چه نوع دستگاه هودی برای آشپزخانه مناسب است؟

یکی از مکان­های بسیار مهم در هر خانه ­ای آشپزخانه آن می­باشد که بعلت نگهداری مواد غذایی، پخت و پز و گاهی صرف غذا، حفظ پاکیزگی و تمیزی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. گاه پیش آمده در هنگام کباب­ کردن دود سیاهی به هوا بلند می­شود، یا در هنگام سرخ­کردن بخار روغن در فضای اطراف اجاق گاز پخش می­شود. در این مواقع داشتن یک سیستم تهویه مناسب در آشپزخانه بسیار مهم می­باشد که دود یا بخار روغن یا گرد و غبار را به سرعت از فضای داخل آشپزخانه گرفته و به محیط بیرون منتقل کند. معمولاً این سیستم در آشپزخانه­ های امروزی به صورت هود موجود است. این وسیله در هنگام کار با استفاده از چرخش فن خود، یک مکش قوی در آشپزخانه ایجاد کرده و به تخلیه یا تصفیه هوای داخل آن از دود یا بخار یا گرد و غبار کمک می­کند. داشتن یک هود قوی با ویژگی­های مناسب در عملکرد مؤثر آن تأثیرگذار است. در این مقاله با نحوه انتخاب هود مناسب برای آشپزخانه آشنا شده و نکاتی را بیان خواهیم کرد که در هنگام خرید و تهیه هود بسیار مهم خواهد بود.

نحوه انتخاب هود مناسب برای آشپزخانه

هود از اجزای مختلفی چون موتور، فن، فیلتر تصفیه، سنسور، کلید تنظیم دور، چراغ برای روشنایی و … تشکیل شده است. معمولاً سه مورد اول مشخص­ کننده ظرفیت، کارکرد و بازده مطلوب هر دستگاه هودی می­باشند. برای انتخاب یک دستگاه خوب از این نوع برای آشپزخانه خود باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • نوع هود: زیرکابینتی، شومینه­ ای، مورب، جزیره ­ای، مخفی

اینکه شما از کدام نوع هود بخواهید برای آشپزخانه خود استفاده کنید، به عواملی مانند دکوراسیون آشپزخانه شما، سلیقه و همچنین قیمتی که می­توانید برای آن پرداخت کنید، بستگی دارد.

هودهای زیرکابینتی نوع های قدیمی ­تر هستند که معمولاً در زیر یک کابینت مستطیلی نصب می­شوند. نگهداری این هودها آسان­تر و هزینه خرید آنها کمتر است اما در مقابل صدای فن آنها بیشتر از نوع­های جدید بوده و از نظر قدرت مکش نیز ضعیف­تر می­باشند.

هودهای شومینه ­ای، دیواری و مخفی نوع­ های جدیدتر نسبت به مدل زیرکابینتی می­باشند. دستگاه­های شومینه ­ای به شکل به شکل قیف برعکس بوده و از ظاهر زیبا و مدرن­تر نسبت به نوع زیرکابینتی برخوردار هستند. این هودها از نظر قدرت مکش قوی­تر از نوع زیرکابینتی بوده و صدای فن آنها نیز کمتر است. در حال حاضر این نوع از دستگاهها جزء پر فروش­ترین نوع در بازار ایران می­باشد.

هود مناسب برای آشپزخانه

هودهای مورب به علت شکلی که بعد از نصب در فضای بالای اجاق گاز به خود می­گیرند، به اینصورت نامگذاری شده­ اند. این وسایل کارکرد مشابه ­ای با نوع شومینه ­ای دارند، با این تفاوت که به علت نوع قرارگیری نسبت به اجاق مکش کمتری را ایجاد می­کنند؛ البته چون به صورت مستقیم و هم­سطح در بالای اجاق قرار نمی­گیرند، کمتر در معرض دود و بخار گرم قرار گرفته و طول عمر آنها بیشتر می­باشد.

هودهای مورب به علت شکلی که بعد از نصب در فضای بالای اجاق گاز به خود می­گیرند، به اینصورت نامگذاری شده­ اند. این وسایل کارکرد مشابه ­ای با نوع شومینه­ ای دارند، با این تفاوت که به علت نوع قرارگیری نسبت به اجاق مکش کمتری را ایجاد می­کنند؛ البته چون به صورت مستقیم و هم­سطح در بالای اجاق قرار نمی­گیرند، کمتر در معرض دود و بخار گرم قرار گرفته و طول عمر آنها بیشتر می­باشد.

