چگونه یک خرید اینترنتی خاطره انگیز داشته باشیم؟

همانطور که می دانید خرید یکی از ضرورت های زندگی است و این خرید ممکن است به طرق مختلفی انجام گیرد در حالت خرید فیزیکی شاید بسیار وقت گیر و محدود به منطقه یا شهر محل سکونت خودمان باشیم طوریکه انتخاب زیادی هم نداشته باشیم اما در حالت خرید اینترنتی هم همزمان می توان تعداد فروشگاه های زیادی را با هم مقایسه کرد به طوریکه این فروشگاه ها شاید به لحاظ موقعیت مکانی کیلومترها باهم فاصله داشته باشند. همچنین در خرید اینترنتی محدود به محله یا شهر خودمان هم نیستیم و حتی می توان از فروشگاه های کشورهای دیگر هم خرید نمود که البته در ایران این امکان میسر نیست.

شرایط فروشگاه های اینترنتی

اما خرید از فروشگاه های اینترنتی محدودیت ها و شرایط خاصی دارد به طوریکه شاید انتخاب یک فروشگاه اینترنتی بدون داشتن اطلاعات تجربه ای بسیار بد و نامناسب برای شما باشد اما این شرایط چیست؟

اولاً فروشگاه اینترنتی باید دارای نماد اعتماد باشد تا بتوان در صورت هر گونه بروز مشکل از طریق ارگان مربوطه حق و حقوق خود را مطالبه کرد. ثانیاً فروشگاه در صورت امکان دارای آدرس فیزیکی نیز باشد زیرا به نظر می رسد این یکی از نکات قوت فروشگاه باشد ثالثاً فروشگاه دارای تلفن های پاسخگو باشد که این را می توان با تماسی با مرکز تماس فروشگاه بررسی نمود. نهایتا فروشگاه بهتر است در اتحادیه فروشگاه های مجازی عضو بوده باشد و دارای پروانه کسب نیز باشد.

خرید از فروشگاه های متفرقه یا وبلاگ به هیچ عنوان توصیه نمی شود هم چنین خرید از اینستاگرام و یا کانال تلگرام می تواند تبعات زیان باری به دنبال داشته باشد زیرا این کانال ها و یا پیج ها به هیچ عنوان قابل پیگیری نیستند و تشخیص مالکیت آنها به راحتی نمی تواند انجام گیرد و مجوزهایی که یک سایت فروشگاهی باید داشته باشد در مورد پیج های اینستاگرام نمی تواند صادق باشد.

گاهی اوقات به دلیل عدم دسترسی به کالای خاصی در شهر خودمان اقدام به خرید اینترنتی می کنیم برای مثال فرض کنید نیاز به خرید ساعت بن تن برای پسرمان داریم امکان پیدا کردن ساعتی خاص در فروشگاه های محل سکونت بسیار شانس پایینی است اما با جستجوی کوتاهی در اینترنت می توان هر مدلی را که مد نظرمان بود تهیه نمود و حتی می توان با جستجوی بیشتر بهترین ساعت با بهترین قیمت و شرایط را سفارش داد.

در خرید اینترنتی بهتر است تا حد امکان از فروشگاه های با امکان پرداخت در محل یعنی پرداخت پس از تحویل کالا خرید نمود زیرا این کار باعث می شود تا امکان عدم ارسال کالا پس از واریز مبلغ آن از بین رفته باشد. همچنین در این مواقع حتی در صورت ارسال اشتباه از پرداخت مبلغ میتوان خودداری نمود همچنین در حالت پرداخت در محل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان پشتوانه تضمین خرید میتواند مفید باشد. علاوه بر آن میتوان از مامور پست درخواست بازگشایی کالا را نمود و در صورتی که کالا مغایرتی نداشته باشد هزینه را پرداخت کنیم.

