پاسخ ۱۰ سؤال مهم درباره کراتین و بوتاکس مو

موها یکی از مهم ترین و مؤثرترین اعضای بدن است که نقش بسیار ویژه ای در زیبایی افراد دارد به گونه ای که موهای زیبا و شاداب می تواند اعتماد به نفس افراد را چندین برابر کند. یک مدل موی ساده می تواند چهره فرد را به اندازه ۱۰ سال پیرتر یا جوان تر کند. امروزه راهکارها و روش های مختلفی برای مراقبت از مو وجود دارد و افراد به انواع محصولات آرایشی و بهداشتی دسترسی دارند. از جمله بهترین محصولات مراقبت از مو و رایج ترین روش های احیای موها در یک دهه گذشته استفاده از کراتین و بوتاکس مو بوده است. از آنجایی که این روش ها می توانند زیبایی و شادابی بسیار زیادی به موها بدهند با استقبال بسیار خوبی مواجه شده اند. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر این روش ها پرداخته می شود و مهم ترین سؤالات مربوط به آن پاسخ داده خواهد شد.

کراتینه مو چیست؟

همانطور که گفته شد زیبایی موها می توانند اثرات روحی و روانی مثبتی بر افراد داشته باشند. افرادی که از موهای وز، مجعد، شکننده و فر برخوردار هستند می توانند با استفاده از کراتین مو، موهای خودشان را احیا کرده و صافی و شادابی بالایی به آن بدهند. کراتینه کردن موها یک روش درمان شیمیایی است که موها را صاف، درخشان و براق می کند. کراتینه کردن موها معمولاً می تواند ۶ ماه ماندگاری داشته باشد که بستگی به میزان مراقبت فرد دارد. انواع مختلفی از روش های کراتینه کردن موها وجود دارد و هر کدام می تواند با توجه به جنس و نوع موها انتخاب شود. به صورت کلی در این روش کراتین به پیاز مو اثر می کند و می تواند منافذ موها را با کراتین پر کند که در نهایت باعث استحکام و افزایش سلامت موها می شود.

بوتاکس مو چیست؟

با شنیدن کلمه بوتاکس اولین چیزی که به ذهن افراد خطور می کند جوان سازی و زیباسازی پوست است که در این روش با فلج کردن عضلات پوست خطوط آن را از بین می برند اما بوتاکس مو نیز از جمله فرآیندهایی است که امروزه بسیار استفاده می شود. یکی دیگر از روش های مراقبت از موها استفاده از بوتاکس است. این روش هم مانند روش کراتینه یک روش برای احیای موها می باشد با این تفاوت که بوتاکس یک روش طبیعی است و برای صافی نیمه دائم موها استفاده می شود. در این روش فرد می تواند موهای خودش را با استفاده از آمپولی که حاوی انواع ویتامین ها، پروتئین ها، لیپیدها و آمینواسیدها است تقویت کند و سپس با ماساژ دادن موها مواد بوتاکس به منافذ موها نفوذ کند. این روش نیز همانند کراتین مو می تواند برای انواع موها استفاده شود.

کراتین و بوتاکس مو

مهم ترین سؤالات در مورد بوتاکس و کراتینه کردن موها

همانطور که گفته شد بوتاکس و کراتین امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و خیلی از افراد برای احیا، زیباتر کردن و صاف کردن موهای خود سراغ این روش ها رفته اند. از آنجایی که این روش ها از روش های جدید و نوظهور یک دهه اخیر هستند ممکن است افراد سؤالات زیادی در مورد آنها داشته باشند. از مهم ترین سؤالاتی که دانستن پاسخ آن برای هر فردی که قصد کراتین یا بوتاکس کردن موهای خود را دارد لازم است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- ماندگاری کراتین و بوتاکس چقدر است؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که افراد در مورد کراتین و بوتاکس مو دارند میزان دوام و ماندگاری این روش ها می باشد. باید گفت که هر دو روش ماندگاری بالایی دارند و چنانچه فرد نکات و قواعد مراقبت های بعد از احیای مو را به خوبی رعایت کند می تواند مدت زمان بیشتری از داشتن یک موی زیبا و صاف و درخشان لذت ببرد. به صورت میانگین روش کراتینه مو می تواند ۳ الی ۶ ماه و روش بوتاکس مو می تواند ۲ الی ۴ ماه دوام بیاورد. برای هر دو روش توصیه می شود که از شامپوهای عاری از سولفات استفاده شود تا میزان ماندگاری آن افزایش پیدا کند.

