۵ روش آسان برای شستشوی فرش با دست

شاید فرش خانه تان کثیف شده و برای تمیز کردن آن راه های مختلف را امتحان کرده اید. کودکان، حیوانات خانگی و آن دسته از اعضای خانواده که فراموش می کنند کفش شان را درآورند ممکن است فرش را کثیف کنند. شاید در ابتدا متوجه این آلودگی ها نشوید اما به مرور زمان می توانند فرش خانه را کثیف و چرک کنند. اگر بخارشو ندارید و نمی توانید آن را اجاره کنید، می توانید فرش را با دست بشویید. در اینجا ۵ نکته برای شستشوی فرش با دست را به شما معرفی می کنیم.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌توانید در قدم اول برآورد قیمت قالیشویی را در شهر خودتان داشته باشید. مثلا اگر به دنبال یک قالیشویی در تهران باشید می‌توانید درخواست قالیشویی ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

بیشتر محصولات مورد نیاز برای شستشوی فرش با دست ارزان بوده و در خانه موجود هستند. با صرف کمی وقت می توانید فرش های خانه خود را تمیز کنید.

شستشوی فرش و موکت

روش شستشوی فرش با دست و بدون کمک شوینده فرش

زمانی که برای خرید یا اجاره بخارشو پول ندارید، شاید فکر کنید دیگر فرش تان تمیز نمی شود. با این حال روش هایی وجود دارد که می توانید بدون بخارشو فرش خود را تمیز کنید. در اینجا روش هایی را به شما معرفی می کنیم که برای شستن و تمیز کردن فرش موثر هستند.

۱. تمیز کردن فرش با یک برس

با یک برس فرش می توانید گرد و خاک و آلودگی را از سطح فرش بزدایید. برای این کار باید دو زانو خم شده و گرد و خاک فرش را بگیرید. پس از خارج کردن گرد و خاک فرش باید سطح آن را با جاروبرقی تمیز کنید تا گرد و خاک خارج شده تمیز شوند. باید هر هفته این کار را انجام دهید تا گرد و خاک موجود به خورد فرش نروند.

شستشوی فرش و موکت

۲. شستشوی فرش با دست و با کمک سرکه

محلول خانگی شوینده فرش
• یک چهارم فنجان سرکه سفید
• آب گرم
• سطل
حتی اگر نمی توانید برای تمیز کردن خانه یک بخارشو اجاره کنید، با چند روش ساده می توانید فرش را تمیز و خوشبو کنید. برای این کار به یک سطل، یک برس، کمی سرکه سفید نیاز دارید. برای آغاز، سطل را از آب گرم پر کرده و یک چهارم سرکه سفید به آن اضافه کنید. برس را در سطل فرو برده، به محلول آغشته کرده و فرش را تمیز کنید. باید برس را به اندازه ای به محلول آغشته کنید که فرش تر شود نه کاملا خیس. پس از برس کشیدن فرش، سطل را خالی کرده و آن را با آب تازه پر کنید. یک حوله یا پارچه تمیز در سطل فرو ببرید. آن را خارج کرده، فشار دهید و سپس روی فرش بمالید. پس از شستشوی مجدد فرش بگذارید خشک شود. برای تسریع فرایند خشک شدن فرش می توانید پنکه روشن کرده و روی زمین بگذارید.

۳. شستشوی فرش با دست و به کمک جوش شیرین

جوش شیرین معجزه می کند چون برای موارد مختلف از آشپزی تا فرش شستن به کار می رود. این ماده ارزان بوده و برای تمیز کردن لکه ها و خوشبو کردن فرش استفاده می شود. می توانید مقداری جوش شیرین را روی کف یا مستقیما روی لکه بپاشید. تاثیر آن مانند شوینده های خانگی و لکه برهای دیگر است. با اسپری کردن کمی آب جوش شیرین و آب را مخلوط کنید. بگذارید محلول حداقل سه ساعت بماند، خیس بخورد و گرد و خاک و بو را به خود بگیرد. پس از خشک شدن آن قسمت، فرش را با جاروبرقی تمیز کرده و جوش شیرین را از بین ببرید.