هود مناسب برای آشپزخانه

هودهای مخفی برای کسانی مناسب است که می­خواهند حجم دستگاه در داخل کابینت قرار گرفته و از بیرون در داخل آشپزخانه مشخص و پیدا نباشد. این ویژگی به جذابیت و زیبایی محیط آشپزخانه و خصوصاً در فضای بالای اجاق گاز منجر می­شود. این نوع از نظر ویژگی ­های قدرت موتور، مکش و صدا تقریباً همانند نوع شومینه­ ای می­باشد.

هود مناسب برای آشپزخانه

هودهای جزیره­ ای نسبت به انواع دیگر جزء نسل جدیدتر محسوب می­شوند که قابلیت نصب از سقف آشپزخانه را داشته و در مدلهای کره ­ای، استوانه ­ای و مستطیلی عرضه می­شوند. این قبیل وسایل برای فضاهایی مناسب هستند که اجاق گاز در مرکز قرار داشته باشد و در ایجاد فضایی مدرن برای آشپزخانه بسیار مفید خواهند بود.

هود مناسب برای آشپزخانه

  • قدرت موتور برای مکش هوا

این ویژگی به نوع هود، اندازه و قیمت تمام­ شده وسیله بستگی دارد. مثلاً در نوع شومینه ­ای قدرت موتور از نوع زیرکابینتی و معمولاً از نوع جزیره ­ای بیشتر است زیرا صفحه مکش دود و بخار در آن کاملاً روی اجاق گاز قرار می­گیرد. از طرفی هر چه توان کاری موتور بالاتر باشد، قدرت آن برای مکش و تخلیه هوا بیشتر خواهد بود. قدرت مکش معمولاً با واحد فوت مکعب در دقیقه (CFM) اندازه ­گیری می­شود که برابر با حجمی از دود و بخار بر حسب فوت مکعب است که می­تواند در زمان یک دقیقه تخلیه شود.

  • برند هود

برندهای مانند بیمکث، اخوان، استیل البرز و … جزء پرفروش­ترین برندهای حال حاضر در بازار ایران هستند که معمولاً نمونه ­های جدیدتر مثل شومینه ­ای و جزیره ­ای را نیز عرضه می­کنند. قبل از خرید حتماً از امکانات و ویژگی­ های هر برند موجود اطلاعات کافی را کسب کرده و با توجه به قیمت خرید هر یک و قدرت خرید خود، هود مناسب را برای آشپزخانه خود خریداری کنید.

  • نوع فیلتر: ذغالی، آلومینیومی، ترکیبی

یکی از عوامل بسیار مهم در کارکرد مؤثر یک هود، نوع فیلتر بکاررفته در آن می­باشد. فیلترهای نوع ذغالی معمولاً قابلیت شستشو ندارند و بعد از چند بار کار وسیله باید تعویض شوند. در مقابل فیلترهای آلومینیومی که غالب هودهای شومینه ­ای از آن برخوردار هستند قابلیت شستشو و استفاده مجدد را دارا هستند. در نمونه ­های پیشرفته، هر زمان که نیاز به شستشو و تمیزی فیلتر باشد، خود دستگاه با آلارم یا روشن ­شدن چراغ مخصوص به آن، شخص را نسبت به این قضیه آگاه می­کند. در نوع ­های جدیدتر برای دود و روغن محافظ جداگانه ­ای قرار داده شده که در هنگام خرید باید به این مورد نیز توجه داشته باشید.

  • سطح صدا

زمانی که هود روشن شده و شروع به کار می­کند، بعلت کار موتور، فن و مکش هوا معمولاً صدایی از آن بلند می­شود. این صدا با واحد سونز اندازه­ گیری می­شود. هر چه مقدار این عامل کمتر باشد، به عملکرد نرم­تر و بی­ صداتر دستگاه منجر می­شود. این ویژگی در دفترچه مشخصات وسیله قرار دارد که البته با جستجو در فضای اینترنت و بررسی مشخصات موردنظر از برند مشخص می­توانید در مورد آن اطلاع کسب کنید.

  • امکانات دیگر

مواردی مثل سطح روشنایی قابل تأمین، صفحه لمسی یا دکمه برای تنظیمات هود، امکان کنترل از راه دور، رنگ دستگاه، میزان برق مصرفی، جنس بدنه و گارانتی یا خدمات پس از فروش عواملی هستند که در درجه دوم اهمیت قرار می­گیرند و بسته به نوع و برند وسیله باید به آنها نیز توجه داشته باشید.

برای مشاوره و بررسی قیمت ها قبل از خرید هود، میتوانید به فروشگاه کیکاوسی سر بزنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.