۲- مزایا و معایب کراتین و بوتاکس مو چیست؟

کراتینه کردن مو و بوتاکس آن از جمله روش های مراقبتی از مو هستند که می توانند فواید بسیار زیادی داشته باشند و به افراد کمک کنند که موهای مورد علاقه خود را داشته باشند اما این روش ها مانند هر روش دیگری می تواند معایبی هم داشته باشند که مهم ترین آنها به شرح زیر می باشند:

مزایای کراتینه کردن موها

از مهم ترین مزیت هایی که کراتینه کردن موها دارد می توان به مواردی مانند احیای موهای آسیب دیده، صاف و درخشان تر کردن موها، تقویت موها، کمک به رشد بیشتر موها، جایگزینی مواد طبیعی با نمونه های شیمیایی، شست و شوی ساده موها و … اشاره کرد. این مزایا در نهایت می توانند باعث افزایش اعتماد به نفس و زیبایی فرد شود.

معایب کراتین کردن موها

هرچند که کراتینه کردن مو فواید زیادی دارد اما این روش معایبی هم دارد که باید به آنها توجه شود. از مهم ترین ایرادات و معایب این روش می توان به تحریک موها، پوست و چشم، ایجاد مشکلات راش پوستی، سرطان زا بودن مواد موجود در آن (فرمالدئید)، هزینه های بالا، ریزش و سوختن موها در صورت انتخاب مواد نامناسب و آرایشگر مبتدی و … اشاره کرد.

کراتین و بوتاکس مو

مزایای بوتاکس کردن موها

بوتاکس نیز مانند کراتینه می تواند مزایا و فواید زیادی داشته باشد که مهم ترین آنها شامل مواردی همچون درخشان و صاف شدن موها، درمان کردن موخوره، وز مو و شکنندگی مو، پر پشت شدن موها و جوان سازی بافت آنها، تقویت موهای آسیب دیده، کمک به رشد بیشتر موها و … می باشد.

معایب بوتاکس کردن موها

در کنار تمامی فواید و مزایایی که بوتاکس دارد ایرادات و معایبی نیز برای آن عنوان شده است که مهم ترین آنها شامل ایجاد حساسیت های پوستی، ماندگاری کمتر در مقایسه با روش های دیگر، وارد شدن آسیب به موها در صورت ماهر نبودن آرایشگر و … هستند. انتخاب مواد مناسب و آرایشگر حرفه ای در هر دو روش می تواند کمک زیادی به بهبود نتیجه کار بکند و باعث می شود که از میزان معایب کار کاسته شود.

۳- هزینه های کراتین و بوتاکس چقدر است؟

جذابیت بالای روش های کراتین و بوتاکس باعث شده است که شرکت ها و کمپانی های متعددی از سراسر جهان که در حوزه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند اقدام به تولید این محصولات کنند. افرادی برای خرید کراتین مو و بوتاکس باید باتوجه به فاکتورهای مختلفی مانند برند محصول، کیفیت ساخت، مقدار و … هزینه های مختلفی پرداخت کنند. به صورت کلی این روش ها در مقایسه با سایر روش های معمول و رایج صاف کردن مو هزینه های بالاتری در پی دارد. همچنین از آنجا که این روش ها نیاز به تمدید مداوم دارند می تواند هزینه های بالایی برای افراد داشته باشد چرا که هر کدام از این روش ها بیشتر از چند ماه دوام ندارند و باید دوباره تمدید شوند.

۴- کدام نوع از کراتین ها برای موها بهتر هستند؟

همانطور که گفته شد امروزه انواع کراتین ها و بوتاکس ها در دسترس افراد قرار دارند که هر کدام می توانند قابلیت های مختلفی داشته باشند. کراتین و بوتاکس اثرات مفید زیادی بر روی موها دارند اما می توانند مضراتی هم داشته باشند. بهترین نوع از کراتین ها برای مو محصولی است که در آن ماده فرمالدئید وجود نداشته باشد. فرمالدئید یکی از مواد شیمیایی است که می تواند اثرات بسیار مضر و خطرناکی برای فرد داشته باشد و منجر به سرطان شود.

۵- تفاوت بوتاکس و کراتین در چیست؟

همانطور که گفته شد هم کراتین و هم بوتاکس برای احیای موها، صاف کردن آنها و براق و درخشان تر کردن مو به کار می روند اما این دو روش تفاوت هایی هم باهم دارند که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • اولین تفاوت این دو روش وجود ماده شیمیایی فرمالدئید در کراتین است که می تواند اثرات مخربی بر روی سلامت افراد داشته باشد.
  • از نظر میزان ماندگاری نیز دو روش متفاوت هستند و معمولاً کراتین ۲ تا ۳ ماه بیشتر از بوتاکس دوام دارد.
  • روش کراتین یک روش درمانی نیست و صرفاً برای صاف و لخت کردن موها به کار می رود در حالی که روش بوتاکس به عنوان یک روش درمانی نیز شناخته می شود.
  • روش کراتینه می تواند تأثیر بیشتری برای صافی مو داشته باشد و افرادی که از موهای مجعد و فر برخوردار هستند بهتر است از این روش استفاده کنند.