۴. تمیز کردن فرش با دست

شوینده خانگی
• یک فنجان سرکه
• دو فنجان آب
• ۲ قاشق چایخوری نمک
• ۱۵ قطره روغن خالص
اگر در خانه قالیچه دارید می دانید این قالیچه ها زود کثیف می شوند. از آنجایی که بعضی از آن ها ظریف هستند، تمیز کردن شان می تواند مشکل باشد. و بنابراین به مواد و ابزار مختلف و زحمت شما بستگی دارد. برای آغاز باید محلول معرفی شده که بسیار ارزان و کارآمد است را تهیه کنید. هردو طرف قالیچه را جاروبرقی کنید تا گرد و خاک آن از بین برود. بعد با امتحان کردن این محلول روی گوشه ای از قالیچه مطمئن شوید که به رنگ آن آسیب نمیزند. اگر این محلول بر رنگ قالیچه تاثیر نداشت، می توانید به شستشو ادامه دهید.
مواد لازم را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. یک اسفنج یا برس را در محلول فرو برده و بر روی قالیچه بمالید. بگذارید محلول چند دقیقه روی قالیچه بماند. در این زمان ظرف را از محلول خالی کرده و با آب تازه و تمیز پر کنید. قالیچه را با آب تمیز کنید. با کمک یک حوله تمیز و خشک آب قالیچه را گرفته و آن را از جهت الیاف تمیز کنید.
قالیچه را در فضای باز و مقابل آفتاب پهن کنید. پس از خشک شدن قسمت بالایی قالیچه آن را برگردانید تا پشت آن هم خشک شود. پس از خشک شدن کامل قالیچه آن را با جاروبرقی تمیز کنید چون ممکن است کرک و الیاف جدا شده به پشت و روی قالیچه چسبیده شده باشد. نکته: برای تمیز کردن لکه های سخت، باید هیدروژن پراکسید را مستقیما روی لکه بمالید تا تاثیرش افزایش یابد. با این حال مراقب باشید زیرا ممکن است قالیچه را سفید کند.

شستشوی فرش و موکت

۵. روش شستشوی فرش و موکت پلکان بدون بخارشو

شوینده طبیعی فرش
• یک فنجان سرکه
• دو فنجان آب داغ
• دو قاشق چایخوری نمک
• ۱۵ قطره روغن اسطوخودوس
اگر در یک خانه چند طبقه زندگی می کنید می دانید که فروش و موکت پلکان به سرعت کثیف می شود. بسیاری از شوینده های فرش برای تمیز کردن فرش و موکت پلکان مناسب نیستند، به این معنا که باید با دست آن را تمیز کنید. برای شروع باید یک ماده شوینده خریداری کرده یا در خانه تهیه کنید. برای تهیه ماده شوینده خانگی فرش باید مراحل زیر را را انجام دهید.
در یک کاسه بزرگ آب داغ و سرکه را ترکیب کنید. روغن اسطوخودوس و نمک را اضافه کنید. درب ظرف را گذاشته و خوب تکان دهید.
برای تمیز کردن گرد و خاک و آلودگی پلکان، از یک برس تمیز استفاده کرده و از پلکان بالایی به ترتیب پایین آمده و پله ها را تمیز کنید. برس کشیدن فرش شما را از شر آلودگی و لکه های سخت که با جاروبرقی تمیز نمی شوند، رها می کند. سپس باید گرد و خاک نرم شده را با جاروبرقی تمیز کنید. باز هم از پله بالایی آغاز کرده و پایین بیایید.
سپس باید محلول را آماده کرده و برای هر پله به طور جداگانه استفاده کنید. برای شستشوی عمیق از برس استفاده کرده و هر پله را جداگانه تمیز کنید. بگذارید فرش خشک شود سپس روی آن جاروبرقی بکشید تا ذرات گرد و خاک تمیز شوند.

ترفند سریع برای فرش های بدبو: برای از بین بردن بوی بد فرش و قالیچه از خاک دیاتومه استفاده کنید. بگذارید روی فرش خیس خورده و پس از چند ساعت جاروبرقی کنید. در این صورت فرش تان دوباره خوشبو می شود.
شستشوی فرش با دست پر زحمت اما نتیجه بخش است. این پنج تکنیک گرد و خاک فرش را از بین برده، لکه ها را تمیز کرده و آن را خوشبو می کنند.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.