فواید و مضرات گوشت قرمز از نظر علمی و تاثیر آن بر افسردگی

در این مطلب به بررسی فواید و مضرات گوشت قرمز از نظر علمی، پروتئین گیاهی و ارتباط آن با سلامت قلبی، عروقی و از نظر مشاور خانواده، اختلالات روان همچون افسردگی پرداخته شده است.

مضرات گوشت قرمز از نظر علمی

بر اساس ۳۰ سال مشاهده تأیید شده است که جایگزینی گوشت قرمز با پروتئین گیاهی می تواند به سلامت قلب شما کمک کند. محققان یافته های خود را براساس مشاهده ۴۳۲۷۲ مرد آمریکایی با میانگین سنی ۵۳ سال قرار دادند.

براساس این مطالعه، گوشت های قرمز فرآوری شده شامل هات داگ، سوسیس و سالامی هستند که با افزایش خطر مرگ و بیماری های مزمن خطرناک در ارتباط هستند.

شواهد بیشتر نشان می دهد که تعویض یک استیک آبدار برای وعده های غذایی با پروتئین گیاهی می تواند برای سلامتی شما مفید باشد. یک مطالعه جدید، بر اساس ۳۰ سال مشاهده، تأیید کرده است که جایگزینی گوشت قرمز با پروتئین گیاهی می تواند به سلامت قلب شما کمک کند.

این مطالعه نشان داد که جایگزینی گوشت قرمز با غذاهای گیاهی، مانند لوبیا، آجیل یا سویا ممکن است با کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق قلب (CHD) همراه باشد. این مطالعه همچنین حاکی از آن است که جایگزینی مصرف گوشت قرمز با غلات کامل و محصولات لبنی و گوشت قرمز فرآوری شده با تخم مرغ نیز می تواند این خطر را کاهش می دهد.

متخصص قلب و عروق از گروه پزشکی کوئینز نیویورک اذعان داشت: “مطالعات زیادی انجام شده است که گوشت قرمز از رژیم غذایی خارج شده و مصرف غذایی گیاهی افزایش یافته است.”

او بر رژیم غذایی مدیترانه ای تأکید داشته و مصرف بیش تر آجیل و کاهش کربوهیدارت را را توصیه کرده است. “این مطالعه در نشان دادن فواید یک رژیم غذایی گیاهی و اثرات قلبی و کاهش خطر بسیار موثر است.”

فواید و مضرات گوشت قرمز

مضررات گوشت قرمز برای زنان

تمرکز این مطالعه بر مردان آمریکایی بوده اما احتمالاً این یافته ها در مورد زنان نیز صدق می کنند و مصرف زیاد گوشت قرمز می تواند مشکلات قلبی و عروقی به همراه داشته باشد.

هیچ یک از این مردان هنگام ثبت نام در مطالعه، بیماری قلبی عروقی یا سرطان نداشتند.

مشاهدات از سال ۱۹۸۶ آغاز شد و پس از آن شرکت کنندگان هر ۴ سال یک پرسشنامه دقیق رژیم غذایی پر کردند. طی دوره ۳۰ ساله، ۴۴۵۶ رویداد CHD ثبت شده و ۱۸۶۰ مورد آن کشنده بوده است.

فواید گوشت قرمز گوسفندی

این مطالعه نتیجه گرفت که به ازای هر وعده غذایی در روز، گوشت قرمز ۱۲ درصد خطر ابتلا به CHD را افزایش می دهد.

مصرف یک وعده در روز از منابع پروتئینی گیاهی ترکیبی که شامل آجیل، حبوبات و سویا است، ۱۴ درصد خطر ابتلا به CHD را کاهش داده است.

دریافت پروتئین های گیاهی با کیفیت بالا مانند آجیل، حبوبات و همچنین غلات و محصولات لبنی، کاهش خطر اضافی برای بیماری های قلبی را نشان می دهد.

انتخاب گزینه های گیاهی به جای گوشت قرمز می تواند در کاهش میزان چربی های اشباع، کلسترول و آهن تاثیر داشته و به سلامت قلب نیز کمک می کند.

گزینه های گیاهی همچنین مصرف چربی اشباع نشده، فیبر، آنتی اکسیدان، پلی فنول را افزایش می دهد – همه اینها می توانند با افزایش کلسترول محافظتی، کاهش کلسترول بد یا بهبود عملکرد رگ های قلبی، برای سلامت قلب مفید باشند.

فواید و مضرات گوشت قرمز

مصرف گوشت در دوران کورونا

این اولین بار نیست که محققان مبادله گوشت قرمز را برای پروتئین گیاهی پیشنهاد می دهند. بنابراین چه چیزی این تحقیقات را در حال حاضر مرتبط می کند؟

این یک روند جدید است و در حال حاضر ادامه دارد. دلایل عفونی مرتبط با خوردن گوشت وجود دارد. به طور کلی، کاهش خطر مرگ و میر با رژیم غذایی گیاهی همان چیزی است که این مطالعه را آغاز کرده است.

به بیان ساده: اخبار زیادی در مورد خوردن گوشت قرمز و فرآوری گوشت پیرامون بیماری همه گیر COVID-19 منتشر شده است.