۶- کدام افراد برای انجام کراتین مو مجاز هستند؟

همانطور که گفته شد تمام افراد می توانند از روش کراتین برای احیا، صاف و براق کردن موهای خودشان استفاده کنند هرچند که افرادی با موهای مجعد و وز می توانند نتیجه بهتری به دست بیاورند. استفاده از کراتین می تواند محدودیت هایی برای تعدادی از افراد داشته باشد که مهم ترین آنها به شرح زیر می باشند:

  • استفاده از این روش ها برای افراد زیر ۱۲ سال به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که کودکان معمولاً دارای موهای نازک و ضعیفی هستند و ممکن است که این روش ها آسیب های جدی به بافت موی آنها وارد کند.
  • هرچند که همه خانم ها می توانند از این روش ها استفاده کنند اما زنان باردار و مادران شیرده حتی الامکان نباید از این روش ها استفاده کنند چرا که ممکن است سلامت خودشان و بچه هایشان را به خطر بیندازند.
  • افرادی که سابقه ابتلا به بیماری سرطان داشته اند و افرادی که از داروهای اعصاب و روان استفاده می کنند نباید از کراتین مو استفاده کنند چرا که داروها بر روی خون افراد تأثیر می گذارد و عملکرد کراتین را مختل می کنند.

کراتین و بوتاکس مو

۷- کراتین به چند طریق انجام می شود؟

به صورت کلی کراتین یا کراتین درمانی می تواند با روش های مختلفی انجام شود که هر کدام نتایج خاص خود را دارند. در روش اول فرد می تواند از کراتین به عنوان ماسک استفاده کند. در این روش تمامی ویتامین ها بافت مو را پوشش می دهند. این روش ماندگاری کمی دارد و حدوداً یک ماه می تواند دوام داشته باشد.

در روش دوم فرد با براشینگ و اتو کشی می تواند مواد را به خورد مو بدهد. این روش می تواند ۳ تا ۴ ماه ماندگاری داشته باشد و به عنوان یک روش دراز مدت شناخته می شود. در روش سوم فرد فقط با استفاده از براشینگ موهای آسیب دیده را احیا می کند. این روش هم فقط یک ماه ماندگاری دارد و به عنوان پانسمان موقت با کراتین شناخته می شود.

۸- بهترین روش های افزایش ماندگاری کراتین و بوتاکس مو چیست؟

افزایش ماندگاری و دوام روش های کراتین و بوتاکس مو یکی از دغدغه های اصلی افراد در مورد موها است. همانطور که گفته شد این روش ها به عنوان روش های نیمه دائم احیای و صافی مو شناخته می شوند و معمولاً از ۲ تا چند ماه می توانند ماندگاری داشته باشند. از بهترین روش های افزایش ماندگاری کراتین و بوتاکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتخاب محصول مناسب از شرکت های معتبر و شناخته شده
  • توجه به فرمول ساختاری کراتین و بوتاکس و تناسب آن با نوع موها
  • انجام کراتین و بوتاکس توسط افراد ماهر و حرفه ای
  • انتخاب فضا و آرایشگاه مناسب با تهویه مناسب با توجه به وجود فرمالدئید در کراتین
  • انجام مراقبت های بعد از کراتین و بوتاکس و استفاده از شامپوهای مخصوص
  • دوری از انواع نمک ها و سولفات ها و …
  • استفاده از لوازم حرارتی و محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب

۹- قرنطینه موها بعد از کراتین یا بوتاکس مو به چه دلیل است؟

بعد از آنکه افراد موهای خود را کراتینه یا بوتاکس کردند لازم است که حداقل ۷۲ ساعت موهای خودشان را قرنطینه کنند. قرنطینه موها به این دلیل است که مواد موجود در کراتین و بوتاکس در طول این مدت یک لایه غلاف ضخیم بر روی سطح موها ایجاد کنند. از مهم ترین نکاتی که در زمان قرنطینه کردن موها باید به آنها توجه کرد می توان مواردی همچون عدم تعریق موها، عدم استفاده از کش، سنجاق و کلیپس برای بستن موها، دوش نگرفتن و قرار نگرفتن در معرض بخار و هوای شرجی اشاره کرد. هر چقدر که قرنطینه موها در شرایط سالم تری انجام شود می تواند در افزایش ماندگاری آن مؤثر باشد.

