بهترین ویتامین برای زیبایی پوست صورت

پوست برای انجام وظیفه اصلی خود به تعادل مواد مغذی نیاز دارد: سدی که از بقیه بدن در برابر عوامل آسیب‌زای خارجی محافظت می‌کند. برای کمک به ظاهر، نرمی و جذابیت پوست از داخل به خوبی به آن غذا دهید. در این مطلب قصد داریم بهترین ویتامین برای زیبایی پوست صورت را معرفی کنیم:

بهترین ویتامین برای پوست

چربی‌های سالم

اینگونه پوست شما “درخشش” می‌یابد. چربی کم در رژیم غذایی باعث چروک شدن و خشکی پوست می‌شود. روی چربی‌های اشباع نشده و غیراشباع گیاهان مانند مغزها، دانه‌ها، آووکادو و ماهی‌ها تمرکز کنید. اینها به پوست شما رطوبت، سفتی و انعطاف پذیری می‌دهند و برای قلب شما چه چیزی بهتر از چربی‌های سالم است. اسیدهای چرب امگا ۳ نوعی چربی اشباع نشده چندگانه هستند که بدن نمی‌تواند آن‌ها را بسازد اما برای ساخت دیواره‌های سلولی به آن‌ها احتیاج دارد. آنها همچنین از یک ماده شیمیایی جلوگیری می‌کنند که باعث رشد و گسترش سرطان پوست می‌شود‌. اسیدهای چرب اومگا- ۳، EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) و DHA (دگزاهگزانوئیک اسید)، می‌توانند سلامت قلبی را تقویت کنند و تری‌گلیسریدها را پایین بیاورند. امگا۳ از ایجاد آکنه و اگزما جلوگیری می‌کند و در صورت ایجاد آکنه با آن مبارزه می‌کند. همچنین با سرطان پوست هم مقابله می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد.

پروتئین

بدن انسان پروتئین‌های مصرفی را به عناصر سازنده‌ای به نام آمینو اسید تبدیل می‌کند و از آنها برای ساخت پروتئین‌های دیگر از جمله کلاژن و کراتین استفاده می‌کند که ساختار پوست را تشکیل می‌دهند. اسیدهای آمینه همچنین به پوسته پوسته شدن پوست پیر کمک می‌کند. برخی از اسیدهای آمینه آنتی اکسیدان‌هایی هستند که از سلول‌های پوست در برابر اشعه ماورا بنفش و در برابر “رادیکال‌های آزاد” ایجاد شده محافظت می‌کنند.

بهترین مولتی ویتامین برای پوست
بدون ویتامین A کافی پوست شما ممکن است خشک و خارش‌دار یا ناهموار شود
ویتامین A

هر دو لایه فوقانی و تحتانی پوست به ویتامین A نیاز دارند. به نظر می‌رسد با قطع روند کلاژن، از آسیب خورشید جلوگیری می‌کند. از آنجا که این ویتامین یک آنتی اکسیدان است، ممکن است در برابر آفتاب سوختگی موثر عمل کند (البته به اندازه استفاده از ضد آفتاب نیست). این ماده به عملکرد غدد چربی اطراف فولیکول‌های مو کمک می‌کند و همچنین ممکن است به بهبود بریدگی‌ها و خراش‌ها کمک کند به خصوص اگر از استروئیدها برای کاهش التهاب استفاده می‌کنید. بدون ویتامین A کافی پوست شما ممکن است خشک و خارش‌دار یا ناهموار شود.

ویتامین سی

ویتامین c می‌تواند برای سلامت پوست مفید باشد. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که از شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و احتمالاً سرطان پوست را کاهش می‌دهد. کاهش ویتامین C می‌تواند باعث کبودی و خونریزی لثه و همچنین کاهش روند بهبودی ‌زخم‌ها شود. خواص آنتی‌اکسیدانی این ویتامین، نقش مهمی در ترکیب کلاژن بازی کرده و به درمان آفتاب‌سوختگی کمک می‌کند.

بهترین ویتامین برای پوست
کاهش ویتامین C می‌تواند باعث کبودی و خونریزی لثه و همچنین کاهش روند بهبودی ‌زخم‌ها شود
ویتامین E

