه شیلد محافظ صورت و ماسک امروزه با مشکل صورت می‌گیرد و برخی از این بحران سوءاستفاده کرده و این تجهیزات ضروری را چندین برابر قیمت واقعی به بازار عرضه می‌کنند. شما با مراجعه به سایت گاج مارکت علاوه بر خرید کتب و لوازم التحریر مورد نیاز خود می‌توانید از تخفیف ۹۹ درصدی شیلد محافظ صورت بهره‌مند شوید و آن را در سبد خرید خود ثبت کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.