۱۰- آیا روش کراتینه تنها راه صافی موها است؟

پاسخ این سؤال قطعاً منفی است. در سال های اخیر انواع راهکارها و شیوه ها برای صاف کردن موها مورد توجه قرار گرفته است که هر کدام از مزایا و معایب ویژه ای برخوردار بوده اند.

  • یکی از روش های صاف کردن موها، گلت (Glatt) می باشد که یک روش موقت و کوتاه مدت است و از آنجایی که همیشه موها باید مرطوب باشند تا صافی خود را حفظ کنند گزینه مناسبی نیست.
  • روش دوم استفاده از مواد قلیایی صاف کننده دائم مانند Soft and beautiful است که موها را برای همیشه صاف می کنند اما می توانند آسیب های مختلفی نیز به مو وارد کنند.
  • در روش بعدی که به تازگی در کشورهای مختلف رایج شده است افراد از مواد صاف کننده ژاپنی (روش یونش حرارتی) استفاده می کنند. این مواد به همراه حرارت و فشار اتو موها را به طور دائم صاف می کند. در این روش فقط موهایی که از ابتدا می رویند مواج و مجعد خواهند بود و موهای صاف برای همیشه صاف خواهند ماند. این روش برای موهای آسیب دیده روش مناسبی نیست چرا که مواد شیمیایی خاصی در آن استفاده می شود که آسیب های جدی تری به موها وارد می کند.

سؤالات دیگر در مورد کراتین و بوتاکس مو

علاوه بر سؤالات مهمی که در بخش قبلی به همراه پاسخ های آنها بررسی شدند ممکن است که افراد سؤالات دیگری در ذهن خود داشته باشند. از دیگر سؤالات مهمی که در مورد کراتین و بوتاکس مو وجود دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آیا می توان کراتین های مختلف از برندهای مختلف را با هم ترکیب کرد؟

به دلیل آنکه هر شرکت برای تولید محصولات خود از یک فرمول خاص و منحصر به فرد استفاده می کند ترکیب دو یا چند محصول از برندهای مختلف نمی تواند کار درستی باشد چرا که ممکن است واکنش های شیمیایی باعث آسیب جدی به موها شود.

قبل از انجام کراتین موها لازم است که موها مرطوب باشند؟

برای دریافت نتایج بهتر از کراتین موها لازم است که موها قبل از شروع کراتینه ۳۰ تا ۴۰ درصد مرطوب باشند. این رطوبت باعث نفوذ بهتر مواد به بافت موها و کسب نتایج بهتر می شود. شستشوی موها قبل از انجام کراتین باعث می شود که پولک های مو برای جذب بیشتر مواد باز شوند. همچنین شستن موها باعث می شود که چربی ها و آلودگی های مو از بین برود.

کراتین و بوتاکس مو

کراتین باعث روشن تر شدن موها می شود؟

کراتین به خودی خود خاصیت رنگ بری ندارد و نمی تواند باعث روشن شدن رنگ موها شود اما چنانچه کراتین دارای ماده فرمالدئید باشد ممکن است که رنگ موها یک پرده روشن تر شود؛ بنابراین فرد باید به میزان فرمالدئید موجود در آن توجه داشته باشد.

شستشوی مداوم ماندگاری کراتین را کم می کند؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که در مورد مراقبت های بعد از کراتین برای فرد به وجود می آید تأثیر میزان شست و شو در کاهش ماندگاری آن است. چنانچه فرد بیش از حد موهای کراتینه شده خودش را بشوید ممکن است که باعث کاهش دوام و ماندگاری آن شود. ۲ بار شست وشو در هفته برای موها کراتینه شده کافی می باشد.

کراتین برای چه موهایی مناسب تر است؟

همانطور که گفته شد همه افراد با هر نوع مویی می توانند از کراتین و بوتاکس استفاده کنند. افرادی که موهایی آسیب دیده بر اثر عوامل شیمیایی مانند رنگ، مش، دکلره و … دارند و یا افرادی که موهای آنها به صورت طبیعی مجعد، وز و فر می باشند برای استفاده از کراتین گزینه های ارجح تری هستند.

کراتینه موهای آسیب دیده در اثر حرارت را نیز احیا می کند؟

آسیب ناشی از گرما و حرارت وسایلی مانند اتو و سشوار از مهم ترین آسیب هایی هستند که موهای افراد را تهدید می کنند. چنانچه میزان این آسیب ها شدید نباشد می توان از کراتین برای احیای موها استفاده کرد اما اگر آسیب ها شدید باشد نمی توان با استفاده از کراتین آنها را بهبود بخشید و شاید بتوان با بوتاکس میزان آسیب ها را کمتر و موها را احیا کرد.