این آنتی اکسیدان و ضد التهاب همچنین می‌تواند انرژی ناشی از نور ماورا بنفش را جذب کند که به پوست آسیب می‌رساند و منجر به چین و چروک، افتادگی و سرطان پوست می‌شود. این ویتامین با ویتامین C به تقویت دیواره سلول‌ها کمک می‌کند و بهترین ویتامین برای پوست محسوب می‌شود. ویتامین E تمام احتمالات پوست را برای پیر شدن، چروک و شل شدن تغییر می‌دهد و آن را جوان و سفت نگه می‌دارد. ویتامین E همچنین به پاک کردن کثیفی‌ها، جرم و سایر ناخالصی‌ها کمک می‌کند. ویتامین E در بسیاری از غذاها یافت می‌شود، از جمله:
برخی از غذاهای فرآوری شده مانند غلات، آب‌میوه و مارگارین
آب شیرین، ماهی قزل‌آلا و سایر غذاهای دریایی
کلم بروکلی، اسفناج و سایر سبزیجات
آجیل و دانه‌ها مانند تخمه آفتابگردان و فندق
روغن‌های گیاهی از جمله آفتابگردان و جوانه گندم

زینک یا فلز روی

لایه خارجی پوست پنج برابر بیشتر از لایه زیرین این ماده معدنی دارد. روی به پوست کمک می‌کند تا پس از آسیب دیدگی بهبود پیدا کند. این مورد برای پایدار نگه داشتن دیواره‌های سلول و تقسیم و تخصصی شدن سلول‌ها هنگام رشد لازم است. روی بسیاری از سیتوکین‎های التهابی را مهار می‎کند، همچنین در رابطه با انواع اختلالات التهابی مانند سندرم روده‎ی تحریک‎پذیر، آکنه و آسم اثربخشی قابل‎توجهی را نشان می‌دهد. روی به دلیل نوع رفتاری که در ارتباط با سایر فلزات بدن مانند آهن و مس دارد ممکن است از پوست در برابر آسیب UV محافظت کند. همچنین مانند آنتی اکسیدان عمل می‌کند. روی باعث بهبود زخم‎های پوستی در بیماران دیابتی شده است، همچنین کمبود آن، با تاخیر در روند بهبودی زخم مرتبط است. مکمل زینک نیز اثرات مشابهی در درمان سایر بیماری های التهابی پوست مانند پسوریازیس و اگزما دارد، که به علت خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی روی می‌باشد.

بهترین ویتامین برای پوست صورت
ویتامین E تمام احتمالات پوست را برای پیر شدن، چروک و شل شدن تغییر می‌دهد و آن را جوان و سفت نگه می‌دارد
سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی و بهترین ویتامین برای پوست است که به آنتی اکسیدان‌های خاص کمک می‌کند تا از پوست شما در برابر اشعه UV محافظت کند. کمبود سلنیوم به احتمال زیاد با سرطان پوست ارتباط دارد. سلنیوم به جلوگیری از بروز بیماری‌ها و اختلالات مختلفی، از جمله بیماری‌های پوستی کمک می‌کند. بروز هرگونه بیماری در بدن بر روی خاصیت ارتجاعی یا رنگ و بافت پوست اثر می‌گذارد. از اینرو گفته می‌شود که پوست شما منعکس کننده سلامتی شماست. مارچوبه، اسفناج، سبوس گندم، قارچ، ماهی تن، گوشت گاو، ماکارونی، ماهی کاد، بوقلمون، مرغ، پنیر کاتج (cottage cheese)، بلغور جو دوسر، صدف، گوشت بره، و غیره منابع خوبی از سلنیوم به حساب می‌آیند.

غذاها و مکمل‌ها

به طور کلی میوه‌ها و سبزیجات گزینه‌های خوبی هستند زیرا شامل ویتامین‌های مناسب پوست و آنتی اکسیدان‌های دیگر هستند.

برخی از غذاها بیش از یک ماده مغذی برای پوست عمل می‌کنند و باعث عملکرد بهتر پوست می‌شوند:

ماهی‌های چرب (ماهی آزاد، ساردین، ماهی تن): پروتئین، امگا ۳، سلنیوم
سبزهای تیره برگ (کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی): ویتامین های A ،C و E، امگا ۳، پروتئین، به علاوه سلنیوم در اسفناج
تخم مرغ: پروتئین، ویتامین‌های A و E، سلنیوم، روی
دانه‌های کتان: امگا ۳، سلنیوم
حبوبات (عدس، نخود): پروتئین، روی
آووکادو: چربی‌های سالم، ویتامین‌های C و E
روغن زیتون طبیعی: چربی‌های سالم، ویتامین E

اگر نگران هستید که این مواد مغذی اصلی را به اندازه کافی از غذاهای خود دریافت نکنید با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید مکمل‌ها از راه‌های دیگر بر سلامتی شما تأثیر نمی‌گذارند. به عنوان مثال روغن ماهی منبع امگا ۳ است اما اگر دچار خون‌ رقیق یا ضعف سیستم ایمنی بدن هستید مصرف آن فکر خوبی نخواهد بود. از طرفی مکمل‌های روی می‌توانند برخی از آنتی بیوتیک‌ها را کم اثر کنند.

منبع: nutrients for healthy skin

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.