آیا رنگ مو باعث سرطان می‌شود؟

بسیاری از زنان و همچنین مردانی که در حال افزایش سن هستند از رنگ مو برای رنگ کردن موهای خود استفاده می‌‌کنند. شاید شما هم شایعاتی درباره رابطه رنگ مو و ابتلا به سرطان چیزی شنیده باشید. بسیاری از مطالعات رنگ موها را به عنوان یک ماده خطرناک برای انواع سرطان بررسی کرده‌اند. ما در اینجا تحقیقات صورت گرفته را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید انتخاب‌های درستی داشته باشید.

انواع رنگ مو

رنگ مو از نظر ترکیبات شیمیایی بسیار متفاوت است. افراد از طریق تماس با پوست در معرض مواد شیمیایی موجود در رنگ مو قرار می‌گیرند. سه نوع اصلی رنگ مو وجود دارد:

رنگ موهای موقت: این رنگ‌ها سطح مو را میپوشانند اما به ساقه مو نفوذ نمی‌کنند و به طور کلی برای یک تا دو شست و شو دوام می‌آورند.

رنگ موهای نیمه دائمی: این رنگها در ساقه مو نفوذ می‌کنند. آنها به طور معمول برای ۵ تا ۱۰ شست و شو دوام می‌آورند.

رنگ موهای دائمی (اکسیداتیو): این رنگ‌ها باعث تغییرات شیمیایی ماندگار در ساقه مو می‌شوند. آن‌ها محبوب‌ترین انواع رنگ مو هستند، زیرا رنگ مو را کاملاً تغییر می‌دهند تا جایی که مو رشد کند و رنگ اصلی آن نمایان شود. این رنگ‌ها حاوی موادی مانند آمین‌های معطر هستند که در حضور پراکسید هیدروژن، از طریق واکنش‌های شیمیایی تبدیل به رنگ می‌‌شوند.

نگرانی در مورد خطر سرطان تا حد زیادی به رنگ‌های نیمه دائمی و دائمی مربوط می‌شود از آنجا که در رنگ‌های تیره برخی از مواد شیمیایی بیشتر وجود دارند، استفاده از این محصولات بیشترین نگرانی را دارند. نتایج حاصل از مطالعات در رابطه با ارتباط سرطان و رنگ مو همچنان متناقض و بی‌نتیجه است. با این حال، بر اساس تحقیقات موجود، بعید به نظر می‌رسد که رنگ کردن مو‌ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

رابطه رنگ مو و سرطان
برخی از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می‌توانند به مقدار کم از طریق پوست جذب شوند
چگونه افراد در معرض رنگ مو قرار می‌گیرند؟

برخی از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می‌توانند به مقدار کم از طریق پوست جذب شده و یا از بخارات موجود در هوا استنشاق شوند. اکثر افرادی که از رنگ مو بیشتر از سایر افراد استفاده می‌کنند نظیر آرایشگر‌ها در مقایسه با کسانی که مو‌های خود را رنگ می‌کنند، در معرض رنگ بیشتری قرار دارند. بسیاری از نگرانی‌ها درباره ارتباط رنگ مو و سرطان متوجه افرادی بوده که با آنها کار می‌کنند‌.

رابطه رنگ مو و سرطان

محققان سالهاست که در حال مطالعه رابطه احتمالی بین رنگ مو و سرطان هستند‌. مطالعات با دقت بیشتری خطرات سرطان خون (سرطان خون و لنفوم) و سرطان مثانه را مورد بررسی قرار داده‌اند. در حالی که برخی مطالعات پیوندهای احتمالی را تایید کرده‌اند، برخی دیگر این ارتباط را رد کرده‌اند.

مطالعات چه چیزی را نشان می‌دهد؟

محققان با استفاده از دو نوع مطالعه اصلی تلاش می‌کنند تا دریابند آیا ماده‌ای باعث سرطان می‌شود یا خیر (ماده‌ای که باعث سرطان می‌شود یا به رشد سرطان کمک می‌کند، سرطان زا نامیده‌ می‌‌شود). در مطالعات انجام شده در آزمایشگاه، حیوانات در معرض ماده‌ای قرار می‌گیرند (غالبا در دوزهای بسیار زیاد) تا ببینند آیا باعث ایجاد تومور یا سایر مشکلات سلامتی می‌شود‌. محققان همچنین ممکن است سلول‌های طبیعی ظرف آزمایشگاهی را در معرض این ماده قرار دهند تا ببینند این ماده باعث ایجاد تغییراتی در سلول‌های سرطانی می‌شود یا خیر. در مطالعات آزمایشگاهی، محققان می‌توانند بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر نتایج را کنترل کنند. هنوز هم، به دلایلی مشخص نیست که آیا نتایج در ظروف آزمایشگاهی یا حیوانات در انسان یکسان است یا خیر.

نوع دیگری از مطالعه میزان سرطان را در گروه‌های مختلف افراد بررسی می‌کند. چنین مطالعه‌ای ممکن است میزان سرطان را در گروهی که در معرض یک ماده قرار دارند با گروهی مقایسه کنند که در معرض آن نیستند. اما گاهی اوقات ممکن است بررسی نتایج این مطالعات دشوار به نظر برسد، زیرا بررسی همه عوامل تاثیرگذار بسیار دشوار است.

