آیا یائسگی یک بیماری محسوب می‌شود؟

یائسگی یک روند طبیعی در زندگی خانم‌ها است که در طی مدت ۱۲ ماه پس از آخرین قاعدگی ایجاد می‌شود. یائسگی پایان دوره باروری زنان محسوب می‌شود و به دلیل نوسانات شدید هورمونی، علائم متوسط تا شدیدی را در این فرآیند تجربه می‌کند. این شرایط گاهی باعث افسردگی می‌شود. البته باید توجه داشت که یائسگی برای خانم‌های میانسال نیست و ممکن است خانم‌های جوان نیز یائسه شوند.

یائسگی به هیچ وجه یک بیماری نیست و حس زنانگی را از بین نمی‌برد. بنابراین اگر علائم یائسگی دارید می‌توانید به متخصصین پزشکی مراجعه کنید و روی کمک مشاور زنان حساب کنید. شاید این سوال در ذهنتان مطرح شود که در این شرایط شیوع کرونا که مراجعات حضوری با ابتلا به کرونا همراه است چه باید کرد؟ پیشنهاد ما به شما برای مشاوره در حوزه یائسگی، مشاوره زنان دکتر ساینا است. با استفاده از این سامانه می‌توانید در هر لحظه و هر مکان از خدمات مشاوره پزشکی بهره‌مند شوید. در این رپرتاژ به بررسی این سوال می‌پردازیم که چرا باید به دکتر زنان مراجعه کنیم؟

یائسگی چه علائمی دارد؟

میانگین سن یائسگی در خانم‌ها ۵۱ سالگی است. اما اگر یک سال از آخرین دوره قاعدگی شما نگذشته است، شما هنوز یائسه نیستید. علائم این فرآیند در خانم‌ها عبارت است از:

  1. تعریق شبانه و گر گرفتگی
  2. قاعدگی‌های نامنظم
  3. خشکی واژن
  4. اختلال در خواب
  5. تغییرات روحی
  6. بالا رفتن چربی شکم
  7. نازک شدن مو
  8. بی‌اختیاری ادرار

یائسگی

یائسگی چرا اتفاق می‌افتد و با چه عوارضی همراه است؟

بعد از ۳۰ سالگی به مرور زمان، تخمدان‌ها تعداد کمتری هورمون استروژن تولید می‌کنند و تخمک‌های کمتری در بدن خانم‌ها به بلوغ می‌رسند. همچنین بدن با کاهش سطح هورمون پروژسترون که بدن را برای بارداری آماده می‌کند مواجه می‌شود. این فرآیند با افزایش سن بیشتر می‌شود و نمود بیشتری پیدا می‌کند. به این ترتیب یائسگی به طور طبیعی برای شما اتفاق می‌افتد.

همچنین خارج کردن رحم از بدن، شیمی درمانی، پرتو درمانی و عدم کفایت اولیه تخمدان می‌توانند موجب یائسگی شوند. با وجود این که این فرآیند هرگز به عنوان بیماری محسوب نمی‌شود اما عوارضی به همراه دارد:

  • پایین آمدن سطح استروژن و یائسگی خطر احتمال به بیماری‌های قلبی و عروقی در خانم‌ها را افزایش می‌دهد.
  • در این دوره خانم‌ها با پوکی استخوان مواجه می‌شوند.
  • ممکن است خانم‌ها در این دوره نتوانند ادرار خودشان را بعد از سرفه، خندیدن یا بلند کردن اجسام کنترل کنند.
  • خانم‌ها در این دوره با خطر بیشتری برای سرطان پستان مواجه‌اند.

پس تحت نظر بودن توسط یک متخصص و مشاور زنان در این دوره ضروری است. متخصصین دکتر ساینا کادر مجرب و با سابقه‌ای هستند که در هر ساعت از شبانه‌روز کنار شما حضور دارند.

چطور یائسگی را مدیریت کنیم؟

شروع این فرآیند می‌تواند گاهی برای خانم‌ها طاقت‌فرسا و با افسردگی همراه باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم با رعایت نکاتی این فرآیند را مدیریت کنید. چگونه؟

برای جلوگیری از گرگرفتگی غذاهای تند را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید، در محیط کار حتما محیط‌های با هوای مطبوع و خنک را انتخاب کنید، لباس‌های خنک بپوشید و در حین گرگرفتگی با نفس کشیدن عمیق به سلامت خود کمک کنید. همچنین برای حل مشکل خشکی واژن می‌توانید از روان‌کننده‌های بر پایه آب در رابطه جنسی استفاده کنید.

یائسگی

برای مدیریت یائسگی با یک پزشک زنان و زایمان ارتباط داشته باشید

برای این موضوع می‌توانید روی متخصصین زنان و زایمان سامانه مشاوره آنلاین پزشکی دکتر ساینا حساب کنید. برای اختلالات خواب نیز می‌توانید در طول روز نخوابید، قبل از خواب شیر گرم بنوشید، از خوردن غذاهای چرب و میان وعده‌های کافئین‌دار و سیگار کشیدن بپرهیزید تا گر گرفتگی خود را نیز بهبود ببخشید. ورزش کردن و تغذیه سالم در این دوران به سلامت بدن شما کمک خواهند کرد.

همانطور که اشاره شد برای تجویز داروهایی برای درمان اختلالات خواب، کاهش استرس، گرگرفتگی و خشکی واژن می‌توانید به متخصصین پزشکی مراجعه کنید. همچنین از آنجایی که احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرطان پستان در دوره یائسگی بالا می‌رود، چکاپ‌های دوره‌ای می‌تواند به تشخیص و درمان هر چه سریع‌تر کمک کند.

دکتر ساینا با بیش از ۴۵۰ پزشک در ۴۴ زمینه تخصصی امکان ارائه خدمات مشاوره زنان را نیز دارد. برای مشاوره پزشکی در این سامانه کافیست وارد سایت www.drsaina.com شده و با وارد کردن شماره موبایل در آن عضو شوید. با جستجوی تخصص مورد نظر، انتخاب مشاوره زنان و نوع مشاوره پزشکی یا تلفنی می‌توانید با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در حال حاضر اپلیکیشن دکتر ساینا نیز قابل نصب است. با یک دوره مشاوره از راه دور پزشکی می‌توانید از شر بیماری‌ها و مشکلات پزشکی در امان باشید.

مزایای استفاده از خدمات دکتر ساینا چیست؟

پشتیبانی ۲۴ ساعته از سامانه، در دسترس بودن متخصصین در ساعات شبانه روز، حذف رفت‌وآمدهای بین شهری و صرفه‌جویی در زمان و هزینه از مزایای استفاده از مشاوره دکتر سایناست. امکان ارسال تصاویر، متن و صوت در مشاوره آنلاین دکتر ساینا فراهم است. بدون نگرانی و استرس ابتلا به کرونا، معطلی در مطب‌های پزشکی و ترافیک‌های بین شهری برای رسیدن به مراکز پزشکی، با مشاهده نظرات کاربران و رزومه و سابقه متخصصین، انتخاب کنید و یک همراهی خوب را تجربه کنید. در صورت عدم رضایت مبلغ مشاوره شما عودت داده خواهد شد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.