خود  فرد می تواند موهای خود را کراتینه کند؟

در صورتی که فردی با مهارت کافی در دسترس باشد خود فرد هم می تواند موهای خودش را کراتینه کند. در این روش فرد باید موهای خود را تا حدود یک و نیم سانتی متری ریشه های آن به خوبی به مواد کراتین آغشته کند و سپس با استفاده از اتوی مو آن را صاف کند. البته برای انجام کراتینه لازم است که فرد ابتدا لوازم مورد نیاز آن را تهیه کند که مهم ترین آن اتوی مو است که باید حداقل بتواند دمای ۲۳۰ درجه را پشتیبانی کند. خرید اتو مو مناسب می تواند نقش زیادی در نتیجه کراتینه کردن موها داشته باشد.

آیا می توان همزمان با کراتینه موها را رنگ کرد؟

در صورتی که موهای فرد آسیب های جدی نداشته باشد و امکان رنگ کردن آن وجود داشته باشد می توان قبل از انجام عملیات کراتینه و در همان روز آن را رنگ کرد. البته باید توجه داشت که اتو کشیدن مو هنگام کراتینه ممکن است یک پرده رنگ موها را روشن تر کند و فرد باید در هنگام رنگ کردن موهای خود به این مورد توجه داشته باشد. مجله سلامت در مقاله ای با عنوان چگونه کراتین مو با ماندگاری بالا انتخاب کنیم، نکاتی را ذکر کرده است که به شما در انتخاب کراتین مو مناسب کمک می نماید.

می توان عمل کراتینه را چندین بار تکرار کرد؟

همانطور که گفته شد کراتینه کردن مو باعث لختی، صافی، احیا و زیبایی بیشتر موها می شود و از آنجایی که اثرات تخریبی زیادی ندارد می توان به صورت مکرر از آن استفاده کرد. البته باید توجه داشت که کراتینه یک روش هزینه بر است و چنانچه فرد از نظر هزینه مشکلی نداشته باشد می تواند چندین بار موهای خود را کراتینه کند.

نکات مهم در خرید بوتاکس و کراتین مو؟

از آنجایی که کراتین و بوتاکس مو هر دو روش هایی برای احیا، صافی، لختی و زیباسازی موها می باشند و به صورت مستقیم با بافت موها در ارتباط هستند لازم است که افراد در انتخاب و خرید آنها به موارد مهمی توجه داشته باشند. از مهم ترین فاکتورهایی که باید در انتخاب و خرید بوتاکس مو و کراتین به آنها توجه شود می توان به مواردی مانند برند و شرکت سازنده محصول، ترکیب و فرمول ساختاری آن و مواد تشکیل دهنده، قیمت محصول، تاریخ تولید و تاریخ انقضای محصول، میزان ماندگاری، درجه احیا و صافی، میزان فرمالدئید و … اشاره کرد.

فروشگاه اینترنتی زلفان

استقبال بالا از محصولات آرایشی و بهداشتی باعث شده است که فروشگاه های متعددی در این زمینه فعالیت داشته باشند و انواع محصولات آرایشی را به کاربران خود عرضه کنند. فروشگاه اینترنتی زلفان به عنوان یکی از معتبرترین، پر بازدیدترین و باسابقه ترین فروشگاه های اینترنتی کشور در زمینه لوازم بهداشتی و آرایشی انواع محصولات را با بالاترین کیفیت ممکن  و مناسب ترین قیمت در کمترین زمان ممکن در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. این فروشگاه یک مرکز قابل اطمینان برای تمامی مصرف کننده های عادی و سالن داران در حوزه سلامت مو و پوست می باشد و محصولات شرکت های معتبر جهان را به آنها عرضه می کند.

سخن نهایی

هرچند که روش های مختلفی برای احیای موهای آسیب دیده و صاف و براق کردن موهای مجعد و وز وجود دارند اما روش های کراتین و بوتاکس در سال های اخیر با استقبال بیشتری مواجه شده اند. این روش ها از ماندگاری بالاتری نسبت به روش های دیگر برخوردار هستند و می توانند باعث افزایش زیبایی موها و افزایش اعتماد به نفس افراد شوند. لازم است که افراد قبل از انجام کراتین یا بوتاکس مو با تمامی مزایا و معایب آنها آشنا شوند و پاسخ تمام سؤالات خود را دریافت کنند. در فروشگاه زلفان می توانید مشاوره رایگان دریافت نمایید و بهترین محصولات مو را خریداری کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.