در اکثر موارد، هیچ یک از دو مطالعه به تنهایی شواهد کافی را ارائه نمی‌دهد، بنابراین محققان زمانی که می‌خواهند بفهمند چه چیزی باعث سرطان می‌شود، هم مطالعات انسانی و هم آزمایشگاهی را بررسی می‌کنند. مطالعه چیزی مانند رنگ مو می‌تواند حتی پیچیده‌تر باشد زیرا همه رنگ موها یکسان نیستند زیرا آنها می‌توانند حاوی هر یک از هزاران ماده شیمیایی مختلف باشند. علاوه بر این، مواد تشکیل دهنده رنگ موها در طول سال‌ها تغییر کرده است. رنگ موهای اولیه حاوی مواد شیمیایی از جمله برخی آمین‌های معطر بودند که در اواخر دهه ۱۹۷۰ پیدا شد و باعث ایجاد سرطان در حیوانات آزمایشگاهی شد، بنابراین تولید کنندگان رنگ مو برخی از مواد شیمیایی موجود در محصولات خود را تغییر دادند. مطالعه صورت گرفته درباره رنگ موهای جدید ممکن است مانند مطالعه موارد قبلی نباشد. در حقیقت، بسیاری از مطالعات استفاده از رنگ مو شخصی را بر اساس قبل یا بعد از سال ۱۹۸۰ طبقه بندی می‌کنند.

رابطه رنگ مو و ابتلا به سرطان
برخی از مواد مورد استفاده در رنگ موها باعث ایجاد سرطان در حیوانات آزمایشگاهی می‌شوند
مطالعات انجام شده در آزمایشگاه

ثابت شده است که برخی از مواد مورد استفاده در رنگ موها (از جمله آمین‌های معطر خاص) باعث ایجاد سرطان در حیوانات آزمایشگاهی می‌شوند، معمولا وقتی حیوانات در مدت زمان طولانی مقدار زیادی از رنگ‌ها را تغذیه می‌کردند دچار انواع سرطان می‌شدند. اگر چه مطالعات نشان داده است که برخی از رنگ‌های اعمال شده روی پوست حیوانات در جریان خون جذب می‌شوند، اما بیشتر آنها ارتباطی بین استفاده از پوست و خطر سرطان پیدا نکرده‌اند. مشخص نیست که این نتایج چگونه ممکن است با استفاده افراد از رنگ مو ارتباط داشته باشد.

مطالعات روی افراد

بیشتر مطالعات انجام شده در مورد استفاده از محصولات رنگ مو و افزایش خطر ابتلا به سرطان، روی برخی از سرطان‌ها مانند سرطان مثانه، لنفوم، لوسمی و سرطان پستان متمرکز بوده است. این مطالعات دو گروه از افراد را بررسی کرده است:
افرادی که به طور منظم از رنگ مو استفاده می‌کنند.
افرادی که به طور منظم در معرض رنگ مو قرار دارند.

سرطان مثانه: بنا بر منابع معتبر قدیمی، احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که به طور مرتب با رنگ مو کار می‌کنند، افزایش پیدا می‌کند. این تحقیق قطعی نیست، زیرا این افراد شامل افراد زیادی می‌شود که از قبل سال ۱۹۸۰ استفاده از رنگ مو را آغاز کردند. یک بررسی جدید‌تر از منبع معتبر از همه مطالعات موجود شواهد اثبات شده‌ای را ارائه داده است که نشان می‌دهد استفاده از رنگ مو خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش نمی‌دهد.

سرطان خون و لنفوم: مطالعاتی که در مورد ارتباط احتمالی بین استفاده از رنگ مو و خطر سرطان‌های مرتبط با خون مانند سرطان خون و لنفوم انجام شده است، نتایج متفاوتی داشته است. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS)، برخی از مطالعات حاکی از آن است که رنگ مو باعث افزایش خطر ابتلا به لوسمی غیر هوچکین در زنان می‌شود، اما اکثر این زنان قبل از سال ۱۹۸۰ با استفاده از رنگ‌های تیره‌تر رنگ کردن مو‌های خود را آغاز کردند. اگرچه سایر مطالعات نشان می‌دهد که هیچ ارتباطی بین رنگ مو و این نوع از سرطان وجود ندارد. اخیراً، یک منبع معتبر نتایج مطالعات اش را در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد که حاکی از آن بود بین رنگ مو و لوسمی ارتباط معنا داری وجود ندارد.

سرطان پستان: پژوهش معتبر دیگر سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که بین رنگ مو‌های تیره و سرطان پستان در زنان آمریکایی آفریقایی ارتباط نزدیکی وجود دارد. اما محققان باور دارند که این مطالعه محدودیت‌هایی دارد که از اعتبار آن می‌کاهد، بنابراین تحقیقات بیشتری برای تایید نتایج مورد نیاز است.

برخی از افراد به دلایل دیگری از قرار گرفتن در معرض رنگ مو جلوگیری می‌کنند یا آن را محدود می‌‌کنند. به عنوان مثال، برخی از مواد موجود در رنگ مو می‌تواند در برخی افراد واکنش‌های آلرژیک جدی ایجاد کند. رنگ مو همچنین میتواند در برخی افراد باعث ریزش مو شود. برخی از پزشکان به زنان توصیه می‌کنند از رنگ آمیزی موهایشان در دوران بارداری (یا حداقل تا بعد از سه ماهه اول) خودداری کنند اطلاعات کافی در مورد استفاده از رنگ مو در دوران بارداری وجود ندارد، اما پزشکان اغلب این موارد را فقط برای ایمن بودن توصیه می‌کنند.

منبع: Does hair color cause cancer

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.