طبق دانشکده بهداشت عمومی هاروارد TH Chan، مصرف کنندگان مجبور شده اند با کمبود گوشت گاو و همچنین افزایش قیمت روبرو شوند که مردم را مجبور به انتخاب گوشت قرمز کمتر می کند.

سازمان بهداشت جهانی همچنین توصیه های تغذیه ای را در طی بیماری همه گیر ویروس کورونا منتشر کرد که بر مصرف کمتر چربی، نمک و قند برای کاهش خطر چاقی، بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت و انواع خاصی از سرطان تأکید دارد.

آیا هنوز می توانید گوشت قرمز بخورید؟

البته. با رعایت اعتدال می توانید گوشت قرمز مصرف کنید و تحت تاثیر امراض آن قرار نگیرید.

در واقع کمی گوشت قرمز خوب است و چند بار در هفته پیشنهاد می شود. با مخلوط کردن سبزیجات و غلات می توانید یک رژیم غذایی سالم و مقوی ایجاد کنید.

میزان مصرف گوشت بوقلمون در هفته می تواند بیش از این میزان باشد و تا ۴ وعده غذایی باشد.

میزان مصرف گوشت مرغ در هفته نیز می تواند تا ۵ وعده غذایی باشد و به صورت ترکیبی با مواد غذایی دیگر ترکیب شود.

فواید و مضرات گوشت قرمز

مصرف گوشت و افسردگی | خواص گوشت قرمز برای کودکان

کمبود مواد غذایی و پروتئینی می تواند سبب بروز اختلالات روانی از جمله افسردگی شود که علائم آن شامل موارد زیر است:

  • احساس ناراحتی یا داشتن روحیه افسرده
  • از دست دادن علاقه یا لذت به فعالیت هایی که قبلا لذت می بردید.
  • تغییر در اشتها و تمایل زیاد به خوردن مواد قندی
  • تغییر در خواب یا علاقه زیاد به خواب
  • از دست دادن انرژی یا افزایش خستگی با وجود افزایش ساعت خواب
  • کندی حرکات یا گفتار (این مشکل باید به حدی شدید باشد که برای دیگران قابل مشاهده باشد)
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • مشکل در تفکر، تمرکز یا تصمیم گیری
  • فکر به مرگ یا خودکشی

فواید و مضرات گوشت قرمز

این علائم برای افسردگی بارداری بوده و با مصرف گوشت و مواد غذایی مرتبط نیست:

  • اضافه یا کم کردن وزن
  • اختلال در خواب
  • سردرد، کمردرد
  • دشواری در تمرکز
  • ترس از آسیب زدن به خود یا فرزند خود
  • اندیشه های افسرده مانند احساس یاس، ناامیدی، بی ارزشی و شرم
  • خشم
  • نمی توانید غذا را کنار بگذارید یا اصلاً به غذا علاقه ندارید.
  • حالات شما به طور ناگهانی و بدون هشدار تغییر می کند.
  • احساس می کنید از کنترل خارج شده اید.
  • احساس می کنید از کودک خود جدا هستید.

علت بروز این علائم افسردگی چیست؟

در حقیقت هیچ کس نمی داند که علائم افسردگی به چه دلایلی به وجود می آید. دانشمندان در زمان افسردگی تغییراتی را در برخی از مواد شیمیایی مغز و برخی هورمون ها مشاهده می کنند.

البته بعضی تحقیقات نشان می دهند که ژن های خاص ممکن است باعث ایجاد افسردگی بشود.

فواید و مضرات گوشت قرمز

کمبود مواد شیمیایی

مغز از میلیاردها سلول عصبی ساخته شده است برای این که این سلول ها با یکدیگر در ارتباط باشند از ناقل عصبی استفاده می کنند. تحقیقات نشان داده است که سه ناقل عصبی به نام های دوپامین، سروتونین و نورآدرنالین در هنگام افسردگی کم تر ترشح می شوند و به همین دلیل در انتقال پیام ها اختلال به وجود می آید و می تواند باعث ایجاد افسردگی شود.

سوالی که در اینجا پیش می آید این است که این کمبود هورمون در اثر افسردگی به وجود می آید یا باعث ایجاد افسردگی می شود؟

پاسخ به این سوال هنوز روشن نشده است ولی بسیاری از پزشکان به این نتیجه رسیده اند که داروهای ضد افسردگی این ناقل ها را افزایش می دهند.

نقش هورمون ها

وقتی افراد تحت فشار روانی قرار می گیرند هورمون های مختلفی در بدن ترشح می شوند و فرد را برای رویارویی با فشار روانی آماده می کنند. پس از رفع شدن عامل اضطراب سطح هورمون ها به حالت عادی بر می گردد اما در زمان افسردگی میزان کورتیزول به حالت عادی بر نمی گردد.

مرگ و رشد و نمو سلول های مغزی

فشار روانی و افسردگی علاوه بر تغییرات شیمیایی و هورمونی باعث تغییر در ساختار مغز نیز می شود. البته این تاثیرات زودگذر هستند. بعضی از تحقیقات نشان می دهند که داروهای ضد افسردگی جلوی این تغییرات را می گیرند.

تست افسردگی به صورت رایگان و با تحلیل در سایت مرکز مشاوره ستاره زندگی انجام دهید.

در صورت بروز هرگونه ناراحتی، احساس غم و افسردگی می توانید با مرکز مشاوره ستاره به شماره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰۰- ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ تماس حاصل کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.