همچنین در مورد خرید کالاهایی که قبلا هیچگونه اطلاعاتی در مورد آن نداریم میتوان با سرچ عنوان کالا در اینترنت و دیدن فیلم هایی در سایت های داخلی و خارجی در مورد آن کالا مثل یوتیوب (که برای کالاهای خارجی فیلم های متعددی در مورد نحوه استفاده و کیفیت آنها وجود دارد) از خرید مطمئن شد. همچنین با خواندن نظرات خریداران در مورد کالاها میتوان تا حدود زیادی از کم و کیف کالا مطمئن شد برای مثال فرض کنید نیاز به خرید لباس بتمن برای فرزندتان دارید شاید سایت های متعددی این کالا را با قیمت های متفاوتی عرضه کرده باشند اما کاری که باید انجام دهید پس از انتخاب کالا و تایید فروشگاه نوبت به تحقیق در مورد کیفیت کالای انتخابی می رسد می توانید از قسمت نظرات همان سایت استفاده کنید و با جمع بندی نظرات به نتیجه گیری کلی خرید بلی و یا نخیر برسید.

امتیازی که در فروشگاه های بزرگ مثل دیجی کالا و زنبیل آنلاین از طرف خریداران به کالاها داده شده می تواند نشان دهد که آیا خریداران از خریدشان راضی بوده اند و یا ناراضی بوده اند اگر امتیاز بالای میانگین بود حتما کالا مورد پسند بوده ولی اگر امتیاز کالا زیر میانگین باشد احتمال اینکه شما نیز پس از خرید از کالا ناراضی باشید بسیار زیاد است.

تا به اینجا از مزایای فروشگاه های اینترنتی با شما گفتیم حال قصد داریم تا نکات بیشتری را در مورد فروشگاه های اینترنتی باهم بررسی کنیم سوال این است که آیا برای خرید از فروشگاه اینترنتی لازم است حتما فروشگاه اینترنتی در تهران مستقر باشد؟ پاسخ این است که قوانین کشور در مورد تمام فروشگاه های اینترنتی یکسان است و فروشگاه های بسیار موفقی هم در شهرستان هایی غیر تهران مثل زنجان، مشهد، تبریز و اردبیل هستند که مشتریان ثابت زیادی هم دارند بنابراین با خیال راحت می توانید از عنصر مکان فروشگاه اینترنتی صرف نظر کنید و خریدی موفق را تجربه کنید.

آیا میتوان پوشاک را هم از اینترنت خریداری نمود؟

پاسخ بسیار روشن است چرا که با پیشرفت روز افزون امکانات و افزایش تعداد فروشگاه های اینترنتی در آینده تمام جهات زندگی ما تحت تاثیر آنها قرار خواهد گرفت و در کشور ما فروشگاه های اینترنتی میتواند امکانات را با قیمتی بسیار مناسب در دورترین نقطه کشور عرضه کند و این فاصله ها را به حداقل برساند برای مثال کسی در قسمت بالا شهر تهران اقدام به خرید اینترنتی می نماید دقیقاً از همان امکاناتی بهره می گیرد که یک فرد در روستایی دوردست کشور از آن بهره مند است و این یعنی برقراری عدالت اجتماعی در سایه این فروشگاه های مجازی.

قبلاً شاید از پدربزرگ یا مادربزرگ خود شنیده باشید که برای خرید قطعه ای خاص یا وسیله ای کمیاب روزها معطل می شدند و در آخر هم مشخص نبود نتیجه بگیرند و یا نه. اما اکنون با چند کلیک در عرض چند دقیقه می توان کالای مورد نظر را با در نظر گرفتن جزئیات سفارش داد. برای مثال وقتی می خواهیم گن لاغری مردانه سفارش دهیم و مارک خاصی از گن مورد نظرمان باشد در عرض چند دقیقه میتوان با جستجو فروشگاه هایی که آن کالا را عرضه میکنند پیدا کرده و پایین ترین قیمت با بهترین شرایط را انتخاب و سفارش دهیم.

اما از کل این مطالب می توان چنین نتیجه گرفت که با توسعه فناوری، کم کم همه جهات زندگی ما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت لذا به نظر می رسد ما نیز باید خودمان را همگام با این سیر به روز کنیم تا بتوانیم در این عرصه احساس غربت نکنیم چرا که شاید در آینده کسی که این مهارت ها را نداشته باشد بی سواد محسوب شود.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.